Gå til innhold

Valg av HK, prosessor og minne til filserver


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Skal sette opp en ny filserver, og er i den anledning på utkikk etter et nytt hovedkort, en grei prosessor, samt minne. Denne skal kjøre 24/7. Hovedkortet bør selvsagt ha mange S-ATA-kontakter, samt muligheter for RAID. Er litt usikker på pris, men vil nok holde det under 2500. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn deg et brukt am2 hovedkort med 6 SATA kontakter og en latterlig billig AM2 prosessor som bruker lite strøm.

Alt dette får du brukt her på bruktmatkedet for ca 1000 kr.

Prøv demovarene på komplett eller andre nettbutikker. Jeg fikk nettopp et uåpnet MSI K9 SLI kort der for 180 kr!

Har Opteron 1214 og 2 GB DDR2 minne med 4-4-4-12 pluss nevnte hovedkort, og det kostet meg totalt 800 kr. Et brukt skjermkort til 200 så er du på 1000 lappen.

 

Er totalt overkill til filserver. Greier fint å forsyne alle husets 3 pcer med full HD på en gang. :D

Lenke til kommentar

På mange måter enig med Digitalis her, om du klarer å få tak i godt prisede brukte/demodeler.

 

Ellers er følgende et mulig oppsett:

Hovedkort, Abit A-S78H, kr 438,-

CPU, AMD Athlon 64 X2 4050e, kr 400,-

Minne, Kingston ValueRam DDR2-800, kr 250,-.

 

Sum pris kr 1 100,-. Løsningen har innebygd GPU, bruker knapt strøm i det hele og har 6 stk sata, og Raid 1/Raid 0 og Raid 0+1.

 

Med så lav pris på nye varer, ville jeg ikke giddet å lete på bruktmarkedet uten at jeg fikk bra hovedkort, CPU + minne til under 800,- kr inklusive GPU. En 200 - 300 kr ekstra synes jeg er ok å betale for nye varer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...