Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer når jeg skifter dyse


mviken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en 76mm dyse som går rett inn i jengene på forgasseren og passer helt fint. Men når jeg skrur den sammen og starter den så kommer det lyse blå eksos, den hoster når jeg gir gass og den yter ingen krefter, dvs, den vill ikke gå fremover.

 

Dette er en Yamaha Aerox R scooter, 50cc som har trimpotte som yter 64km/t med bare potta på uten at jeg har rørt dysa eller variatorringen. Variatorringen er inni fortsatt fordi det er umulig for meg å få den ut.. Prøvd mange metoder, og heller ingen verksteder vil fjerne den for meg.

 

Noen som vet hvorfor dette skjer med lekesykkelen min?

 

Takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke plomberinger i luftfilteret da?

 

Du må også stille gasseren!

Det skal sitte to skruer på den(regner med denne er ganske lik de fleste andre gassere) den ene har en fjær på seg og den styrer tomgangen. Den andre har ikke noen fjær, å den sitter somregel veldig nære innsuget/sylinderen.

Du kan prøve å skru denne helt inn, for så å skru den 1.5-2 runder ut (dette er standard innstillinger)

 

(Pass på at det er riktig skrue du skrur på, det merker du fort om den går da du stiller den, skrur du på tomgangsskruen da øker turtallet jo mere du skrur den inn)

Skrevet

Sjekk åssen pluggen ser ut etter litt kjøring. Kan godt hende at det er møkk i forgasser, luftfilter osv.. ta gjerne å rens begge om du ikke har gjort det før.

Skrevet

Er dyse den eneste "trimmen" den har? Jo mer bensin den får jo mer eksos blir det veitu, og går bensinen raskt inn så må den raskt ut også. Vil anbefale deg å kjøpe ei trimpotte, og noe rundt 90 dyse, samt borre noen hull i luftfilteret.

Skrevet
Er dyse den eneste "trimmen" den har? Jo mer bensin den får jo mer eksos blir det veitu, og går bensinen raskt inn så må den raskt ut også. Vil anbefale deg å kjøpe ei trimpotte, og noe rundt 90 dyse, samt borre noen hull i luftfilteret.

Det står i førstepost at han har trimpotte.

Skrevet
Ah, ja da bør han prøve ei dyse rundt 90 et sted

 

90 er for stort, har prøvd det før men den vil ikke inn i jengene på forgasseren. 76 er det som går rett inn i jengene uten at jeg trenger å bekymre meg for at jengene skal bli ødelagt.

Skrevet
Ah, ja da bør han prøve ei dyse rundt 90 et sted

 

90 er for stort, har prøvd det før men den vil ikke inn i jengene på forgasseren. 76 er det som går rett inn i jengene uten at jeg trenger å bekymre meg for at jengene skal bli ødelagt.

den ryker mye, og går som en dass?? en kompis av meg hadde samme problemet, da satte vi i litt mindre dyse og da gikk den som ett helvette, det som skjedde var at den blei drukna...så prøv og sett i en mindre dyse

Skrevet
Det er nettopp det den gjør, drukner..

Kameraten din gikk ned fra, og ned til hvor stor dyse ?

han prøvde 78, da dro den ikke meg på første gir bortover nesten, han gikk ned til orginalt igjen....53 men jeg har bestillt 65 for han...men det må oxo sies at det skjedde ett eller annet så hele dritten skjærte seg, jeg er usikker på om det er fordi den fikk litt lite bensin eller om det var at han dro på litt tidlig...at han ikke fikk kjørt inn skikkelig

 

i følge dyse loven for effektanlegg skal du gå opp 15% fra orginal,

Skrevet

Hm.. Min er 62mm orginal, prøvd å sette i en 76mm dvs at jeg har en dyse som er ca 20% mer enn den orginale. Skulle jo i bunn og grunn ikke være noe problem. Litt drit fordi det er en viss fare for at du kan brenne stempelet om du ikke sette i større dyse når du setter på effektanlegg..

Tror jeg tar meg en tur på verksted og lar dem få gjøre jobben.

Skrevet
Hm.. Min er 62mm orginal, prøvd å sette i en 76mm dvs at jeg har en dyse som er ca 20% mer enn den orginale. Skulle jo i bunn og grunn ikke være noe problem. Litt drit fordi det er en viss fare for at du kan brenne stempelet om du ikke sette i større dyse når du setter på effektanlegg..

Tror jeg tar meg en tur på verksted og lar dem få gjøre jobben.

tror ikke det er dyse nå lengre, men har du stillt noe på bensin/luft skruen? satt på mer uorginale deler som skulle tilsi at den skulle bruke mer bensin?

Skrevet

Skru ut pluggen å se på fargen, er den svart får den for mye, er den hvit får den for lite

 

Melkesjokoladebrun skal den helst være ;)

Skrevet

Blandingsskruen er nå skrudd helt inn og 2.5 omdreininger ut tror den skal være 4 1/4 orginal om jeg ikke husker feil.

Når du skifter dyse skal den ligge på mellom 1.5 og 2 omdreininger ut om jeg ikke tar helt feil?

 

Hvor er pluggene? Fremme?

Skrevet (endret)

Standardinstilling er 1.5-2 uansett hvilken dyse du har

 

Pluggen sitter jo på toppen av sylinderen ;)

 

Edit: 1.5-2 runder ut

Endret av daruu
Skrevet (endret)
Tuller du? Du vet hvor tennpluggen sitter?

 

Nei gjorde ikke det før nå. Er fersk i "mekke" miljøet.

Men har funnet ut at når jeg tar av luftfilteret og demper litt slik at den får mer luft inn så funker det fett med uansett hvilken dyse jeg har. Hvis jeg skifter luftfilteret ut med et powerfilter, vil det funke da tror dere?

I så fall, hvilken av de bør jeg velge?

Endret av mviken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...