Gå til innhold

Anbefalt å ha med til rekrutten/militæret


newcom

Anbefalte innlegg

Hei,

Kan dere som har vært i militæret anbefale oss andre hva vi bør ha med til militæret?.. av nyttige saker.

Greit å samle alt under en tråd.

 

Har fått med meg at vi bør ha med følgende:

 

Underholdning (bok, iPod etc)

Laptop (Etter rekrutten)

Compeed (Gnagsår plaster)

Gode joggesko

Egne underbukser

 

... er det mer?

Endret av newcom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joggesko får du. Panzertrusene er konge :D

Hvor i landet skal du?

 

Jeg skal til Ørlandet 18. august. Tydeligvis ikke så mange som skal dit i og med at jeg hadde en tråd om det, og ingen svarte..

 

Har forresten lest at joggeskoa du får i militæret er ganske dårlige.. og at trusene er ubehagelige? :p

Lenke til kommentar
Joggesko får du. Panzertrusene er konge :D

Hvor i landet skal du?

 

Jeg skal til Ørlandet 18. august. Tydeligvis ikke så mange som skal dit i og med at jeg hadde en tråd om det, og ingen svarte..

 

Har forresten lest at joggeskoa du får i militæret er ganske dårlige.. og at trusene er ubehagelige? :p

Tja, de skoene jeg fikk i 1998 var gode av typen Nike air og ikke de gamle lefsene fra 1.verdenskrig :p

Tar du med eget undertøy må du vaske det selv, hvis du gidder det da.

Ikke ta med for mye verdifullt, noen steder stjeler de som ravner.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

- Kiwi Express Shoeshine! Alltid greit å ha til en siste finpuss. NB: Erstatter ikke skokrem! For all del..

- Skal du i skikkelig felt er leppekrem av skikkelig kvalitet sykt digg! ikke undervurder sånne små ting! Men vet ikke hvor seriøs felttjænst du skal ha.

 

Forresten så har jeg aldri hørt om at man må vaske eget undertøy hvis man tar med eget. Vi vasket undertøyet selv uansett.

 

Joggeskoene man får er helt greie. Men har du gode joggesko fra før, så ta de for all del med. Man burde også ha innejoggesko og utejoggesko.

 

Sluttet forresten i forvaret for 1 mnd siden så er ganske oppdatert.

Endret av Hooch
Lenke til kommentar

- Leatherman, brukte den ofte til å få opp knapper som satt limt fast på gruen

- Lepsyl, veldig greit hvis du skulle bli tør på leppene, mange av oss som ble det

- Salve for hard hud

- Fil for hard hud

- Halspastiller, svindyrt før du kommer deg til en ordentlig butikk

- Negleklipper

- Saks, hvis du ikke har leatherman med saks

- Q-tips, ikke for AG3, men for ørene, etter du tatt av/på øreproppene så er du ganske skitten i ørene, siden du pirker i våpenet hver gang dere er ferdig med en runde.

Lenke til kommentar

Det finnes uendelig med tråder om dette emnet, så det er bare å lete litt så får du svar. Alikavell er det en ting som jeg ser svært sjelden blir nevt. Det er kamera. Dette er hvertfall en ting jeg kommer til å ta med når jeg skal i pbn i januar. Kjøp deg et billig digitalkamera slik at du kan forevige de spesielle stundene. Sikkert fantastisk og mimre litt i gamle fotoalbumer sammen med ungene eller gamle medsoldater når du blir eldre.

Lenke til kommentar

Litt lang liste, så jeg spoiler den :)

 

Generelt kan man si at du under rekruttskolen, som varer i 6–8 uker, får utlevert alt du trenger av klær og utstyr.

 

Huskeliste

 

* Innkallingskortet

* Identifikasjon (bankkort eller tilsvarende)

* Toalettsaker

* Mat for fremmøtedagen

* Eventuelt førerkort eller andre sertifikater

* «Synstest for førerkort», som fås hos optiker (om du bruker briller eller linser)

* Kopi av vitnemål og relevante attester som kan ha betydning for den tjenesten du skal eller ønsker å gjennomføre etter rekruttskolen

* Vaksinasjonsattest om du har, og eventuelle nye legeattester

* Eventuelt nødvendig medikamenter i original emballasje

* Kontonummer for innbetaling av dagpenger (om du ikke har bankkonto må du opprette en før innrykk)

* Dokumentasjon i forhold til en søknad om økonomisk støtte

 

Lommepenger: Tjenestetillegget (140,– kroner dagen) utbetales en gang i måneden. Vær oppmerksom på at det kan ta 3–4 uker før første utbetaling skjer. Ta derfor med lommepenger for disse ukene du kan bruke på eksempelvis toalettsaker og forbruksartikler.

