Gå til innhold

Maritim utdanning i Norge og DK! [Bilde update 03.05.10]


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Du har overbevist meg, Whitefall!

 

Høres bra ut, det trengs flere nordmenn i Maersk så vi kan ta over hele showet.

 

Hvilken crewing avdeling er det du har? Danske eller filippinske?

 

Den filippinske som plasserer meg rundt omkring, og den danske for å minne den fillipinske på at de må oppdatere listen sin over ansatte. :D

Endret av Whitefall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo Maersk et dansk selskap, så ser lite til de norske farvann. Noe som for øvrig er greit, ettersom seks år på kysten gjør at en ikke blir så allmektig imponert av norske steinrøyser lengre. I all rettferdighets navn, det er mye pen natur på kysten, men det er jaggu mye trist også. Og for noen plasser folk finner ut at her skal de bo. Jeez..

 

But I digress, jeg har to måneder på og to måneder fri, begrenset oppad til maksimalt 11 uker ute. Toish på og toish av, virker å være standarden for de fleste offiserene ombord. Enkelte jobber på kontrakter og er ute i evigheter, og en matros jeg seilte med på sist tur hadde vært der i ni måneder.

Lenke til kommentar

Nå er jo Maersk et dansk selskap, så ser lite til de norske farvann. Noe som for øvrig er greit, ettersom seks år på kysten gjør at en ikke blir så allmektig imponert av norske steinrøyser lengre. I all rettferdighets navn, det er mye pen natur på kysten, men det er jaggu mye trist også. Og for noen plasser folk finner ut at her skal de bo. Jeez..

 

But I digress, jeg har to måneder på og to måneder fri, begrenset oppad til maksimalt 11 uker ute. Toish på og toish av, virker å være standarden for de fleste offiserene ombord. Enkelte jobber på kontrakter og er ute i evigheter, og en matros jeg seilte med på sist tur hadde vært der i ni måneder.

 

Hvordan er det å opprettholde en eventuell familie?

Lenke til kommentar

Det er mange som får det til, de fleste nordiske offiserer og maskinmestre jeg seilte med hadde familie.

 

Hørte om en filippiner som hadde vært 6mnd på sjø'n. Han fikk ordna det med Mærsk at da han egentlig skulle hjem på ferie, så signa han bare på nabobåten i en havn og gjorde nye 6mnd. Noen av de gutta er hardcore!

Lenke til kommentar

De fleste i supply har vel 4 uker på, 4 uker hjemme. Ikke hørt at de har fått det slaraffenlivet som de lever med ute på plattformer ennå. Tror det mest familievennlige er å jobbe på ferger eller hurtigbåter, da det er noe du ofte har i nærområdet og kan dra hjem. Da har de de skift mer som de som jobber turnus med buss etc.

 

Nå har jeg verken barn eller dame, så for meg er det ikke noe problem å reise på eventyr. Men i Maersk kan du faktisk ta med deg kona/samboer på jobb. Var en styrmann som skulle komme sist tur og ha med kona, før han ble "syk" i jula.

 

Men de fleste som jobber til sjøs har famile, og jeg har ennå til gode å høre om noen som har problemer med å balansere jobb og famile. Du har jo tross alt halve året fri også, så på tampen av å ha vært hjemme i to måneder, tenker jeg dama bare er glad for å få deg ut av huset. ;)

Lenke til kommentar

Halvt år fri?! Hei, Hei! Dette vil jeg og bli med på!

 

Men må bare spørre om en ting før jeg ser hva livet på havet utgjør. Hvordan er det med sjøsyke, er dette noe man må være tolerant for før, eller er det noe som kommer seg når du lever livet i den omstendigheten? Ble ikke sjøsyk så mye før, men har blitt litt verre i det siste, så er litt redd det er det som kan stoppe meg.

Lenke til kommentar

Jobber du på sjøen så kommer du ut i ruskevær før eller siden, så en viss toleranse kan jo være greit å ha. Skal ikke si 100% at det går ant å forbedre sin egen toleranse, for det er jeg litt usikker på. Men kroppen venner seg tross alt til det meste, så det burde være mulig.

 

Det finnes jo en del medisiner mot sjøsyke, men i arbeidssammenheng så er ikke dette noe man bør bruke, ettersom de fleste har bivirkninger som trøtthet og lignende. Salt mat og sånt bruker å hjelpe. Ellers er det jo ut å sitte på i bil og lese samtidig og se om toleransen går opp. :D

 

Det spørs veldig på hvor mye du tåler, blir en grønn bare av å sette ut fra kai, så vil jeg ikke anbefale sjølivet. Blir du ikke grønn før du er i en full storm på stadt, da går det greit.

Lenke til kommentar

Og i denne episoden av "Hvordan reise til Australia på fire dagers varsel"

 

Vi kaster oss inn i byråkratiet og søker om "Maritime Crew Visa", men hva er dette? Komplikasjoner? MCV tillater bare innreise til Australia via skip. Nå spøker det for reisen, men vår helt er ikke tapt bak en stein, og søker også om eVisitor tilatelse i håp om snarlig behandlingstid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...