Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan sovne raskere


Genuine Genes

Anbefalte innlegg

Jeg mener selv at jeg sliter litt med å sovne. Altså, jeg ligger og bare vrir og drar meg uten å faktisk greie å sovne. Som oftest hører jeg litt på radio og/eller leser litt før jeg legger meg, så ligger jeg og teeeenker på alt mulig LENGE, før jeg sovner.

 

Derfor lurer jeg på om folk har noen råd/forslag/tips til hvordan man kan sovne raskere/bli trøtt. Jeg vet om noen ting som funker, som f.eks.:

-Være i fysisk aktivitet om dagen, da blir man sliten

-Stå opp tidlig om morgenen, da må man legge seg tidligere om kvelden

 

Noe som jeg også har hørt skal virke, er å onanere rett før man legger seg. Jeg vet ikke om dette er pga man rett og slett blir sliten, eller om kroppen blir mer avslappet og kommer i en søvn-fase etter man har oppnådd orgasme. Noen som kan dokumentere effekt på dette? Har jo prøvd det flere ganger, mener det skal funke til dels.

 

Dette er spesielt relevant pga det nå er skolestart for mange, og om det fins folk som ligner på meg, så trenger mange å forandre litt på døgnrytmen sin^^

 

PS: Usikker på hvor jeg skulle ha denne tråden. Moderator må gjerne flytte den til OT-baren/seksuelt eller hva som ville passet bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drikk noe varmt drikke før du legger deg. Mange som sier at dette skal ha en beroligende effekt.

 

Noe som jeg også har hørt skal virke, er å onanere rett før man legger seg. Jeg vet ikke om dette er pga man rett og slett blir sliten, eller om kroppen blir mer avslappet og kommer i en søvn-fase etter man har oppnådd orgasme. Noen som kan dokumentere effekt på dette? Har jo prøvd det flere ganger, mener det skal funke til dels.

 

Det har en viss effekt, ja. Om du har muligheten til det så ha litt skikkelig sex før du legger deg til å sove. Da tar man seg ut mye mer, og blir også en del mer avslappet etterpå.

 

PS: Usikker på hvor jeg skulle ha denne tråden. Moderator må gjerne flytte den til OT-baren/seksuelt eller hva som ville passet bedre.

 

Denne skulle da være postet i riktig kategori, men er redd for at det allerede er laget utallige tråder om akkurat dette.

Lenke til kommentar

Jeg søkte, er ikke laget en eneste tråd om tips til å sovne osv, bare tusen tråder som omhandler temaer som:

 

"Er det farlig med for lite søvn?"

"Hvor mye søvn trenger jeg?"

"Hvor lenge er det vanlig å sove?"

osv... osv..

 

Takk for svar btw Mimir. Kanske jeg skal gå å drikke litt varm buljong nå. Og ha litt kos med meg selv :)

 

Kom med flere forslag folkens!

Endret av sportacus88
Lenke til kommentar

Dette har jeg også merket. Veldig smart vannslangen ;)

 

Noe annet jeg har tenkt på, som nesten kunne blitt en egen tråd: Hva skal man tenke på for lettest å sovne der man ligger i senge?

 

Skal man;

 

- Tenke vilt på forskjellige ting, prøve å ikke tenke at man prøver å sovne. (dette funker bra for meg, merker jeg kommer i en slags transe etter hvert som jeg tenker på forskjellige ting, og når jeg blir klar over at jeg faktisk går inn i en slags søvn går jeg UT av transen igjen for å ligge og vri meg enda 2 timer... )

 

- Tenke på at man prøver å sovne. (dette funker dårlig for meg..)

 

- Prøve å holde seg våken. (dette skal da gjøre at man sovner, en tidligere venn av meg mener dette fungerer)

Lenke til kommentar
Jeg søkte, er ikke laget en eneste tråd om tips til å sovne osv, bare tusen tråder som omhandler temaer som:

 

"Er det farlig med for lite søvn?"

"Hvor mye søvn trenger jeg?"

"Hvor lenge er det vanlig å sove?"

osv... osv..

 

Å, joda, disse er det nok av skjønner du. :) Jeg nevner i fleng:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=948758

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=447379

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=894027

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=795288

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=472969

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=921715

Lenke til kommentar

tror det er lurt å tenke på ting som har skjedd og ikke ting som skal skje.. Kanskje litt sånn verdagslige ting og ikke problemer som ikke er løst og sånt..

 

En ting jeg syns virker bra er: lukke øynene opp når du puster inn og igjen når du puster ut.. da tømmer du hodet helt for tanker fordi man faktisk konsentrerer seg om pusten. Ganske kult og det funker!

Lenke til kommentar
Eller om du gidder kan du drikke kamille te før du legger deg. Du føler deg bra, sover godt og det er sunt.

Fant denne på nettet

Uttrekk av Kamille regnes som et generelt oppkvikkende middel. Mange bruker Kamille også som et beroligende middel. De aktive innholdsstoffene i kamille er lite kjent.

Er ikke det en selvmotsigelse?

 

Forøvrig. Kamillete skal man være forsiktig med. Ikke drikk for mye da den har en blodfortynnende effekt.

Lenke til kommentar

Vel jeg prøver bare å ligge helt still mens jeg bare lar tankene flyte noen ganger prøver jeg å tenke bare på en spesifikk ting som f.eks at senga svever opp i himmelen å jeg bare ligger dere å flyter, kan også hjelpe å tenke på hvor deilig senga, dyna og puta egentlig er, hvor slitsomt dagen din har vært og nå ligger du her endelig.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Eller om du gidder kan du drikke kamille te før du legger deg. Du føler deg bra, sover godt og det er sunt.

Fant denne på nettet

Uttrekk av Kamille regnes som et generelt oppkvikkende middel. Mange bruker Kamille også som et beroligende middel. De aktive innholdsstoffene i kamille er lite kjent.

Er ikke det en selvmotsigelse?

 

Forøvrig. Kamillete skal man være forsiktig med. Ikke drikk for mye da den har en blodfortynnende effekt.

At kamille har en beroligende virkning som fremmer søvnen ble vist på et amerikansk sykehus der bruk av kamillete fikk ti av tolv hjertepasienter til å falle i søvn i løpet av ti minutter. Kamilleteens beroligende virkning er også greit å kjenne til for de som har rastløse eller hyperaktive barn.

http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/cham_rec/art1.htm

Jeg vet ikke hvor godt det fungerer mot generell søvnløshet. Personlig har jeg brukt det mot søvnløshet mange ganger siden jeg var liten (eller var det fennikel?). Men du har nok rett i at det blir dumt å bruke det så mye.

Lenke til kommentar

Joda. Det er ikke det at jeg tviler på det. Jeg bare søke på nettet for å finne ut mer. Helseportalen.no skrev den quoten om oppkvikkende/beroligende. Jeg syntes bare liksom det var noe rart når man sa at en urt er oppkvikkende og beroligende i samme avsnitt. I mine øyne må det bety at enten den ene eller begge effektene er plasebo. Var mest helseportalen jeg reagerte på.

 

Angående for mye: Selv lider jeg av "irritable bowel syndrom" og mage/tarm spesialisten som puttet div. slanger hit og dit og som faktisk klarte å stille diagnose etter over ett år med legebesøk sa at enkelte opplevde at kamilete kunne dempe symptomene noe. Men at jeg absolutt ikke måtte drikke mer enn 1 kopp om dagen. Mer enn det og jeg kunne oppleve negative bivirkninger på grunn av blodfortynning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...