Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win Vista fryser når jeg bruker 4GB ram eller mere. Men ikke Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Update: Har nå funnet ut at dette på ha noe med operativsystemet å gjøre. Når jeg bruker Ubuntu (linux) fra live cd så funker maskinen bra.

 

kanskje endre til problem løst og at det var driver feil, ikke oprativsystem.

 

 

Supert at du fant ut av problemet.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Litt teori først.

 

I gode gamle dager trodde man at 640k med ram var _mer_ enn nok, og mappet skjermkort-minnet og diverse over det. Dvs at om du skrev til minneaddresse 800k, så skrev du rett til skjermkortet, og det du sendte dit ble vist på skjermen.

 

I all klokskaps navn, så fant Intel og andre ut at "dette var jaggu en god idé, la oss gjøre det igjen". Denne gangen på nøyaktig samme måte (omtrent). Intelprosessorer har forøvrig 36bit minneaddressering (ikke 32 bit), så dette skulle ikke være nødvendig, men det de gjorde var altså å si at 4. GB med minne er DMA område. Dvs at om du har 1-3GB, så går det fint, men på litt eldre chipsets så vil en eventuell 4. GB med ram også fungere fint, men du vil ikke kunne nå denne. Det er på grunn av at de minneaddressene oversettes til DMA. Hvis du skriver hit, så kan ting ende opp på skjermen, harddisk, random PCI kort, sendes på nettverkskortet, eller rett og slett herpe hardware med å kjøre syke instillinger på random steder.

 

Løsningen på dette har vært å mappe den 4. GB med minne til å bli 5.GB. Altså, har du 4GB med minne eller mer, så brukes fortsatt den 4. til DMA osv, mens den egentlige 4. GB blir mappet til å fungere som den 5. GB med minne.

 

Hvilke konsekvenser får dette? Jo, konsekvensen er at man må switche minnebanker. Minneadresseringen går fortsatt gjennom northbridge, og 32 bit begrenser minnehåndteringen til 4GB. Hvis man skal nå 5. GB med minne, så må man altså swappe noe greier etter hva jeg har forstått. Det er her moroa begynner, og som du har erfart, så fungerer det bra så lenge du ikke installerer enkelte drivere eller kjører med mindre enn 4GB med ram. Enkelte drivere er nemlig ikke skrevet til å håndtere denne minne-swappingen, og vil mer enn gjerne tryne PCen din ved å skrive til minneaddresser som er helt høl i hue når det har blitt foretatt en slik minneswapping. Ergo, blåskjerm og grundig tryning.

 

Jeg var under den oppfatning at vanlig software ikke ville ha disse problemene, bare drivere, men det er mulig at det kan skje tullball der også.

 

La meg påpeke at dette er noe jeg skriver ut ifra hukommelsen. Jeg leste om dette da jeg ville oppgradere laptopen min til 4GB ram uten at det stod at den støttet det. Etter litt lesing innså jeg at det var bortkastet med den 4. GB med minne, så jeg kjøpte 1x1GB og 1x2GB, og fikk i alle fall 3 GB minne.

 

Hvis det jeg har skrevet her ikke bare er bulls*** (jeg har jo bare leste dette en gang selv), så kan det forklare alle problemene du har hatt, og løsningene du har funnet. I tillegg så låter det faktisk ganske sansynlig må jeg si, og mer så etter å ha lest gjennom hva som har skjedd i din situasjon her og hvilke løsninger du har funnet.

 

Forresten så er det gjerne sånn at chipsettet remapper 4.GB til å bli 5.GB, og ikke CPU. Jeg mener jeg leste at dersom du kjører 8GB på et chipset som ikke støtter remapping, så vil du kunne bruke 7GB av dem, men den 4.GB med minne vil brukes til DMA som vanlig. Med andre ord så kan en god del folk faktisk bruke langt mer enn de 2 GB som står spesifisert, de har bare valgt å spesifisere 2GB slik at de slipper en haug med sinte support-telefoner for å forklare hvorfor det "mangler" en GB med minne.

 

-Morgan-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...