 

Mange av disse eksemplene kan også fås kjøpt i kiosken i leiren.

 

Hengelås til å låse inn sakene i skapet får du utlevert gratis på rekruttskolen.

Her følger noen tips som kan gjøre hverdagen som rekrutt litt lettere. Husk bare at du vil ha begrenset med skapplass til sivile effekter som kan låses inne. En liten hylle i skapet ditt er reservert dine sivile eiendeler, alt annet må du oppbevare i en bag eller koffert på eget ansvar.

 

MERK: Disse eksemplene er ikke nødvendig utstyr.

 

Sivile klær: De første ukene på rekruttskolen er det uniformsplikt, og behovet for sivilt tøy vil være minimalt. Sivilt undertøy er likevel tillatt. Etter hvert vil du kunne bruke sivilt tøy etter tjenesten og i helgene. Et lurt tips er å pakke lett, et par klesskift bør holde.

 

Treningstøy: Du får også utlevert militært treningstøy og joggesko, men ikke alle synes dette er like komfortabelt å bruke, spesielt gjelder dette joggesko. Normalt gis det tillatelse til å bruke sivilt treningstøy og joggesko.

 

Klokke: Punktlighet er viktig på rekruttskolen: alt går på tid, og ikke stol på at du får bruke mobiltelefonen som klokke. Det kan være lurt å ikke ta med den alt for dyre varianten. Maksimumsutbetalingen for erstatning av klokke, som blir ødelagt eller tapt under tjeneste, er på 500,– kroner.

 

Underholdning: Tidsfordriv mellom slagene. En god bok, kortstokk og MP3-spiller kan være fint å ha. Bærbar PC er som regel tillatt. Husk at tyveri kan forekomme, pass derfor på å låse inn verdisaker. Velferden på de fleste leire har dessuten utlån av spill og bøker.

 

Gnagsårteip: Eller Compeed-produkter du har god erfaring med. Noen får gnagsår lettere enn andre. Under rekruttskolen vil det bli flere lange marsjer, og gode forberedelser kan sørge for at gnagsår unngås.

 

Negleklipper: Fordi det er praktisk.

 

Quickshine skopuss: Svart krem og svamp. Nypussede sko er et krav til hver oppstilling. Quickshine er ingen erstatning for skokrem og børste du får utlevert på rekruttskolen, men kan være tidsbesparende ved hurtig fjerning av støv og smuss som fester seg på skoene i løpet av dagen.

 

Hodelykt: Under feltøvelse kan du raskt bli den mest populære på laget med en god hodelykt. Forsvarets lommelykt blir utlevert som lagutstyr, men en hodelykt frigjør begge hender – som gjør det lettere å pusse våpen, rydde, varme mat eller spise i et trangt og mørkt syvdukertelt.

 

Leatherman: Kan være hendig å ha.

 

Sikkerhetsnåler: Brukt riktig kan disse for eksempel være til hjelp for å holde sengestrekken stram og fin.

 

Strykestivelse (sprayboks): Mest aktuelt for rekrutter i Sjøforsvaret. Gjør det lettere å holde paradeuniformen i orden, og gir det lille ekstra til blåkragen.

 

Endret av Lars-H
Lenke til kommentar

av alle ting så er hodelykt det viktigste uten tvil.

Den bør har rødt filter, men hos oss så kunne vi bruke alle typer når vi var inni teltet.

 

Man forstår hvor bra det er å ha en hodelykt når det klesplagget du skal ha ligger i bunnen av sekken, og du må føle deg fram til hvilket plagg du har fått tak i( Erfaring).

 

Lypsyl som noen nevner kan du drite i, det inneholder som oftest vann, og fører til frostskader når det blir kaldt: kløvervaselin er vannfritt og funker knall, pluss om du får fett i huden så fryser du ikke så mye når det blir kaldt.

 

compeed er ikke så bra, må taes på før du merker stort ellers er faren for betennelse til stede siden det er helt tett og såret ikke får luft. jeg hadde noen giga knagsår i rekrutten min, men når de grodde så ble bena helt herdet, kan ta på meg flett nye m77 og bare gå, uten å fylle de med vann eller noe, og så er de inngått på null komma null.

 

Tannbørste funker knall til å pusse magasinene med, så det er jo et mulig alternativ å ta med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...