Gå til innhold

Noen som har erfaring med PowerLine / HomePlug?


Fumler

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaring med powerline/homeplug ? Slik at man kan ta internet fra strømnettet i huset.

 

Får man like god stabilitet som med kablet nettverk? Tenker mest på online spill som cs osv. Merker mye lagg med trådløst, så lurer på om dette er et godt alternativ.

 

Takker for svar,

Fredrik

Endret av Fumler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har noen erfaring med powerline/homeplug ? Slik at man kan ta internet fra strømnettet i huset.

 

Får man like god stabilitet som med kablet nettverk? Tenker mest på online spill som cs osv. Merker mye lagg med trådløst, så lurer på om dette er et godt alternativ.

 

Takker for svar,

Fredrik

 

En kollega fikk et par plugger av merke Zyxel fra Get for noen dager siden, og han er strålende fornøyd. Han gamer mye. Har selv tenkt å kjøpe disse, og satser på at de også gjør susen.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei,

 

Sitter selv og vurderer innkjøp av et HomePlug/Powerline system. Problemet er at mitt trådløse system gir meg såpass dårlig signal at dette går utover hastigheten på kontormaskin. Har det vært noen utvikling på dette området de siste året eller er det disse 200Mbps (teoretisk) som forsatt er de beste. Har sett litt på Zyxel PLA-400 og Devolo dLAN 200 AV.

 

Hvordan er muligheten til i tilegg til HomePlug/Powerline også forsatt kjøre trådløst med Airport Express til de bærbare maskinene?

Det er vesentlig at disse slipper å har ledninger.

 

På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Stabilitet, ytelse og forsinkelse på PLC (Powerline Communication, også kalt Homeplug).

 

Vi har brukt PLC til å kommunisere med en fjernstyrt miniubåt. Det vil si at den eneste kommunikasjonen mellom ubåten og styrekonsollen på overflaten var en 2-ledet kabel med 230V vekselstrøm og PLC-adaptere fra D-Link (DHP-300) i hver ende. Ubåten er kapabel til å nå 100 meters dyp, og både ved testing på land og i sjøen har PLC-adapterne vært 100% pålitelige til enhver tid (enhetene vi kommuniserte med var ikke fullt så pålitelige, men det er ikke PLC-adapternes skyld).

 

Maksimal overføringshastighet ble målt på land, gjennom 100 meter kabel med maksimal elektrisk belastning, og lå rundt 32 Mbit. responstid (latency, målt ved pinging) lå stabilt på 1ms under alle forhold med 0% pakketap (1ms er det laveste pingeprogrammet er i stand til å måle).

 

Angående bruk av Homeplug sammen med trådløst, så skal ikke det være noe problem, det kommer bare an på hvordan du kobler sammen utstyret. To PLC-adaptere koblet i hver sin ende av en elektrisk ledning fungerer i praksis bare som en vanlig, "dum" nettverkskabel, de utfører ingen switching, adressering eller annen intelligent nettverkskommunikasjon. Airport express har vel en 3 eller 4-ports innebygget switch, da plugger du bare Homeplug'en inn i en av disse portene.

Lenke til kommentar
Stabilitet, ytelse og forsinkelse på PLC (Powerline Communication, også kalt Homeplug).

 

Angående bruk av Homeplug sammen med trådløst, så skal ikke det være noe problem, det kommer bare an på hvordan du kobler sammen utstyret. To PLC-adaptere koblet i hver sin ende av en elektrisk ledning fungerer i praksis bare som en vanlig, "dum" nettverkskabel, de utfører ingen switching, adressering eller annen intelligent nettverkskommunikasjon. Airport express har vel en 3 eller 4-ports innebygget switch, da plugger du bare Homeplug'en inn i en av disse portene.

 

Tanken er at jeg går ut fra mitt GET modem i stua og inn i ett PLC adapter, dette tas ut via strømnettet på ett kontor og inn på en airport extreme. Derfra sendes de trådløse signalene fra dette rommet, og en maskin kobles direkte via portene i svitch på airporten.

Dette skal da fungere, da PLC adapterene som du skriver kun kan ses på som en "dum" nettverkskabel og utfører ingen switching eller adressering?

 

Litt av årsaken er jo også at dagens trådløse airport "stjeler" alt for mye av hastigheten på linjen min, får sjelden hastigheter over 10Mbps via trådløst, men ved bruk av kabel får jeg den hatigheten linjen har. dette skal vel også hjelpe på da PLC adapterene ligger stabilt rundt 35-40Mbps.

Lenke til kommentar

Jepp, den løsningen skal fungere slik du beskriver. Hastigheten på PLC kan jo dog variere veldig ut fra forholdene (spesielt antall meter ledning mellom adapterne og hvor mange støykilder som er koblet inn mellom dem), så jeg anser det kun som en siste utvei hvis det å trekke en god gammeldags nettverkskabel er tilnærmet umulig.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har PCen min i kjelleren og jeg bruker vanligvis trådløst nett, men jeg merker at det kan bli litt ustabilt noen ganger når jeg spiller (routeren er et stykke fra PCen min). Har jeg forstått dette riktig - > jeg kobler en ledning fra router til en Devolo dLAN 200 adapter, og så kobler jeg den andre Devolo dLAN 200 adapteren i stikkontakten ved PC-en min og tar en kabel fra den til PC-en? Det stemmer at Devolo dLAN 200 fungere like godt som en kabel hvis jeg ikke bruker lange kabler mellom adapter og PC/router? Er Devolo dLAN 200 den beste løsningen på markedet nå?

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...