Gå til innhold

Arch Linux og eksterne harddisker


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter å indirekte ha blitt omtalt som evangelistisk, misjonær og ubrukelig i disse postene:

 

desverre vil linux bli mer populært.

 

husk at popularitet medfører tilhengerskarer som ikke er noe særlig. se f.eks på ubuntu, hele communitien er fin, men den er jo full av evangelistiske idioter som på død og liv skal misjonere.

 

tja, er vanskelig å utdype det. problemet er jo at forholdet signal/støy blir mye større, mange som tror de vet mye, uten å ha reell kunnskap. mange som prøver å konvertere folk - har du noensinne fått en misjonær fra diverse snevre kirkesamfunn på døren? det kan bli plagsomt, avhengig av personen de sender ut. samme gjelder med linux, misjonærer som vil ha folk til å bruke det kan bli veldig plagsomme. og der igjen har man problemet med popularitet, flere folk som potensiellt kan uttale seg, prøve å hjelpe, eller regelrett trykke sin distro ned i strupen på intetanende offer

 

det som mange lovpriser ubuntu-communitien for er forumene. de er ubrukelige, siden de er oversvømt av folk som tror mye, og har lite peiling. se f.eks vg debatt sammenlignet med diskusjon.no, flere vanlige folk, flere ignorante idioter. noe av problemet er nybegynnerguidene skrevet av nybegynnere - "gjør denne kommandoen, så denne, og ja, kansje denne så ordner alt seg."

 

så bestemte jeg meg for å prøve arch linux. Jeg har lenge vært fornøyd med ubuntu, såkalt "nybegynner"-distro. Skal vi se om jeg var så nybegynner likevel.

 

Etter diverse knot med xorg og grafikk, samt kde og lyd ser alt ut til å funke som det skal. Å gjøre dette er noe jeg absolutt ikke anbefaler en nybegynner, og som jeg hører folk sier: Mulig jeg har skjønt enda litt mer om hvordan linux er satt opp og fungerer. Selve distribusjonen er knallrask, og KDE 4.1 ser fint ut.

 

Men jeg har et lite problem. Jeg har funnet ut hvordan montere eksterne harddisker, både ved hjelp av autofs og i konsollen. Men hva hjelper dette når harddiskene bytter navn hele tiden?! på den ene booten er sdb1 min 500gb-disk med backup, neste boot er min 250gb tilknyttet samme navn (sdb1). I tillegg til dette har jeg en ekstern harddisk på 160gb, en såkalt bærbar (ikke flyttbar), som er meningen å ta inn og ut.

 

Om det er av interesse er mine tre MyBooks koblet til en USB-hub. Kan dette ha noe å si?

 

Her er min fdisk -l:

 

[hawk@archhawk ~]$ fdisk -l

Disk /dev/sdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xf39b4072

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1       60801   488384001    7  HPFS/NTFS

Disk /dev/sdc: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x8f9c798a

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdc1               1       60801   488384001    7  HPFS/NTFS

Disk /dev/sdd: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xce45f94a

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdd1               1       30401   244196001    c  W95 FAT32 (LBA)

Disk /dev/sde: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xa81cd988

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sde1               1       19457   156288321    7  HPFS/NTFS

 

Var inne på noe Dbus og Hal-moduler. Har de noe med saken å gjøre? Hvordan får jeg låst bokstavnavnene til diskene? Forslag?

 

Mvh,

Hawk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"If you use multiple usb drives/sticks and want to easily tell them apart, you can use Autofs to set up the mount points and udev to create distinct names for your usb drives."

http://wiki.archlinux.org/index.php/AutoFS...Troubleshooting

Og her skal det visstnok stå hvordan man gjør slikt.

http://wiki.archlinux.org/index.php/Using_...ies_to_a_device

Har aldri brukt Arch så jeg har ikke peil.

 

Står de eksterne diskene dine i hele tiden? Hvis så kan du jo bruke fstab med UUID for å mounte de :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Du trenger vel strengt tatt ikke dbus i daemons-linja i rc.conf siden HAL starter dbus automatisk ved behov.

 

Jeg har ingen problemer med automatisk montering av disker på min Arch-maskin, men jeg har vært borti en installasjon hvor dette ikke fungerte. Løsningen ble som NorthWave foreslo: legge inn diskene med UUID i fstab.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...