Gå til innhold

Gjøre om huslån til valutalån?


toth

Anbefalte innlegg

Heisann, sitter her med en idé for å spare penger, og trenger litt input.

 

Jeg har et hus(leilighet)lån på rundt 1,2 mill. Leiligheten er takstet til ca 1,5. Den effektive renta på lånet pusher 7-tallet.

 

Et valutalån forholder seg til valutalandets rente, pluss ca 1 prosentpoeng i provisjon til banken.

Ta f.eks sveits, har ca halv rente av Norge, la oss gjette 3.0 for å ha noe å regne med. Hvis jeg da låner 240.000 sveitserfranc(det er ca 5kr for en franc) og casher inn boliglånet mitt med disse, vil jeg jo rett og slett nesten halvere renta på boliglånet mitt?

Risikoen er der jo for at francen går opp, og jeg taper penger. Men er den derimot stabil tjener jeg, og om den går ned, tjener jeg enda mer, den dagen jeg konverterer tilbake til NOK.

 

Så, noen gode argumenter for eller imot at jeg skal gjøre dette?

Vil selvsagt undersøke grundig i forkant, og finne en valuta som er mest mulig stabil, eller har meget høy sannsynlighet for å synke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Franc har jo historisk sett vært en stabil valuta, mens jpy er noe mer volatil.

 

Men du skal ha godt slingringsmonn i økonomien for å takle svingninger. En 20 % styrking av kursen vil gjøre lånet 240.000 større, og da er hele den ekstra sikkerheten din borte, og du kan bli tvunget til å løse inn lånet.

 

Men det er egentlig ikke noe hokus-pokus.. Det er meget stor risiko, men gevinsten kan også bli stor. Så det spørs bare om du er villig til å ta denne risikoen, samt at du har økonomien til å takle det, kan virke som det er noe snaut slingringsmonn til at banken vil være med på "spekuleringen" din :)

Lenke til kommentar

Har tenkt samme tanken som deg, er fristet til å gå for et valutalån i dollar, fordi jeg tror dollaren kommer til å svekke seg. I det siste har det motsatte skjedd, så jeg kan være glad jeg ikke har et slikt lån.

 

Grunnen til at jeg ikke har gjort det er at jeg da ville sjekket dollarkursen hver eneste dag, og bekymret meg for utviklingen. Det koster litt for mye tid og krefter.

 

Sveitserfranc skal visstnok være mindre risikofyllt enn dollar, men jeg ville bekymret meg daglig likevel.

Lenke til kommentar

Dette er ikke å anbefale. Det er en del makroøkonomiske prinsipper som forklarer hvordan rente, inflasjon og valutakurs henger sammen i et system. Jeg gidder ikke å gi hele begrunnelsen, de som vil vite den får ta et innføringskurs i makroøkonomi på universitet eller høyskole, hvor flere kapittel av pensum går med på denne tematikken. Men kortversjonen er:

 

Inflasjon påvirker valutakurs, når du kan kjøpe mindre for en krone, så vil folk betale mindre av sin egen valuta for denne kronen. (Man merker ikke slikt fra dag til dag, men logikken burde være grei nok å forstå)

 

Dersom det er ulik rente i to land, så vil differansen i inflasjon mellom landene være like stor som differansen i rente, bare motsatt. Altså landet med lavest rente vil ha størst inflasjon og vice versa. Summen av rente + inflasjon vil være lik. Dette forutsetter at begge landene er i en slags "normaltilstand", dvs. ikke noe store krakk, politisk ustabilitet, krig og forskjellige ting som får inflasjonen til å gå helt bananas.

 

Resultatet av disse to prinsippene er at man i prinsippet skal sitte igjen med like mye om ett år dersom man setter pengene i norsk bank, eller har dem i sveitsisk bank i ett år for så å veksle tilbake til norsk valuta igjen. Samme gjelder for lån naturligvis. Grunnen til at jeg sier i prinsippet, er fordi det alltid er svingninger i valutakurser og landenes økonomiske situasjon av alle mulige årsaker. Men disse svingningene er nesten umulig for oss vanlige folk å kunne forutse, og selv for profesjonelle så er det helt umulig å forutse noe som helst i så lang tidshorisont som et boliglån i alle fall.

