Gå til innhold

Livsstil og økonomi under studier.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på om det er mulig å være heltidsstudent med dagens satser i lånekassen. Hvordan er det å være hybelkanin i dag? Blir det bare nudler, eller har du råd til salat også? Hvordan får du ting til å gå rundt hver måned? - Har du kanskje en jobb ved siden av studiene dine, og hvis du har det, påvirker det studiene dine negativt?

 

Personlig er jeg ikke under høyere utdanning enda, men blir det fra nesteår, så da er jeg veldig spent på hvordan ting lar seg gjennomføre i praksis. Hører jo mye om skyhøye boligpriser og så videre.

 

Takk for oppmerksomheten.

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går med 3000kr på de billigste hyblene. Rommene er helt greie, men for de fleste er det en nedgradering i størrelse og standard fra barndomshjemmet. Så vidt jeg har forstått er leiemarkedet relativt fult for tiden.

 

Du ca. 3500kr til å leve på etter boutgifter. Det betyr i prinsippet at man har råd til ok mat om man er flink å forvalte pengene og matprisen holder seg.

 

edit: Man får ekstra penger (av lånekassen) til bøker ved semesterstart.

 

Det er fult mulig å ha en (helst relatert jobb) (20% el mindre) utenom studiene dersom du selv føler at du greier å holde fokus. De fleste studier kommer man greit igjennom med 4 dagers full konsentrasjon + 1 dag jobb. (erfaringer fra Siv.Ing studier ved NTNU). For min del merkes nok jobben på karakterene, men vet om flere som har svært gode karakterer til tross for jobb.

 

Å overleve går fint, men å leve trengs det nok jobb eller hjelp hjemmefra for å få til.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Hjertlig takk for at du deler dine erfaringer med meg, det setter jeg pris på.

 

Håper flere kan komme med sine erfaringer rundt dette, for det er jo geografisk avhengig mht husleie vil jeg tro.

 

Dere som tar dere tid til å svare, kom gjerne med nyttige tips ellers også. :]

 

Selv vurderer jeg NTNU og NHH, så informasjon fra de stedene er veldig relevante, men hører gjerne fra deg selvom du ikke driver på i Trondheim eller Bergen også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...