Gå til innhold

Hvordan sette opp weathermap med cacti? (100% Cisco)


nree

Anbefalte innlegg

Ingen kritiske data, men etter hva jeg har lest (?) kan SNMP v1 missbrukes på den måten at man kan konfigurere komponentene?

 

Det kan du med SNMP v2 og v3 også - det kalles SNMP write-access. Pass på å sette read only-tilgang + gjerne begrens hvilke IP-adresser/subnet som får lov til å gjøre snmp-forespørsler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

siden det er snakk om kun polling saa holder det med community med read only begrenset med en acl som jeg beskrev i configen. Ikke at det hjelper med spoofing av adresser men men. Om man skal snappe opp snmp pakker med en sniffer saa er ikke det all verden. Finnes bedre metoder om man skal faa mer nettverk info, cdp pakker er heller ikke kryptert.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takk for tipset :) Skal se nærmere på det.

 

EDIT: Hva mener du forresten at Cacti ikke har fokus på tilgjengelighet? :)

 

Synst Nagios sitt weathermap ol. så rimelig simpelt ut, jeg eg ute etter noe som kan vise en oversikt over switcher og linker. Det får jeg med Cacti, ser ut som det er noe Nagios mangler?

 

Eneste problemet jeg har så langt med Cacti er SNMP v3 til switchene, da det kreves krypterte sendinger (informasjon fra switchene skal ikke kunne sniffes i klartekst). :)

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...