Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny PC til bla bildebehandling og 24" skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer et SW RAID5 til backup av mine bilder.
Hvis du har et OS som ikke blir ødelagt er det ikke noe problem med software-raid. Ellers ville jeg ikke satset på software-raid (og jeg tror alle OSer kan bli ødelagt).

 

Uansett - du må aldri se på et raid-system som erstatning for backup. Det gir deg redundans, ikke backup. Altså - du får større feilsikkerhet dersom en disk krasjer, men backup bør du ha i tillegg uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HW kontroller kan også bli ødelagt, og da er det etter det jeg har hørt så og si umulig å få raidet montert igjen hvis man ikke får tak i akkurat den samme kontrolleren. SW RAID skal vel være sikrere på den måten, siden man kan mounte det selv om man bruker annen maskinvare enn det som raidet opprinnelig ble bygget på.

 

Hva ser du på som en god backupløsning til bilder? DVD ser jeg på som uaktuelt, siden datamengdene er såpass store. Feks tar ett fargebilde i 14bits TIFF fra skanneren min 134MB, som tilsier at det ikke en gang er plass til en film pr DVD.

 

Francis

Lenke til kommentar
HW kontroller kan også bli ødelagt, og da er det etter det jeg har hørt så og si umulig å få raidet montert igjen hvis man ikke får tak i akkurat den samme kontrolleren. SW RAID skal vel være sikrere på den måten, siden man kan mounte det selv om man bruker annen maskinvare enn det som raidet opprinnelig ble bygget på.
Forsåvidt sant, men det er sjeldnere at HW-kontrolleren går fyken, så vidt jeg har fått med meg.

 

Hva ser du på som en god backupløsning til bilder? DVD ser jeg på som uaktuelt, siden datamengdene er såpass store. Feks tar ett fargebilde i 14bits TIFF fra skanneren min 134MB, som tilsier at det ikke en gang er plass til en film pr DVD.
Eksterne harddisker, minst 2 sett på forskjellig plass er ikke det dummeste. 1TB holder jo lenge og koster rundt tusenlappen. Ellers er det bånd som gjelder når man skal ha store backupløsninger, men det koster og tar relativt lang tid...
Lenke til kommentar

HER har jeg satt sammen en PC som jeg tror vil være ypperlig til bilderedigering og veldig stille. Har ikke tatt med skjerm av den enkle grunn at jeg ikke har så god peiling på skjermer.

 

Kabinett: Antec Performance One P182

Et kjølig kabinett som bråker veldig lite. Kabinettet er desutten veldig fint og har ikke noe unødvendig bling. Litt minus for at det veier mye, men så lenge man ikke skal flytte veldig mye på PC'en er det null problem.

 

Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS3

Billig og bra P35 hovedkort som duger til ditt bruk.

 

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600

Kraftig quad prosessor som burde holde til de tyngste oppgavene.

 

Skjermkort: Matrox Millennium P690 PCIe 128 MB

Dette er et kort som er lagd med tanke på 2D grafikk så passer ypperlig til bilderedigering hvor man ikke trenger 3D grafikk. Veldig effektgjerrig så greier seg fint med passiv kjøling (som den har) og er derfor helt stille.

 

Minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Billig og bra minne som holder lenge. 4 GB holder til tunge oppgaver og skulle du trenge mer er det lett å oppgradere siden du har to ledige minneslotter på hovedkortet.

 

Strømforsyning: OCZ StealthXStream 600 Watt

Billig og stille strømforyning som yter mer enn bra nok for PC'en.

 

DVD-brenner: Samsung SH-S203D

Billig DVD-brenner som støtter de raskeste lese- og brennehastighetene.

 

Harddisk: Samsung Spinpoint F1 1 TB x2

Den ene disken til backup av den andre. 1 TB burde holde en god stund.

 

Prosessorkjøler og vifte til prosessorkjøleren: Thermalright ULTRA120 Extreme og MIST 120mm vifte MISTYLFA120LSCL

Veldig god prosessorkjøler og en stille vifte så det blir minst mulig støy.

 

Operativsystem:

Her må du bare velge det du liker best.

 

Skjerm:

Har ikke så god peiling på skjermer så dette må noen andre anbefale til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...