Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp, ødelagt clutch eller clutchpumpe?


Furiouz

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Har et problem med clutchen, eller pumpen tror jeg. Har tidligere hatt problem med at clutchen ikke tar i nesten,er ikke noe motstand. Da har jeg bare fyllt på bremsevæske så har det pleid å ordne seg igjen. Men i dag kom jeg hjem fra ferie, vært borte i 5 uker, og bilen har stått inne i garasjen hele tiden. Når jeg skulle ta meg en liten kjøretur var det ikke noe motstand i clutchen i det hele tatt, når jeg trykker den inn, så blir den på en måte helt inne. Sjekket bremsevæsken og oppdaget at det var lite igjen, fyllte derfor på igjen, og pumpet som en gal, men fortsatt ikke noe motstand. Prøvd å pumpe i over 30 min nå, men ingen tegn til forbedring. ville blitt svært takknemlig om noen kunne hjulpet meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bremsevæske er ikke noe man etterfyller. Dersom det er for lite, så er det enten pga. slitte slitedeler (bremseklosser og/eller clutchplate) eller lekkasje (og da bytter man/ettefyller man i forbindelse med bytte av de delene). Dersom det er lekkasje, så er det nok ikke usansynlig at det ligger luft i hydraulikken et sted. Uansett må du finne ut hvor bremsevæsken blir av.

Endret av gxi
Skrevet

Siden du tydelig har hatt problemer med clutch pumpa før, ville jeg tro det er den som er gått, men de på verkstedet ditt kan nok gi deg kjapt svar på det. Hadde samme problemet på en bil for en del år siden, da var det clutch pumpa. Så er nok evt bare å kjøre til verkstedet,før du tar livet av starteren også om du fortsatt bruker bilen

Skrevet

Takker for svar. Glemte å skrive at det er pumpen som lekker. Jeg får ikke kjørt bilen i det hele tatt som den er nå, eneste måten jeg kan gire på er å skru av motoren. Men er det mulig å få tømt ut den luften på noe lett måte? :roll: Jeg har veldig lite peiling på bil.

Skrevet

Det er ikke noen pumpe i det systemet om ikke jeg tar veldig feil. Det er to sylindre med hver sitt stempel med en oljeslange mellom dem, hvor det ene stemplet står på clutchpedalen, og det andre i/på/utenfor clutchhuset. Når stemplet i pedalen trykkes inn gjør det at stemplet i clutchen presses ut, som igjen er det som gir overføringen.

 

Dersom det lekker i en av disse sylindrene må dette fikses. Det vil suges luft inn der, samtidig som det kommer væske ut. Det at luft kommer inn vil også ødelegge bremsevæsken.

Skrevet

Takker igjen for godt og raskt svar! Så det finnes ikke noe mellomløsning da altsp? Så eneste muligheten min er rett å slett bare å taue bilen på verksted og få ordnet det der. Hater å ikke ha bil, er så avhengig av den at jeg nesten ikke kan ha bilen på verksted :(

Skrevet
Takker for svar. Glemte å skrive at det er pumpen som lekker. Jeg får ikke kjørt bilen i det hele tatt som den er nå, eneste måten jeg kan gire på er å skru av motoren. Men er det mulig å få tømt ut den luften på noe lett måte? :roll: Jeg har veldig lite peiling på bil.

Vet ikke om det er stor forskjell på biler, men bilen jeg hadde(Pajero 1995) gikk det helt greit å kjøre med uten å bruke clutch. Eneste var start og stopp som ble problemet, da en måtte ta i gang på starteren. For å gire er det bare å gi på litt, og i det du slipper gassen setter du den i fri og små dytter spaken forsiktig inn i ønsket gir. Blir ingen stygge lyder(tannpuss), men sliter sikkert litt ekstra. Men å gire ned er litt leit om du ikke kjenner til turtalls området på motoren. Men en kjører nok minst mulig med slikt. Men er i hvertfall mulig å kjøre med.

Skrevet
Heisann. Har et problem med clutchen, eller pumpen tror jeg. Har tidligere hatt problem med at clutchen ikke tar i nesten,er ikke noe motstand. Da har jeg bare fyllt på bremsevæske så har det pleid å ordne seg igjen. Men i dag kom jeg hjem fra ferie, vært borte i 5 uker, og bilen har stått inne i garasjen hele tiden. Når jeg skulle ta meg en liten kjøretur var det ikke noe motstand i clutchen i det hele tatt, når jeg trykker den inn, så blir den på en måte helt inne. Sjekket bremsevæsken og oppdaget at det var lite igjen, fyllte derfor på igjen, og pumpet som en gal, men fortsatt ikke noe motstand. Prøvd å pumpe i over 30 min nå, men ingen tegn til forbedring. ville blitt svært takknemlig om noen kunne hjulpet meg.

 

Hvilken bil er det snakk om?

Skrevet (endret)

Hvis jeg forstår dette rigtig så er det sylinder som står på girkassen som lekker? Slavesylinder kalles det.

Ganske smal sak å skifte (dette krever 2 personer). Skru løst rør/slange på sylinder, skru løs sylinder, monter på ny sylinder og skru på rør/slange. Fyll på veske i beholderen, pump 6-8 gang på pedalen og siste pump skal pedalen holdes inne med full kraft. Mens en person holder inne pedalen tar den andre og skruer løs luftenipelen på sylinder. Da skal person som holder pedalen inne kjenne at den siger lengere inn. VIKTIG ikke slipp pedalen! Person som løsnet luftenipelen på sylinder skal nå skru igjen. Når det er gjort pumper den andre person igjen på pedalen 6-8 gang. Samme visen om igjen 4-5 ganger. Slik lufter du systemet. Det kan være lurt å sette på en slange, helst gjenomsitkig, på luftenipelen og opp i en beholder slik at det ikke blir søl. Når det kommer en jevn strøm med veske gjennom slangen er det et godt tegn på ferdigluftet.

Endret av Leomax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...