Gå til innhold

Aquastream XT - overkill?


Anbefalte innlegg

Da er den 3. vannkjølte maskinen oppe å går! Jeg var såpass fornøyd med MIST sitt Tsunami dualradiator kit at jeg liksegodt kjøpte samme pakke igjen.

 

Men, pumpen er endret til en "high end" Aquastream XT med USB styring via software, og denne er LAAAANGT kraftigere enn de eldre Eheim 1046-baserte pumpene. Selv på laveste setting (4xHz, noe usikker ettersom maskinen nå er offline) blir det et lite dragsug i vanntanken som gjør det bortimot umulig å bli kvitt alle luftboblene. Bruk av 2% ACFluid f.eks. skaper mikroskum i systemet pga. det sinnsvake trykket, aldri sett noe liknende før. Sprøtt, og totalt overkill.

 

Er det mulig å stagge ned pumpen mer? Anbefalinger? Kjører Microplex sitt MIST Tsunami med dualradiator med destillert/sterilt vann og 1% ACFluid, og forløpig på "deaeration" programmet for å luke ut luftbobler (hvis jeg forstod tysken riktig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Du kan stille ned farten på pumpa i software programet. Ved å justere på freqvensen vil du se at flow vil gå opp eller ned. jeg justerte pumpa mi opp i freq, for å oppnå et lavere støynivå.

 

Jeg ser også at du bruker AC fluid, Slike saker har jeg ikke benyttet på lang tid, jeg fant at å stikke ned på bensinstasjonen, handle en flaske med batterivann og en flaske med frostveske gjør susen like bra. frostveska hindrer korosjon og alger og annet gørr, den ene maskina mi har nå snurra å gått i 2 år kontinuerlig, og vannet er aldri blitt skifta. MEN om du benytter frostveske, SÅ pass på å ikke ha for mye oppi, den får vannet til å bli tykkere på et vis. start med å snurre systemet i gang, så slenger du oppi en dasj. titter på flow, og slenger oppi en dasj til. Flow er egentlig ikke så viktig, for kjøling, men en ønsker ikke å ha suppe flytende runt heller da.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen :) Å justere -opp- har jeg ikke gjort, skal eksperimentere litt nå og se hvordan det går!

 

EDIT: Forsøkte nå. Med økt hastighet blir det større dragsug i vanntanken, det skummer/"splæsjer" i vanntanken, og bobler tas med i systemet. Tror jeg bytter pumpe rett og slett (har en annen trofast 1046), hele poenget med vannkjøling er jo nettopp stillheten :)

 

EDIT2: Flyttet inntak på vanntank fra topp til bunn, og økte pumpehastighet fra 48Hz (minimum) til 49.5Hz. Dette har midlertidig løst problemet, så får vi se om det holder. Det surkler framdeles, men pumpen støyer i det minste mye mindre, ikke mye som skulle til gitt. Takker for hjelpen igjen :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Har akkoratt samme pumpa/tank og eg og hadde det slik som du til eg fekk ut all luften, eg satt på ein ekstra slange på tanken som ikkje går til noko så satte eg tanken litt på skrå sånn at luften kunne gå ut den ekstra slangen :)

 

Korleis du skal få vekk igjen slangen uten å få luft inn i loop'en igjen veit eg ikkje :p

Lenke til kommentar

Haha, tenkte samme tanke selv :)

 

Endte opp med å ta resten av vannslangen, og rett og slett bruke fantasien litt med å "temme" trykket. Problem løst, ingen flere problemer ved etterfyll, skumm, surkling etc. Slangen er tykk og limt til kassen med tanke på knekk i slangen, så får tiden vise hvordan det går i lengden. Pumpen er så grasat kraftig at selv om jeg faktisk lager en knekk pumper vannet framdeles :)

 

Tror forøvrig jeg vil unngå å ha PSU i bunnen ved neste vannkjøling...sikkert smak og behag, men fryktelig lett å miste skruer eller liknende nedi mens man jobber, skrur på kort, for ikke å nevne vannlekkasje dersom det skulle skje.

post-15998-1218150232_thumb.jpg

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Så nettopp videosnutten din hehe, må si det var gang i den pumpa, men en sak du også kan prøve er å la lokket på tanken din ikke være tett i starten, dette fordi når vann og luft varmes opp ekspanderer det, ofte derfor folk ender opp med lekasje etter en liten stund. skru opp lokket ditt litt slike at overtrykk slippes ut av systemet. kansje skummet roer seg litt. jeg ser også at du har vann inn i tanken på toppen, vannstrømmen ender da opp med å lage flere bobler i tanken pga vannstanden i tanken, flytt slangen lenger ned, slik at du ikke dytter inn vann akkuratt i vannoverflaten i tanken. se for deg en kloakkrør som ender ut under vann, mot en som ligger over vannflaten, hva skummer ? jeg ser du har tykke slanger som flok flest har der ute, personlig mener jeg dette er tull, og mange vil nok si at det er jeg som er tullingen. saken er den at flow egentlig ikke har så mye å si som tidligere trodd. jeg bruker selv plugg'n'cool slangene fra AC, og de er perfekte, ikke fyller jeg kabinettet med svære slanger heller. blir da ryddig og greit....

Lenke til kommentar

Enig i alt du sier, hands down :) Flyttet slangen ned, hjalp faktisk litt. Syntes også slangen var noe kraftig, men manglet nok lengde fra forrige sett. Tsunami settet til Microplex er ikke like balansert nå som før, f.eks. er slangen nå såpass tykk at det er vanskelig å skru den riktig på vanntankinntaket. Mulig det blir tynnere slange om et år. Men, kassa fikk en viss "glow" nå, det var litt artig.

 

Problemet med å ta av korken var at det sprutet over ;) Helt sprøtt. Totalt overkill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...