Gå til innhold

Fysisk minne uforandret etter oppgradering med ram


Radey

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har forsøkt å finne svar på dette før jeg poster, men finner ingenting som er helt match med saken min.

 

Har Windows Vista Premium 64-bits, P5K mobo.

 

Hadde 4x1gb OZC minne, som jeg har hatt MYE tull med. De liker bare ikke P5k, eller mottsatt. Men det har gått til nød.

 

Uansett. I oppgavebehandling ctrl+alt+del står det fysisk minne 3024mb eller noe sånt.

Ok...

 

Jeg kjøpte 2x2gb kingston minne, og bytte ut 2 av ocz brikkene. = 6gb.

 

1. Hvorfor står det FORTSATT 3024 (eller noe sånt) MB fysisk minne, OGSÅ DA? Windows finner rammen, da jeg får frem at jeg har 6gb ram på vis ram og cpu menyen (egenskaper til datamaskin).

 

WHY?

 

2. Kingston har 1.8v, og ocz skal ha 2.0-2.1V.

Får bare satt felles V i mobo p5k. Står på Auto nå. Virker litt ustabil.

Noen løsning? Eller bare å kjøpt 4gb kingston til?

Men er det no point, når det bare står 3gb fysisk minne.

 

OG !! Jeg har enable memory remapping i bios!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Prøv og fjern OCZ og du skakke blande ram brikker av forskjell modell og merke da dette kan skape problemer. Man burde alltid ha samme mengde, samme modell, samme hastighet altså alt likt.

 

Så prøv og fjern OCZ og sjekk om det hjelper, kan være at det er en konflikt der.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Fjerner jeg de siste to OCZ brikkene har jeg bare 4gb, altså det samme som før, og da burde jeg jo ikke se noen forandring.

 

Mobo detekterer 6gb ram, Står som nevnt det i windows vista at jeg har 6gb, men oppgave beh. viser samme fysisk minne 3gb, som jeg hadde ved 4gb ram, som nå 6gb.

 

Skal få lik minne snart, men hva er poenget om det uansett bare er 3gb ledig fysisk... betyr jo at 5gb ram er rett i dass (minus det som bruker til hardware adresserings greier)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Oppgrader bios og se om dette hjelper deg,

for det er merkelig at du kan lese all rammen et sted men ikke et annet sted.

 

All rammen du bruker er av samme hastighet og alt sånt?

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Oppgrader bios og se om dette hjelper deg,

for det er merkelig at du kan lese all rammen et sted men ikke et annet sted.

 

All rammen du bruker er av samme hastighet og alt sånt?

 

Mvh donnieakalefty

 

Har nest siste bios om jeg ikke tar feil. Oppdatering av bios ofte det siste jeg gjør for å få ting til å funke.

 

All minne jeg har er 800mhz. Men de ER av forskjellige merkge, og har forskjelloge volt styrke og timeing. I seg selv er ikke det bra.... men siden det står på minne og ressurs greia i vista at jeg har 6gb, og når jeg starter pcen, bare ikke i oppgavebehandling så tenker jeg ikke på det som årsaken.

 

Det merkelige er at jeg... har litt "følelsen" av at jeg HAR mer minne.. ting går raskere nå med 6gb enn med 4gb... mindre lasting når mye skjer... men åffer står det fysisk minne kun 3gb, og total ledig minne ofte 80% opptatt noe som blir helt feil, da jeg burde ha minst 2gb ekstra (da det sto også 80% opptatt når jeg hadde 4gb totalt).

 

Skjønner ikkeno.... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Den vil fortsatt bruke en viss ram uansett hvor mye ram du har.

Min pc med 4gb OCZ 6400 800 mhz ram står alltid på rundt 1500mb ram brukt uansett om jeg scanner virus eller sånne ting går den hverken opp eller ned. Kun når jeg spiller går ram bruken opp.

 

Jeg tror problemet kommer av at du har 2 forskjellige ram brikker hvor alt er forskjellig og det skaper konflikter.

 

At det står kun 3gb ram er litt merklig for vis du har 64 bit så skal jo alt vises der.

 

Du kan jo flashe bios vis ikke det hjelper kanskje prøve og formatere om harddisken.

Men først og fremst ville jeg bytten den nye rammen i samme type ram som du allerede har for da unslipper du problemer.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Det merkelige er at jeg... har litt "følelsen" av at jeg HAR mer minne.. ting går raskere nå med 6gb enn med 4gb... mindre lasting når mye skjer... men åffer står det fysisk minne kun 3gb, og total ledig minne ofte 80% opptatt noe som blir helt feil, da jeg burde ha minst 2gb ekstra (da det sto også 80% opptatt når jeg hadde 4gb totalt).

Vista bruker minne anderledes enn XP, og ledig ram/minne blir brukt til cache.

 

Fra Why Does Vista Use All My Memory?

This isn't a new concept, of course. But Vista treats system memory like a cache much more aggressively and effectively than any other version of Windows. As alluded to in the above lunch anecdote-- and as you can see from the Task Manager screenshot above-- Windows XP has no qualms whatsoever about leaving upwards of a gigabyte of system memory empty. From a caching perspective, this is unfathomable. Vista tries its damndest to fill that empty system memory cache as soon as it can.

 

Linux fungerer også slik, med kommandoen free -m så kan jeg se hvordan minne blir brukt/fordelt

			 total	   used	   free	 shared	buffers	 cached
Mem:		  3955	   1396	   2559		  0		 56		756

4GB totalt, ca 1,4GB i bruk, hvor 756MB, eller ca 50% av brukt minne, blir brukt cache (om jeg ikke har missforstått så alt for mye ;) )

 

Etter under 5 min fra oppstart så har Vista x64 "beslaglagt" ca 2GB til cache:

post-70961-1219514232_thumb.jpg

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...