Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi kjører IP telefoni på min arbeidsplass. Det har fungert utmerket, men da vi har byttet ISP og fått nye IPer å forholde oss til, har ting ikke kommet opp igjen.

 

Jeg kjører en Gentoo boks med to nic, den kjører IPtables og dhcp. Denne er koblet via en trunk link til en switch, hvor alle telefoner og maskiner er tilkoblet. Dhcp er satt opp slik at den gir en gitt IP til en gitt MAC. Dvs at telefonene får utdelt public iper fra vår range (vi har fått 1 subnett med maske /27 fra isp). Telefonen får den infoen den trenger og forsøker å koble seg ut.

 

Problemet er at den ikke kommer seg ut av nettet. Den står bak en NAT/Brannmur(iptables), og jeg er ikke i stand til å få dette til å fungere. I mitt hode så burde det fungere å NATe alt, men har fått beskjed om at telefonene MÅ ha egen public IP. Jeg kjører jnettop på eth0 (linjen ut) og ser at telefonen sender trafikk ut, men ingenting kommer tilbake igjen.

 

Er det noen som har noen tips her? Har prøvd "alt" men lite funksjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

hmm. jaja, jeg har fint lite greie på VOIP, men skjønner fremdeles ikke hvorfor det skulle være nødvendig med public ip., Må nå isåfall være fordi det kjøres en slags sentral funksjon hos isp det da. Alle voip leverandører jeg har vært borti mot privatmarkedet klarer seg rikelig med ett par porter som blir åpnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...