Gå til innhold

Gjeninnstallere Vista på Acer 5720ZG


Anbefalte innlegg

Kjøpte for et halvt år siden (cirka) en Acer Aspire 5720ZG. Fikk den gang, fra elprice, en brennbar DVD som jeg forsto var meningen at kunne brukes til å brenne ut Windows Vista. For de som ikke har kjennskap til Acer pc'er er programmvaren altså forhåndsinnstallert på C harddisk.

Kunne nå altså godt tenke meg å formatere, men er det fortsatt mulighet for dette, eller er dette vanskelig p.g.a. andre innstallerte programmer. Utelukker selvfølgelig ikke muligheten at jeg faktisk har misforstått hele greia...

Endret av Crimson-Tide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du slår på PCen stikker du inn i bios og aktiverer recoverypartisjonen. Lagre BIOS og gå ut ifra den. Når PCen nå prøver å starte opp trykker du Alt + F10. Nå startes recoverybiten og Vista installeres på nytt.

PCen bli slik som da du kjøpte den. Alt du har installert, må nå installeres på nytt. :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Skjønner ikke helt spørsmålet.

Hvis du formaterer den stasjon med Windows på (typisk C:) så forsvinner jo all programvare.

 

Jeg er helller ikke helt sikker på hvordan det hele fungerer med Acer, men vet Acer har brukt "Acer disk-to-disk recovery" som da gjenoppretter maskinen til slik den var nå du fikk den fra Acer. For å bruke denne må du inn i BIOS og sette på D2D Recovery eller noe i den duren. Så tror jeg det er å trykke Alt + F10 når Acer logo vises under oppstart.

 

Mulig at den DVD du har laget gjør akkurat det samme, men jeg mener at det skulle være mulig å ta en "kopi" av systemet slik det er/var.

Dvs. hvis du innstallerte f.eks. antivirusprogramvare, noen bildeprogrammer etc. og så brukte DVD så ville vel disse programmer også bli tatt med. Motsatt vei, hvis du avinnstallerte noe av programvaren til Acer, brukte DVD'en så ville ikke programvaren bli tatt med.

 

Med andre ord mener jeg det er to alternativer, forøvrig tre da du jo har lisensnøkkel til Vista under maskinen og kan dermed omså låne en ren Vista plate hos noen.

 

PS: Sørg nå for backup, før du starter med formatering eller gjenoppretting av systemet.

Lenke til kommentar
Takker for svar, men fungerer dette når man har installert andre programmer på den partisjonen som Vista ligger på?

 

Hei, forstår det da slik at du har D2D recovery mulighet. Dette vil da fungere, men du mister alle andre programmer innstallert på den partisjon som Vista ligger på. Unntaket er dog Acer programvare som jo blir installert pånytt ved D2D.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...