Gå til innhold

Trenger "eksperthjelp" om temperaturer


Swayne

Anbefalte innlegg

Har strevd med maskina i det siste når det gjelder temp. Den fungerer helt fint og alt virker stabilt, men noen verdier uroer meg. Jeg har et 8800GTS 640RAM GPU, 6000+ AMD X2, 4 GIG RAM m.m. Et litt lite kabinett, men vifte foran og bak + ny vifte på CPU.

 

Bruker bl.a. CPUID for å sjekke verdier. Generelt er vel verdiene mine noe høye, men det skyldes nok generelt at luftgjennomstrømming etc. kunne vært bedre. Grafikk-kortet jeg har vet jeg er kjent for å bli veldig varmt. Har fjernet støv etc både i kasse og kort og dette fikk ned GPU verdien noen hakk så det er bra.

 

Nå er det Temp 1,2 og 3 jeg lurer på og særlig temp3. har lest noen steder at dette kan være northbridge (og det er vel nforce-chipen?). I tillegg til at tempen er høy i utgangspunktet, fra 60-80 grader så kan den plutselig skyte opp i 127 grader straks jeg "loader" opp et spill. Er det riktige målinger. Kan Northbridge skifte temperatur fra 68 grader til 127 grader på ett sekund. Hva er det måler . er det feil?

 

Har ikke mye peiling, men på mitt hovedkort M2N-Sli deluxe ser det ut til at n-force chipen/northbridge (?) er plassert slik at det min akkurat liggende under den indre enden av grafikk-kortet mitt (det er stort), og dette irriterer meg litt - ser vanskelig ut å evt få på noe ekstra kjøling. Det går en kjøleledning fra chipen og ut bak cpu til noen kjøleribber der.

 

Det som er merkelig er at temp3 kan skifte så drastisk så raskt, eller?

 

Synes det også er merkelig at systemet mitt kan virke så stabilt hvis temp 3 virkelig er 127 celsius...

 

Har kjent med fingeren på denne "chipen" straks pc'n er avslått og jeg kan kjenne at den er ganske så varm, så kanskje er verdiene jeg får riktige.

 

Kanskje er det en bios-oppdatering som skal til - men synes det er rart at det evt. skal utgjøre så mye?

 

Kan noen dere ute hjelpe meg? Se også vedlegg fra CPUID

HWMonitor_NY.txt

Endret av Swayne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En temp som viser hele tiden 127° er som regel en utilknyttet sensor (127 des er binær verdi 1111111).

Det at det hopper til 127 kan derfor også bety at den readouten som ble gjort ikke fikk data og programmet ditt viser 1111111.

Forstyrrelser i lm sensors readout kan også forekomme hvis du bruker flere program som poller samtidig.

Å bruke et hvilket som helst temp program funker ikke alltid da hovedkort produsentene har sin egen måte å implementere en slik winbond sensor chip som oftest brukes ,ofte har de egne greier som er sammenkopet med sine egne bios funksjoner , overklokking etc , MSI har f.eks corecell , Abit har uGuru ,Asus har også egen greie uten at jeg kan si den kalles noe spesielt.

Så last ned og bruk asus sitt pc-probe 2 program først føre du grubler mere på det.

Det med at chipsett chip ligger under der grafikk kortet er ser man nesten på alle hovedkort , så ditt hk er ikke noe unntak mtp dette kontra mange andre hovedkort.

Nå er vel dette kortet utstyrt med passiv heatpipe løsning så det å sette en liten vifte et sted der kjøleribbene er kan også gjøre underverker.

Lenke til kommentar

takk for respons - ja disse hoppene til 127 kan sikkert være det du sier at den ikke får readout. Bruker også Asus sitt program, men de eneste verdiene er her cpu 43 og mb 42 idle.

 

Hvor mye tåler nforce chipen, temp?

 

Er denne chipen her, altså under skjermkortet, northbridge?

 

Hadde flere spørsmål i første innlegg - se gjerne at flere kommer med tips og innlegg her.

Lenke til kommentar

Nå er vel dette kortet utstyrt med passiv heatpipe løsning så det å sette en liten vifte et sted der kjøleribbene er kan også gjøre underverker.

 

Det ser ikke ut til at det er plass til en slik liten vifte for å kjøle den passive heatpipen - tips?

