Gå til innhold

Deling mellom Vista og XP


Anbefalte innlegg

Hei

Har et hjemmenettverk med 2 bærbare med Vista, en bærbar med XP Pro samt 2 stasjonære med XP Pro. Har problemer med fildeling mellom en stasjonær med XP og en bærbar med Vista. Fra den ene XP maskina (hovedmaskin) ser jeg Vista maskina og får tilgang til delte mapper. Motsatt vei sliter jeg, i Utforskeren under nettverk (på Vista maskina)ser jeg bare Vista maskina, når jeg henter opp nettverkskartet i nettverkssenteret ser jeg XP maskina men får ikke tilgang, skjer ingenting når jeg klikker på den. Jeg kan pinge XP maskina fra Vista, både med IP-adresse og med navn, samme gjelder motsatt vei. Begge er satt opp med samme arbeidsgruppe (FB) og deling aktivert. Har slått av både Windows brannmur samt NOD32 på XP maskina. Begge har 2 identiske kontoer (Admin og Beate).

En annen pussig ting er at vår tredje bærbare (en Siemens med XP) kjører fint begge veier, altså mellom Vista maskina og den, så hvorfor ikke mellom den stsjonære (med XP) og Vista maskina ???

Har googlet i flere dager og sikkert lest 40-50 nettsider, men ingen av tipsene har hjulpet meg noe videre. Kan noen her forbarme seg...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det eneste jeg kan hjelpe deg med, er kanskje den magre trøst om at det virker som det er ganske vanlig det tilfellet der. har skjedd med meg selv å flere jeg kjenner. så åssen du ska få løst det så det funker begge veier kan jeg ikke hjelpe deg. en mulighet er jo selvfølgelig å droppe hele vistaen å ha xp på alle maskinene.

Lenke til kommentar

Jo takk, har endelig funnet ut det. Kjørte Vista selv en 6-7 mndr men gikk tilbake til XP. Men de to bærbare det er snakk om, er nye maskiner som kona og dattera har kjøpt med forhåndsinnstallert Vista Home Premium så er ikke særlig lysten på å begynne å rote med dem...

Har lest så mange foruminnlegg over nær sagt hele den vestlige verden med samme problem, så jeg er fullt klar over at det er et problem. Har prøvd det meste, siste variant var å prøve å koble alle maskinene opp med kabel istedet for trådløst, men hjalp ikke det døyt.

Har en NAS-disk som Vista maskinen skulle hatt tak i (programvareinnstallasjonen feilet) så jeg tror den midlertidige løsningen blir å hente aktuelle filer over på Siemens maskina (ettersom det er den eneste XP maskina som Vista´en finner) og så hente derifra og til Vista´en.

Lenke til kommentar
Jo takk, har endelig funnet ut det. Kjørte Vista selv en 6-7 mndr men gikk tilbake til XP. Men de to bærbare det er snakk om, er nye maskiner som kona og dattera har kjøpt med forhåndsinnstallert Vista Home Premium så er ikke særlig lysten på å begynne å rote med dem...

Har lest så mange foruminnlegg over nær sagt hele den vestlige verden med samme problem, så jeg er fullt klar over at det er et problem. Har prøvd det meste, siste variant var å prøve å koble alle maskinene opp med kabel istedet for trådløst, men hjalp ikke det døyt.

Har en NAS-disk som Vista maskinen skulle hatt tak i (programvareinnstallasjonen feilet) så jeg tror den midlertidige løsningen blir å hente aktuelle filer over på Siemens maskina (ettersom det er den eneste XP maskina som Vista´en finner) og så hente derifra og til Vista´en.

 

Har opplevd noe lignende selv... Jeg og en kompis hadde et minilan, han kjører trådløst og jeg får internett igjennom pc'n hans i kabel siden jeg ikke har trådløs mottaker. Modemet er hos naboen i etasjen over. Etter at han fikk ny pc med Vista har vi ikke fått det til, selv om jeg prøvde å motta statisk IP fra pc'n hans. (det var en nødløsning ifra et av mine mange googlesøk, du kjenner deg kanskje igjen)

Om noen skulle ha noe greie på hvordan sånne problem kan løses, så si ifra:D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Har akkurat samme problem som trådstarter, og finner ikke noe løsning.... Noen kloke hoder der ute? Får tilgang fra XP maskin, men ikke fra Vista, til tross for at jeg ser XP pcen...

 

Etter å ha sloss med virus programmet og klart å legge til en regel som godtar tilgang fra andre pcen funket det. Helt konge!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1341234

Bra det er flere av oss..

 

Har to laptop-er og en stasjonær. Laptopene kjører Vista, den stasjonære har XP. Fordi den stasjonære er eldst så er det den det er mest interessant å kunne kommunisere med, for å overføre data fra denne. Ingen av laptopene vil kommunisere mot den stasjonære, men den stasjonære vil gjerne kommunisere med laptopene.

Følgende taktikk er derfor innarbeidet: (Ved sending fra stasjonær til laptop) Opprett en delt mappe på laptop - finn delt mappe på nettverket med stasjonær - kopier filer fra mappe på stasjonær lokalt og putt i delt mappe på laptop.

Ved sending andre veg må filer "hentes" i delt mappe.

Ikke optimalt men det fungerer selv om det er utrolig irriterende å ikke få det til å fungerer som det skal

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hos meg var det virusprogrammet F-secure sin brannmur som hadde innebygget sperre for dette(hvorfor???)

Du har ikke noe brannmur som hindrer? XP sin brannmur støtter dette, så sant det er innstilt på dette.

 

Hos meg var der det Norton som hindret meg tilgang.

 

Fra XP kunne jeg se Vista men hadde ingen kontakt.

Da gikk jeg inn på Vista maskinen som har Norton Security og forsøkte å slå av Personlig brannmur og da fikk jeg kontakt med en gang.

 

Hvis dette fungerer skal du sette Personlig brannmur på, gå inn under Klareringskontroll/Egenskaper og huke av for: Tilate all nettverksaktivitet på dette nettverket. Dette fungerer hos meg.

 

Fra Vista kunne jeg ikke se XP.

Så gikk jeg inn på Vista maskinen som har Norton Security og åpnet Nettverkskart. Der så jeg XP maskinen. Jeg drev og rotet litt rundt her og satte blant annet Klareringsnivå til standard. Jeg mente jeg gjorde noe annet også men husker ikke hva det var, men Eureka, plutselig var alt i orden og nå har det fungert i 2 dager.

 

Min XP har F Secure og der gjorde jeg ikke noe!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...