Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen booter ikke XP CD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk QuickBoot menyen, der velger du da cdrom.

Visst du ikke vet hvilken knapp det er, så dra til leverandørens hjemmeside å skjekk ut der om du finner noe info.

 

Visst du dette ikke fungere så bør du skaffe deg en ny Windows XP cd, for det er ikke alle som booter.

 

Her er en nettside som kanskje kan hjelpe deg under prosessen med å lage en Bootable Windows XP cd.

HowToBoot

Lenke til kommentar

Da kan du prøve og formatere harddisken og lage en NTFS partisjon. Jeg har også hatt samme problemet og da fungerte dette ganske bra for meg. Men denne cd'en skal også bootes, men med hadde jeg ikke problemer med å boote.

 

Men før dette ville jeg har dobbelt skjekket BIOS instillingene før jeg startet med Hirens.

Endret av Alastor
Fjernet link til piratkopiert materiale
Lenke til kommentar

Henrik343:

 

Innen eller mens du prøver 'itgiik's forslag kunne du kanskje prøve å boote på fx Ubuntus som Live CD, for å teste om du får bootet i det hele tatt?

 

Du sier du har nye komponenter (hardware), kanskje du kunne nevne hvilke om det kunne spille en rolle?

 

Har du kanskje 2 CD/DVD spiller/bennere... og prøvd begge?

 

En annen mulighet er kanskje å fjerne alle unødvendige komponenter, ekstra RAM-brikker, lydkort, nettverkskort osv. og se om det kan være noe med disse?

 

lykke til... :thumbup:

Endret av arnakke
Lenke til kommentar
Jeg har 2 CD/DVD spillere/brennere. Kanskje dette kan være problemet?

 

Det er sannsynligvis problemet ja, du bør prøve begge.

Dette er spesielt viktig hvis de er tilkoblet via IDE, for der er det maste/slave, og den booter fra master.

 

Selv i min maskin med en brenner og en leser som er tilkoblet via S-ATA starter den bare via brenneren, som den regner som master.

 

Edit: Jeg hadde selv samme problem som deg når jeg skulle innstalere OS første gangen jeg hadde to CD/DVD-drev.

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar

Mine CD/DVD drev er ikke koblet til med SATA, men med IDE kabel. Bruker da samme kabel på begge drevene. Har det noe å si om jeg bruker samme kabel på begge? Er nemlig 3 kontakter på kabelen. Det vil si at kabelen kobler begge drevene til HK.

Lenke til kommentar

Det er OK å ha to drev på samme kabel. Men det er helt essensiellt at du setter jumper riktig for master og slave. Hvis begge drevene står som master så vil ingen fungere.

Standard setting for alle drev er at jumper står til master, du må altså flytte den ene over til slave.

Lenke til kommentar

Jeg tror CD/DVD drevene er som de skal fordi jeg har flyttet de fra en tidligere PC over på en annen. De virket fint på forrige maskin så er litt merkelig hvis de ikke fungerer på denne :hm: Jeg skal se om det fungerer å installere XP hvis jeg kobler fra det ene drevet i morgen.

Lenke til kommentar
Da er problemet løst :) Som dere ambefalte måtte jeg koble fra det ene CD/DVD drevet. Holder nå på å installere XP på maskinen. så takk for hjelpen :thumbs:

 

Det var bra å høre!

 

Men har du sett artikkelen i dag på hardware.no : "Trøbbel med XP oppdatering" ?

 

Synd om du skulle gå fra et problem rett opp i et annet ( jeg har bakset dette sjøl )

Lenke til kommentar

Jeg har allerede støtt på nytt problem^^ Har ikke noe nok CD nøkler til den. XP nøkkelen min fikk jeg når jeg kjøpte maskinen (deler er byttet ut på den). Jeg installerte Ubuntu på den (ikke spør hvorfor). Senere bygde jeg meg en ny PC hvor jeg installerte XP med nøkkelen jeg fikk med den andre PC'en. Vil nå installere XP på den eldste igjen, etter som Ubuntu ikke støtter så mange spille og programmer. Men nå har jeg ikke noe CD nøkke til den maskinen :( Noen som hvet hvor man får kjøpt en billig XP nøkkel?

Lenke til kommentar
Jeg har allerede støtt på nytt problem^^ Har ikke noe nok CD nøkler til den. XP nøkkelen min fikk jeg når jeg kjøpte maskinen (deler er byttet ut på den). Jeg installerte Ubuntu på den (ikke spør hvorfor). Senere bygde jeg meg en ny PC hvor jeg installerte XP med nøkkelen jeg fikk med den andre PC'en. Vil nå installere XP på den eldste igjen, etter som Ubuntu ikke støtter så mange spille og programmer. Men nå har jeg ikke noe CD nøkke til den maskinen :( Noen som hvet hvor man får kjøpt en billig XP nøkkel?

 

På bruktmarked.no er det en XP Home til salgs til høystbydende:http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=119846

 

På qxl.no: http://www.qxl.no/Default/DefaultList.asp?...mp;LanguageNr=0

Dette er en OEM til fast pris, kr 899,-

 

Jeg sender deg PM med et par andre forslag.

Endret av arnakke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...