 

På forrige hovedkort MSI Diamond Plus var det satt en liten vifte inn i kjøleribbene - skulle ønske dette hovedkortet hadde det sånn også...men men, man oppdager ting etter hvert....

 

Noen som har tips hvor høye temp. som er akseptable på nforce-chipen? Min er nå idle på ca.68, men jeg synes den hopper mye, plutselig ble den 80, så ned til 68 igjen, så 72 osv.

 

har vel sagt feil tidligere her, blandet med Speedfan når jeg sa temp3 - I CPUID lurer jeg altså på om TMPIN 2 er nforce-chip/northbridge?

Lenke til kommentar

Chipsettet på dette er todelt , i form av SPP og MCP.

Den under VGA kortet er "southbridge" MCP (Media Communication Processor) , chipsettet (nForce chippen eller nb) er den lengre oppe nærme CPU sokkelen. AMD kort har ikke "northbridge" i vanlig forstand da minnekontroller er integrert i CPU. Jeg vil tippe at PC-Probe MB (motherboard) er nforce chipsett SPP , MCP tror jeg ikke har sensor.

80° på nforce chipsett under load er ikke noe farlig , kjent sak at de "er" heite .

 

Du kan se denne illustrasjonen og detaljer om kortets referansedesign/arkitektur her :

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...?i=2764&p=2

post-35394-1218130794_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemelding :) Så på siden du nevnte - veldig bra - men det må vel være bilde 2 som gjelder for mitt hovedkort, siden jeg har 570 sli?

 

Sier du at northbridge er sammen med selve prosessorchipen eller?

 

Verdiene i Asus probe 2 er nå idle: CPU: 46 og MB: 42 - dersom MB er northbridge er jo det en grei verdi, som stemmer med TMPIN1 i CPUID, og dessuten Asus Probe II cpu-verdien (46), stemmer med TMPIN0

 

Men det er altså denne TMPIN3 CPUID verdien som er så høy og som jeg nå ikke forstår - den er nå idle i ett øyeblikk 82 og i neste 89....

Lenke til kommentar

Leste i innleggene igjen,og ser du mener nb er i nærheten av CPU, men hvordan ser da den ut , er den mye mindre enn southbride?

 

Trodde også det var northbridge som hadde kjøling på hovedkortet - men du har nok rett og da er det altså sb som er tilkoblet kjøleribbe....?

Endret av Swayne
Lenke til kommentar

En interessant observasjon jeg gjorde nå med cpu stress test i Everest var at TMPIN2 som nevnt tidligere hopper nesten umiddelbart til 127 grader og holder seg der under hele stress testen - straks jeg stopper stress testen faller tempen i TMPIN2 og ligger nå på mellom 80-90 grader - håper dette bare er en slags feilvisning fordi verdiene er så høye - men ser at verdien beveger seg mye ....nå observerte jeg fra 80 til 127 og deretter til 90 og så lavere.....merkelig

Lenke til kommentar

Blås i everest , speedfan og andre . Dessuten poller everest også temperetur sensorene.

Prøv med ntune fra nvidia , og bruk pc-probe . Og ikke bruk de samtidig.

Sorry men jeg trodde du hadde 590 SLI.

Er det 570 SLI du har er det bilde nr. 2 ja , og da kan det nok være MCP (ikke SPP) man måler på 590 SLI.

 

På ditt kort oppe ved cpu er power modulen (PWM) med dens mosfet's og disse kjøles også av heatpipe og det er der ribbene er ,så skal du kjøle det ned ytterligere retter du en vifte mot de ribbene.

post-35394-1218142094_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Mener du at TMPIN2 da kan være southbridge? Hvor stor belastning tåler den?

 

Ang. Ntune - får av en eller annen grunn bare fram GPu tempen her og system temp viser 0 - ellers vises jo bare spenninger etc. og ingen andre temp....

Endret av Swayne
Lenke til kommentar

CPUID Hardware Monitor 1.1.0.0

-----------------------------------------------------

 

Mainboard Vendor ASUSTeK Computer INC.

