Gå til innhold

Bk: Kald varm himmel over Tautra


bondo

Anbefalte innlegg

En helt nydelig varm sommernatt i Trondheim med utsikt over fjorden mot Frosta/Tautra var utgangspunktet.

 

Himmelbilder som kan være noget kjedelig i utgangspunktet.

Hva syns dere?

 

Jeg er helt fersk eier av DSLR.

Tross mangel på objektiv under 50mm (foreløpig) og manglende stativ syns jeg selv at jeg fikk ganske mye utav dette motivet.

post-146777-1217884114_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes den blå delen av himmelen var spennende men bildet virker litt uklart og det er noen forstyrrende elementer i den oransje delen av himmelen. Det er kanskje noen små skyer men det virker hvertfall forstyrrende.

 

Men jeg synes det er et fint bilde selv om det mangler litt.

Lenke til kommentar

Noctilucent clouds heter disse skyene på ny-norsk.

 

Det er skyer som ligge svært høyt i atomsfæren og blir opplyst av solen selv om natten nå på sommeren.

 

Har selv tatt en del bilder av dette og man må nesten se bildet i veldig stort før man ser teksturen i skyene. Da blir det straks litt mer interessant.

 

Jeg ser ikke EXIF i bildet her jeg sitter nå, men det ser ut til at bildet er litt uskarpt.

Mulig du skulle brukt en mindre blender (større tall, f.eks f11) eller hatt et stødigere stativ. Det kan være at det er manglende kontrast i de mørke partiene som gjør at det ser uskarpt ut.

 

Det som kan være lurt når man skal ta bilder av slike "himmelformer" er å prøve å finne et sted å stå slik at man får til repetisjoner av former, f.eks et fjell som har nogenlunde samme form som skyene. Se ellers på vanlige "komposisjonsregler", rule of thirds etc.

 

Tomme svarte område som du har øverst og nederst kalles ofte negative områder, de bør helst balanseres av positive områder (der motivet er), her blir de litt store og ligger og tynger ned topp og bunn.

Lenke til kommentar

Takk for konstruktiv kritikk til slutt der :)

 

Bildet ble tatt med nikon 50mm f/1.8, på f4.0, 1.6s

Har ikke fått kjøpt meg stativ enda, så mangelen på skarphet skyldes nok i stor grunn at jeg bare bygde opp under kameraet for å få til å ta bildet, og støttet opp kameraet for hånd. Alt for ustødig. Kunne sikkert blitt litt bedre om jeg fikk kameraet til å stå riktig, brukte mindre blender og lang eksponering slik at vibrasjoner ved start og stopp av eksponeringen (av speilet) forsvinner...

 

Jeg syns det som var spesielt med motivet i utgangspunktet var alle typene skyer. Var en tett grøt med skyer/tåke uti havet (det røde), de mørke lavtliggende, og de lyse høyt i atmosfæren før det ble en klar nattehimmel på toppen.

Med stativ og multieksponering (hdri) kunne man kanskje fått med noen stjerner i toppen, og detaljer og lys på havet og landet for å gjøre det mer spennende...

 

Det hele er tatt på verandan hjemme, så kan sikkert få mange slike spennende motiver.

 

Har bestilt meg en normalzoom, nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, og stativ, så det er vel mer egnet for slike type bilder :)

Lenke til kommentar
Noctilucent clouds heter disse skyene på ny-norsk.

 

Det er skyer som ligge svært høyt i atomsfæren og blir opplyst av solen selv om natten nå på sommeren.

 

Har selv tatt en del bilder av dette og man må nesten se bildet i veldig stort før man ser teksturen i skyene. Da blir det straks litt mer interessant.

 

Jeg ser ikke EXIF i bildet her jeg sitter nå, men det ser ut til at bildet er litt uskarpt.

Mulig du skulle brukt en mindre blender (større tall, f.eks f11) eller hatt et stødigere stativ. Det kan være at det er manglende kontrast i de mørke partiene som gjør at det ser uskarpt ut.

 

Det som kan være lurt når man skal ta bilder av slike "himmelformer" er å prøve å finne et sted å stå slik at man får til repetisjoner av former, f.eks et fjell som har nogenlunde samme form som skyene. Se ellers på vanlige "komposisjonsregler", rule of thirds etc.

 

Tomme svarte område som du har øverst og nederst kalles ofte negative områder, de bør helst balanseres av positive områder (der motivet er), her blir de litt store og ligger og tynger ned topp og bunn.

 

Mye fornuftig her! Dette er et prakteksempel på hvordan man kan gi god kritikk uten at man nødvendigvis trenger å elske bildet! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...