 

Så det du egentlig gjør ved å ta opp valutalån er at du gambler på svingninger i valutakursen, og da bare de som ikke har opphav i rente+inflasjon. Selve rentedifferansen kan man bare se bort fra fordi de økonomiske kreftene i verden holder disse systemene i likevekt. For eksempel kan man jo i etterpåklokskapens lys tenke seg at det hadde vært lurt å ha lånet sitt i dollar for et par år siden, for så å se 30% av lånet forsvinne i det dollaren raste ned til 5 kr, men hvis noen hadde påstått for 2 år siden at dollaren skulle ned på 5 kroner så ville de nesten ha blitt lagt inn på galehus. Man kan jo også i dag forestille seg at det kan være lurt å sette penger inn i amerikanske banker fordi "kursen må jo opp igjen", men man har jo strengt tatt ikke noen garanti for at det kommer til å skje heller.

 

Uansett, det jeg prøver å si er at valutaspekulasjon er minst like risikabelt som aksjespekulasjon, og man må ha en kort tidshorisont på spekulasjonene. Jeg ville ikke ha satset boligen min på det i alle fall, da kan du like gjerne låne opp på boligen og spille på oddsen. Når banekn også tar 1% provisjon, så har du allerede der et tap som du må tjene inn, så kurssvingningen må også gå tilstrekkelig mye i din favør for at du skal gå i pluss.

Lenke til kommentar

Fint utfyllende svar, Hagfors :)

 

Kommentar til "Men disse svingningene er nesten umulig for oss vanlige folk å kunne forutse, og selv for profesjonelle så er det helt umulig å forutse noe som helst i så lang tidshorisont som et boliglån i alle fall.":

 

Jeg formulerte meg kanskje litt kronglete. Tenkte ikke å ha valutalånet permanent, men f.eks et år eller to, for så å veksle tilbake til NOK og nyte den eventuelle gevinsten i form av et lavere lån.

Lenke til kommentar

Alle som ønsker seg valutalån for å spekulere, slik toth ønkser, syns jeg er på villspor. For det første må det være helt på det rene at valutalån ikke er et "sparetiltak". Det er fullblods valutaspekulasjon. Hvis du har lyst til å slå deg opp på valutaspekulasjon værsågod, hvis ikke la vær.

 

Hvis du derimot har inntekt i en utenlandsk valuta, da blir det en annen sak fordi elementet av spekulajson da blir mindre.

 

Har du derimot inntekt i norske kroner, burde du også ha lånet ditt i NOK.

Lenke til kommentar
Kommentar til "Men disse svingningene er nesten umulig for oss vanlige folk å kunne forutse, og selv for profesjonelle så er det helt umulig å forutse noe som helst i så lang tidshorisont som et boliglån i alle fall.":

 

Jeg formulerte meg kanskje litt kronglete. Tenkte ikke å ha valutalånet permanent, men f.eks et år eller to, for så å veksle tilbake til NOK og nyte den eventuelle gevinsten i form av et lavere lån.

 

Ok, men bare være obs på at det ikke er et gunstig rentenivå i utlandet du skal se etter, men du skal lete etter å ta opp lånet i en valuta du forventer vil komme til å falle kraftig i verdi i løpet av et års tid. Og omvendt hvis du skal plassere sparepenger i utenlandsk valuta.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter hagfors' innlegg har jeg lagt mine tanker om valutalån fullstendig døde, men skulle noen fortsatt være interessert i å gamble så presenterer hegnar idag en liste over tilbydere av valutalån:

 

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article317405.ece

 

Den billigste banken tar altså 0,8 prosentpoeng i rentepåslag, det er vel fordi de er redde for at du ikke skal kunne gjøre opp for deg om valutaen du har lånt i går i taket.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vel, nå blåser jeg liv i egne tanker om valutalån. Normalt ville jeg nok ikke vurdert det, men nå er markedene i såpass ubalanse at jeg ser liten nedside i å konvertere lånet mitt til Euro. Selv om banken skal ha sin provisjon er det fortsatt en bra renteforskjell, men det er bare en side av saken. En helt annen er den unormalt svake krona. Denne vil garantert styrke seg i tiden som kommer og det alene vil gjøre lånet temmelig mye billigere.

Lenke til kommentar
Vel, nå blåser jeg liv i egne tanker om valutalån. Normalt ville jeg nok ikke vurdert det, men nå er markedene i såpass ubalanse at jeg ser liten nedside i å konvertere lånet mitt til Euro. Selv om banken skal ha sin provisjon er det fortsatt en bra renteforskjell, men det er bare en side av saken. En helt annen er den unormalt svake krona. Denne vil garantert styrke seg i tiden som kommer og det alene vil gjøre lånet temmelig mye billigere.

På Nordnet kan du handle i valuta, vil ikke dette gi en langt lavere kurtasje enn å ta opp et valutalån i en vanlig norsk bank?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vekker denne tråden til live da jeg idag hørte fra en bekjent at Nordea bare tok 0,5% rente på dollarlån, jeg syntes dette hørtes litt vel lite ut, men har ikke sjekket tallet. Selv om dette bare er for de litt mer risikovillige så må da dette være langt bedre enn noe man kan få til ved å trade dollar f.eks i Nordnet. Kan ikke skjønne at Nordea tar så mye provisjon her heller.

Lenke til kommentar
Heisann, sitter her med en idé for å spare penger, og trenger litt input.

 

Jeg har et hus(leilighet)lån på rundt 1,2 mill. Leiligheten er takstet til ca 1,5. Den effektive renta på lånet pusher 7-tallet.

 

Et valutalån forholder seg til valutalandets rente, pluss ca 1 prosentpoeng i provisjon til banken.

Ta f.eks sveits, har ca halv rente av Norge, la oss gjette 3.0 for å ha noe å regne med. Hvis jeg da låner 240.000 sveitserfranc(det er ca 5kr for en franc) og casher inn boliglånet mitt med disse, vil jeg jo rett og slett nesten halvere renta på boliglånet mitt?

Risikoen er der jo for at francen går opp, og jeg taper penger. Men er den derimot stabil tjener jeg, og om den går ned, tjener jeg enda mer, den dagen jeg konverterer tilbake til NOK.

 

Så, noen gode argumenter for eller imot at jeg skal gjøre dette?

Vil selvsagt undersøke grundig i forkant, og finne en valuta som er mest mulig stabil, eller har meget høy sannsynlighet for å synke.

hvis du vil ha en valutta som mest sannsynelig synker ville jeg personlig anbefale deg euro, siden

som du ser på de daglige valutakursene til norgesbank var den på sitt høyeste EVER i slutten av desember(9,9kr). nå er den på vei ned og ligger nå på 9,4kr; og vil mest sannsynelig synke enda mer

Lenke til kommentar

For å forstå hvorfor valutalån har høy risikokan man se på denne tabellen (data er hentet fra Norges-bank):

 

Dato 100 CHF 1 EUR 1 USD

14/1-09 638,91 9,43 7,16

13/8-08 493,25 7,9960 5,3654

Endring 30% 18% 33%

 

Mao: Hvis du tok opp en mill NOK i lån i Dollar da denne tråden ble startet ville du fått (1.000.000/5,3654=) 186379$ i lån. Noen måneder senere har denne gjelden vokst til (186379*7,16=) 1.334.346. Det er fint vet du.

 

Påstander som "og vil mest sannsynelig synke enda mer" det ville jeg ikke tilagt mye vekt. Hva om Euroen har etablert seg på et nytt høyt nivå? Det er utrolig mye usikkerhet rundt valuta og det er ikke noe å utsette privatøkonomien for med mindre du har inntekter i en annen valuta.

Lenke til kommentar

Euroen har jeg ikke peiling på hvor skal, så den holder jeg meg unna. Det at den har vært på sitt høyeste nivå noen sinne nylig, vet jeg at ikke har noe å si.

 

Men dollaren tror jeg skal ned på sikt, vet det er høy risiko i en slik eksponering, men alt er jo risky i disse tider. Vet ikke om jeg kommer til å gå for en slik løsning, kommer litt an på hvilken deal jeg får med bankene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...