Mainboard Model M2N-SLI DELUXE (0x3C9 - 0x8014E67A)

 

LPCIO

-----------------------------------------------------

Vendor ITE

Model IT8716

Vendor ID 0x90

Chip ID 0x8716

Revision ID 0x1

Config Mode I/O address 0x2E

 

Dump config mode register space, LDN = 0x4

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F

00 00 00 00 00 00 00 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00

10 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

20 87 16 01 01 00 00 00 40 80 00 00 00 1F 00 00 00

30 01 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

40 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

50 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

60 02 90 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

70 00 02 00 00 04 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

 

 

Hardware monitor

-----------------------------------------------------

 

ITE IT87 hardware monitor

 

Voltage sensor 0 1.25 Volts [0x4E] (CPU VCORE)

Voltage sensor 1 3.18 Volts [0xC7] (VIN1)

Voltage sensor 3 4.87 Volts [0xB5] (+5V)

Voltage sensor 4 11.58 Volts [0xB5] (+12V)

Voltage sensor 7 4.73 Volts [0xB0] (+5V VCCH)

Voltage sensor 8 2.91 Volts [0xB6] (VBAT)

Temperature sensor 0 45°C (112°F) [0x2D] (TMPIN0)

Temperature sensor 1 41°C (105°F) [0x29] (TMPIN1)

Temperature sensor 2 69°C (156°F) [0x45] (TMPIN2)

Fan sensor 0 1278 RPM [0x210] (FANIN0)

Lenke til kommentar
Mener du at TMPIN2 da kan være southbridge? Hvor stor belastning tåler den?

Jeg mener ingenting bastant , så lenge du bruker et ikke supportert program . 570 har bare en nforce chipsett chip (ikke noen sørside).

Sjekk under hw-monitor i BIOS (Power Menu) hvilke temperaturer du har på CPU og m/b.

En er CPU (åpenbart) , den andre er motherboard. Det er ingen tredje (det kan være gfx kortet som fanges opp). For å sjekke oppmot windows program noter disse to.

Deretter må du sammenlikne disse med windows målingene for å "gjette" deg frem til hva som er hva.

Hørte tidligere at nforce chip ikke hadde temp sensor wiret - så M/B kan være en RTC Asus har installert ved PWM modulene (normalt der de er montert)

 

Ang. Ntune - får av en eller annen grunn bare fram GPu tempen her og system temp viser 0 - ellers vises jo bare spenninger etc. og ingen andre temp....

Jeg mener å huske at du må skru på hovedkort monitorering i ntune.

At system temp viser 0 bekrefter vel det jeg mente ( ingen sensor for nforce chippen )

Var en heftig diskusjon rundt dette på MSI sitt brukerforum husker jeg.

 

Når manualen til kortet ditt klart og tydlig informerer om to avlesninger kan du bare drite i den tredje hvis denne bare gir noe vissvass random data.

Det må nemlig wires i hovedkortet mot ITE chippen der de hentes fra , og deretter kalibrere data i firmwaren for at det skal bli riktig. Uansett program man bruker må dette være på plass hw messig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for god tilbakemelding - ja tror jeg får la være å bry meg om den tredje tempen, så lenge systemet er stabilt og godt.

 

Utfodringen nå er at maskina mi bråker mer nå etter at jeg innstallerte en annen cpu-vifte....lurer også på om strømforsyninga NorthQ 500W 75 et eller annet har begynt å "bråke mer" - kanskje den begynner å bli utslitt - 3 år gammel tror jeg...

Lenke til kommentar

Ja, så lenge systemet er stabilt og støynivået ikke er for høyt er det lite å bry seg med... eneste som kan være verdt å følge med på er temperaturøkninger over tid som ikke kommer av økt romtemp, dette kommer gjerne av at innsug på kabinett og kjøleribber blir tettet igjen av støv.

 

Disktemp bør også ligge under 45C

Lenke til kommentar

Har du satt inn nytt gfx kort som bruker mere strøm vil PSU rampe opp vifta si ( det er normalt ). Selv har jeg ikke sansen for NorthQ , da de blir ansett som middelmådige. En annen ting er at høyere kabinett temperatur internt etter CPU vifte bytte kan dra med seg PSU også hvis denne har thermo styrt vifte.

 

Den kan også være "wear and tear" på kondensatorer i den som gjør at den dropper effektiviteten sin.

Eneste måten å sjekke dette på er å åpne den å inspisere om noen "buler" på toppen eller lekker væske.

 

Mtp CPU vifte er de beste og mest effektive luftkjølere heatpipe design stående med vifte som blåser gjennom finnene i retning til uttrekksvifta til kabinettet.

Slike som Scythe ninja , Noctua NH-U12P , Thermalright Ultra Xtreme (TRUE).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...