Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny selvbygget pc skrur seg av etter 20-30 sek.


Anbefalte innlegg

Jeg har bygget meg ny pc med disse konfigurasjonene PCe

 

Jeg har bygget alt selv, men etter jeg skrur på pc'en stopper den etter ca 20-30 sekunder. Jeg kan gå inn i bios, begynne XP installasjon MEN den skrur seg av.. jeg har prøvd å ta ut 2GB ram, fordi det skulle visst nok gjøre det ustabilt, men det hjalp ikke. samme resultat som alltid.

 

På forhånd takk

Endret av Mads_B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har bygget meg ny pc med disse konfigurasjonene PCe

 

Jeg har bygget alt selv, men etter jeg skrur på pc'en stopper den etter ca 20-30 sekunder. Jeg kan gå inn i bios, begynne XP installasjon MEN den skrur seg av.. jeg har prøvd å ta ut 2GB ram, fordi det skulle visst nok gjøre det ustabilt, men det hjalp ikke. samme resultat som alltid.

 

På forhånd takk

 

Prøv og sjekk temperaturen på cpu'en i biosen rett etter at pc'en skrur seg av.

Når pc'en skrur seg av sekunder etter boot er det ofte pga overhete. kanskje din cpu fan ikke funker.

Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg sjekke den?

 

bare let litt rundt på biosen. vis du absolutt i finner det kan du google det, men husk å ta med merket til hovedkortet ditt.

Temperaturen gikk oppover fra ca 50 til 100grader.. da skrudde jeg av selv

hva gjør jeg?

 

 

sjekk at cpu fan'en funker som det skal. 100 grader er vilt mye. tror pc'en skrur seg av etter 70 grader.

Grunen til at den gjør det er rett og slett for at det ikke skal begynne å brenne :)

Lenke til kommentar

Ser at det er et push-pin type stock kjøler du har, det er derfor utrolig viktig at du sikrer deg at den sitter fast og at push-pin er låst. I mange tilfeller så er det kun 2-3 av disse som sitter fast mens den tredje har låst seg utenfor hk, derfor bør du nå sørge for at du dobbeltsjekker når du monterer at alle 4 er låst til hovedkortet som de skal.

 

Regner med at det er kun dette som skal til for at saken skal bli grei ;)

Lenke til kommentar
Ser at det er et push-pin type stock kjøler du har, det er derfor utrolig viktig at du sikrer deg at den sitter fast og at push-pin er låst. I mange tilfeller så er det kun 2-3 av disse som sitter fast mens den tredje har låst seg utenfor hk, derfor bør du nå sørge for at du dobbeltsjekker når du monterer at alle 4 er låst til hovedkortet som de skal.

 

Regner med at det er kun dette som skal til for at saken skal bli grei ;)

 

Jeg har festet den ordentlig nå.. og prøvd å holde viften nede. MEN den blir varm likevel

Lenke til kommentar
Så den blir fortsatt opp mot 100C og slår seg av?

Prøv å resette CMos på hovedkortet, så går du ganske kjapt inn i bios ved neste restart og sjekker om Volt og Frekvens til Cpu er satt riktig.

 

Ja. den går opp til 102 C også skrur seg av.

 

Hva er CMos?

Lenke til kommentar
Personlig så synnes jeg fortsatt (utifra bildene å dømme) at cpu har hatt lite kontakt med kjøleren.

Tror nok du må dobbeltsjekke at du monterer riktig.

 

Nå fungerer det. Tusen takk for hjelp fra alle.. og spessielt creds til Malvado som overbeviste meg til å (nesten bokstavelig talt) KNUSE vifta ned over prosessoren.. det gav gladresultatet :D

 

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...