indietrash Skrevet 14. august 2008 Skrevet 14. august 2008 har en SIEMENS Gigaset SE361 WLAN router. når jeg bruker internett rett fra veggen er det meget raskt (godt over 50mbps ned). men via den blir det plutselig max 4mb, og utrolig ustabilt (kan ikke laste ned noe da den stopper opp etter i gjennomsnitt to sekunder etter startet nedlastning). noen tips etter hva jeg skal se etter i konfigurasjon og lignende hadde vært fint. routeren er 54mbps og er koblet på en stasjonær (med kabel), en laptop (trådløst) og en Playstation 3 (trådløst).
trn100 Skrevet 14. august 2008 Skrevet 14. august 2008 Sjekk først om du har siste firmvare til routeren, spesielt hvis den er satt opp til å håndtere PPPoE. Siste versjon finner du her: link
indietrash Skrevet 15. august 2008 Forfatter Skrevet 15. august 2008 har siste. PPPoE er ikke på såvidt jeg vet.
trn100 Skrevet 15. august 2008 Skrevet 15. august 2008 (endret) Har du samme problem på alle maskinene, uavhengig av om du bruker kabel eller trådløst? Edit: Og er det trådløse nettverket ditt sikret? Endret 15. august 2008 av trn100
trn100 Skrevet 15. august 2008 Skrevet 15. august 2008 Går ut i fra at du har et modem før routeren. Hvordan er dette konfigurert mtp. DHCP? Hvilken ISP har du? Blir litt mye spørsmål når du ikke sier noe om hva du har testet og hva slags oppsett du har...
indietrash Skrevet 15. august 2008 Forfatter Skrevet 15. august 2008 øh får nettverk via skolen og studentsamskipnaden. har bare routeren rett i veggen. mottar IP automatisk osv. vet ikke helt ærlig hvilken ISP de har. ifølge en detector sak er det "Academic and research institutions".
trn100 Skrevet 15. august 2008 Skrevet 15. august 2008 Og hvordan er routeren din satt opp? Står den som DHCP server eller får du IP adressen du trenger fra veggen?
indietrash Skrevet 15. august 2008 Forfatter Skrevet 15. august 2008 (endret) automatisk fra veggen afaIk. du snakker forresten til en komplett newb når det gjelder routere her. har aldri hatt og drevet en før nå. altså routeren får fra veggen, og mine enheter er sott opp til å få automatisk fra den. Endret 15. august 2008 av indietrash
trn100 Skrevet 15. august 2008 Skrevet 15. august 2008 Hvis du får IP adresser fra veggen må du slå av DHCP i roteren hvis det ikke er gjort. Samtidig kan du forsøke å koble kabelen fra veggen inn i en av LAN portene i stedenfor WAN porten dersom du ikke har forsøkt det før.
indietrash Skrevet 15. august 2008 Forfatter Skrevet 15. august 2008 dhcp står på lokalt. d.v.s. mine enheter får fra routeren med det. men den får vel ikke fra veggen med dhcp når det er valgt på local network? kobler jeg kabelen i LAN får jeg jo ikke nett så...
trn100 Skrevet 15. august 2008 Skrevet 15. august 2008 Problemet mitt er at jeg ikke vet hva som kreves av den tilkoblingen du har. Jeg har søkt litt på nettet og det finnes ulike løsninger for ulike studiesteder. Har du lest bruksanvisningen for tilkobling til nettet der du er?
indietrash Skrevet 15. august 2008 Forfatter Skrevet 15. august 2008 haha ja den sier "ikke bruk nettet til ulovlige ting" og "nettet er gratis". og det er omtrent det. ifølge dem skulle det ikke være noe problem å koble på en router iallfall.
trn100 Skrevet 15. august 2008 Skrevet 15. august 2008 Vet du om de krever registrering av mac adresse som f.eks. her: http://www.umb.no/23079
indietrash Skrevet 15. august 2008 Forfatter Skrevet 15. august 2008 jeg vet egentlig ikke helt. jeg logger inn via en acs side. dersom jeg kobler routeren fra veggen må jeg logge inn der med én enhet koblet til routeren når jeg kobler den tilbake. dersom jeg bare har en enhet koblet til veggen direkte og skal koble til en annen så må jeg logge inn på neste. altså du kan kun være logget inn på en enhet samtidig. den enheten husker vertifkasjonen/innloggingen.
trn100 Skrevet 15. august 2008 Skrevet 15. august 2008 Hvis det er sånn at studentnettet deler ut IP adresser og at du altså får tildelt flere IP adresser fra kontakten, vil jeg anbefale at du forsøker det jeg skrev over. Slå av DHCP i routeren og plugg kabelen fra veggen inn i en av LAN portene. På den måten vil routeren virke som en ren switch med trådløst acesspunkt.
indietrash Skrevet 15. august 2008 Forfatter Skrevet 15. august 2008 ehm. merka ingen forskjell. men kanhende jeg ikke har gjort alt som det skal være. jeg satte det tilbake slik jeg hadde i utgangspunktet. slik er det instillt, Internet: service provider: other (eneste valget) protocol: dynamic IP MTU: 1500 PPoE pass-through: off UpnP: off IGMP proxy server: off use custom dns servers: off Internet MAC address: use default device MAC address network address translation: on port triggering: ingenting port forwarding: ingenting exposed host: ingenting dynamic DNS: off differntiated services: off local network: IP address: 192.168.2.1 subnet mask: 255.255.255.0 DHCP server: on lease time: 2 days first/last issued IP address: 100/199 wireless network: channel: 13 broadcast: on transmission mode: IEEE 802.11g sending power: 100% network performance: optimize throughput security: WPA2-PSK MAC address filter: off
trn100 Skrevet 15. august 2008 Skrevet 15. august 2008 Prøv en annen kanal under trådløst, f.eks. 10. Regner også med at Internet Connection Mopde står på Always On ?
indietrash Skrevet 15. august 2008 Forfatter Skrevet 15. august 2008 har prøvd 6, 10 og 13. er ingen Internet connection mode valg. bare Internet on/off.
trn100 Skrevet 15. august 2008 Skrevet 15. august 2008 Da kan jeg ikke se noen grunn til at det oppsettet ikke skulle fungere om det da ikke finnes noen begrensninger fra studentsamskipnaden's side. Er det bare ved nedlastning du har problemer? Kan det være noen porter som må åpnes i routeren? Ellers er det denne manualen jeg referer til, men den stemmer tilsynelatende ikke helt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå