Gå til innhold

Kjøp av 24" LCD, tips?


Habitats

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nå bestemt meg for å bytte ut den gamle 19" LCDen min ettersom den har sett sine bedre dager. Ettersom jeg kjører et dualview oppsett med en 20" (1600x1200) som primær skjerm, og en 19" (1280x1024) som sekundær, så da tenkte jeg at om jeg kjøper en 24" med 1920x1200 og bruker den som primær så vil jeg bli kvitt et par problemer også. Som feks. vil oppløsningen (vertikalt) bli den samme på begge skjermene, noe som gjør at ting vil se en god del bedre ut.

 

Men valget av skjerm er aldri lett...

 

Jeg har sett litt på følgende skjermer:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354817

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342887

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347597

 

Er noen av disse noe tess?

 

Kriteriene mine for skjermen er som følger:

- Matt skjerm

- 24". 1920x1200

- Helst sort, gjerne matt farge (se Eizo)

- Lav MS

- God til spilling og diverse god fargegjengivning/kontrast

- Pris er ikke et kriterie, så lenge det holdes under 4-5 tusen.

- Norsk nettbutikk!

 

Så hva bør jeg gå for? Kom gjerne med forslag utenom de alternativene jeg har satt opp.

 

På forhånd takk :)

 

//hab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg kjøpte selv Eizo FlexScan S2401W i forrige uke da Komplett.no hadde den på tilbud. Kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd! Skjermen er fantastisk lyssterk, god kontrast og har i mine øyne meget flotte farger! Reguleringsmulighetene er også meget gode. Jeg bruker skjermen hovedsakelig til skolearbeid, og trengte større skjerm for å arbeid med to vinduer samtidig.

 

Dette har likevel ikke hindret meg i å redigere alle bildene fra en villmarkstur jeg hadde i sommer på denne skjermen, og jeg synes den har fungert utmerket til dette formålet! Mange vil si at man må kjøpe en skjerm med S-IPS panel hvis man holder på med bilderedigering, men for den fotograferingen jeg holder på med på fritiden så holder TN panel. Men det betyr ikke at TN panel er like godt som S-IPS, og hvis du er veldig kresen på farger - da vil nok de ekstra tusenlappene det koster for et S-IPS panel være vel investerte penger!

 

Den har også en meget kjekk funksjon som kalles BrightRegulator. Dette betyr med mer folkekjære ord at det sitter en lyssensor foran på skjermen som registrerer lyset i rommet. Utifra dette regulerer den lysstyrken på skjermen automatisk. Sparer brukeren for såre øyne, spesielt i mørke omgivelser! Denne funksjonen kan en selvsagt skru av og på som en selv ønsker.

 

Lykke til med kjøpet! :)

Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Er i samme situasjon som trådstarteren, men har et par ekstra spørsmål:

 

Er det noen som kan gi meg en kortfattet oversikt over hvilke paneltyper som er i salg?

 

Til de som har kjøpt Eizoen: Hvor langt fra bordkanten er bildeflaten omtrentlig når støtten står ved kanten? Regner med dette er litt avhenging av høydejusteringen.

 

Nå har jeg en NEC 1770NX som jeg forstod var ganske bra på den tiden jeg kjøpte den. Er det slik at jeg kan omtrent kjøpe det billigste jeg finner og likevel få en skjerm med bedre specs i fanget uansett? Edit: ser nå at det tydeligvis er kommet ut nyere utgaver av skjermen de siste årene. Jeg har altså den første. Kjøpte den til jul 2004.

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Til de som har kjøpt Eizoen: Hvor langt fra bordkanten er bildeflaten omtrentlig når støtten står ved kanten? Regner med dette er litt avhenging av høydejusteringen.

Hei!

 

Hvis jeg sitter med skjermen i normal høyde og fronten av støtten står ved bordkanten, da vil skjermen være litt bak bordkanten (altså inn på bordet). Har du derimot skjermen i laveste posisjon vil den flukte med kanten. Jeg ble imponert over alle justeringsmulighetene Eizo skjermen hadde! Dette var faktisk det første jeg tenkte på da jeg satte den på skrivebordet mitt - vel og merke før jeg fikk skrudd den på! :thumbup:

 

Til alle som planlegger å kjøpe TN panel vil jeg anbefale å først gå til en butikk som har noen skjermer utstilt slik at dere kan se forskjellene. I verste fall risikere dere å få et dårlig TN panel (slik som f.eks. HP sin 24").

Dette kan være lurt, men jeg syntes det var vanskelig å finne en butikk som hadde utstilt forskjellige skjermer. Alle de butikkene jeg besøkte i Oslo og omegn brukte stort sett samme skjerm for alle PC-ene som var utstilt. TV-ene hadde derimot blitt satt opp overalt, så det er tydelig at den vanlige forbruker legger større vekt på bildekvaliteten på TV-en enn PC-skjermen.

 

På en annen side så kostet flere av de 24" i butikkene nesten 4000kr. Jeg var ikke imponert over bildekvaliteten og syntes at fargene var veldig blasse og dårlige. Da jeg bestilte Eizo skjermen til 1500kr mindre var jeg mildt sagt skeptisk og redd over hva jeg skulle få. Det var det heldigvis ingen grunn til! Mye bedre bilde, og fargene og kontrasten var flere hakk over. Derfor er det viktig å lese tester og vurdere flere produkter.

 

Eizo skjermen får uansett min anbefalig av de rimeligere 24" med TN panel! :)

 

Ha en flott dag! :)

Endret av SkyFlight
Lenke til kommentar

Fikk skjermen min i dag. Den er helt grei, men min eldre 20" har bedre bilde. Altså, bedre kontraster/farge og innsynvinkel. Er forøvrig litt skuffet over sistnevnte. Skal ikke mange gradene til opp/ned/høyre/venstre før hvit blir grått og fargene ser rare ut.

 

Sliter også litt med å faktisk få hvit til å bli hvit. Er litt gul-aktig akkurat nå. Skulle gjerne hatt det litt "kaldere". Innstillingene i menyen fungerte dårlig for dette.

 

Anbefalte programmer for dette? Prøvde med nvidia controlpanel, men er begrensede alternativer der.

 

Ellers så er vel skjermen helt grei, blir nok mye bedre når jeg får kalibrert den skikkelig. Ingen døde pixles hvert fall :)

Lenke til kommentar
Hadde du lagt merkostnader til slikt tull på en ordentlig skjerm så hadde du nok blitt mer fornøyd.

 

Å bruke separat kalibreringsverktøy for å kalibrere farger på en skjerm er ikke tull. :nei: TN skjermer er de billigste og det er vanskelig å få rette farger selv med kalibrering. TN skjermer har lav responstid men dårlig innsynsvinkel. En bør derfor sitte et lite stykke fra en slik 24" skjerm for at man ikke skal få forvrengning i bildet. Den beste allround skjermen i dag er vel kanskje DELL 2408, selv om den også har fått varierende kritikk. Det er en grunn til at en skjerm til bildebehandling ikke har TN panel og koster fra 5000 og opp. De trenger også kalibrering. Hardware kalibrering er best og dyrest. Når det gjelder skjermer så er det vanskelig å få noe som er best på alt. Man må prioritere. Min drømmeskjerm er NEC 2490WUXI, men den finnes ikke i europa. Den koster forøvrig ca 1130$ "over there", hos DELL.

Lenke til kommentar
Hadde du lagt merkostnader til slikt tull på en ordentlig skjerm så hadde du nok blitt mer fornøyd.

 

TN skjermer er de billigste og det er vanskelig å få rette farger selv med kalibrering.

Det du sier, bekrefter vel nettopp min påstand ?

Jeg forsto din påstand slik at du mener det er ikke er nødvendig å kalibrere dyrere skjermer. Det er det. Alle skjermer, også TN-skjermer, må kalibreres for å få de til å yte så bra som mulig. Men jeg tror vi er enige om de forskjellige skjermers egenskaper, fordeler og ulemper, så da er vi vel kanskje enige allikevel da...? :)

Endret av peffi
Lenke til kommentar

Driver selv å lurer på 24" skjerm hovedsakelig for arbeid. Sekundære bruksområder er surfing, multimedia og spilling.

Har funnet en post på anandtech sine forum med rangering av LCD-monitorer.

http://forums.anandtech.com/messageview.as...hreadid=2049206

I følge den artikkelen så er BenQ G2400WD hakket bedre enn Samsung 245BW, hvis man er ute etter 24" TN-Panel. Bestilte BenQ G2400WD i dag, men er fortsatt usikker på om TN-panel er godt nok, ønsker å feks kunne sitte å se på film på den uten å sitte rett framfor, er det noen som har noen bedre forslag til en bra skjerm med TN-panel, eventuelt en billig en med IPS/PVA?

 

-Marius.

Endret av ZharK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...