Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Problemer ved oppstart

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skulle starte opp maskinen i dag, men fikk sort skjerm. Skjermkortet er sjekket og i orden.

Har aldri hatt dette problemet før, får ikke engang opp siden med innstillinger i bios.

Har prøvd å resette bios, men til ingen nytte. Får ikke opp den vanlige sorte siden som viser oppstart av harddisker, ram o.l. Blir jeg nødt til å skifte hovedkort?

Det ordnet seg til slutt. Det var hovedkortet som var defekt.

Endret av prnesse
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, skjermkort og harddisk ser ut til å virke. Men bios skriver ikke til ram(?) Er det mulig å flashe/legge inn bios på nytt når ikke skjermen fungerer, for eksempel med en cd?

Skrevet

Prøv å skru av hovedstrømsbryteren (dersom du har en) og koble fra strømledningen. Koble til og prøv en ny oppstart. Dersom ikke dette fungerer, ville jeg sjekket manualen til hovedkortet og resatt bios. Nyere hovedkort har en reset pin som man kan "kortslutte", da slettes all informasjon som er lagret i CMOS.

Oppskriften er som regel å ta ut batteriet på hovedkortet. Flytte pin over til "reset". Vente 10-15 sek. Sette pin tilbake til vanlig modus og sette inn batteriet.

Dersom ikke dette fungerer, ville jeg har fått sjekket strømforsyningen. Den surrer og går?

Sjekk forresten også om du har noen LED lamper som lyser på hovedkortet. Disse har gjerne forskjellige lysmodus som skal indikere hva som er feil.

Skrevet
Hva mener du med "bios skriver ikke til ram"? Prøver du å tolke en POST kode?

Sjekk at PSU er i orden.

Det jeg mener, er at når en skrur på maskinen skal det normalt starte med "post" power on self test prosess, som en ser på skjermen før windows starter opp. Dette skjer ikke.

Virker som alle deler får strøm. Når jeg skrur på maskinen, lyser tastaturet opp et lite sekund som det skal, men så skjer det ikke mer.

Skrevet
Prøv å skru av hovedstrømsbryteren (dersom du har en) og koble fra strømledningen. Koble til og prøv en ny oppstart. Dersom ikke dette fungerer, ville jeg sjekket manualen til hovedkortet og resatt bios. Nyere hovedkort har en reset pin som man kan "kortslutte", da slettes all informasjon som er lagret i CMOS.

Oppskriften er som regel å ta ut batteriet på hovedkortet. Flytte pin over til "reset". Vente 10-15 sek. Sette pin tilbake til vanlig modus og sette inn batteriet.

Dersom ikke dette fungerer, ville jeg har fått sjekket strømforsyningen. Den surrer og går?

Sjekk forresten også om du har noen LED lamper som lyser på hovedkortet. Disse har gjerne forskjellige lysmodus som skal indikere hva som er feil.

Dette har jeg gjort,men til ingen nytte. Hovedkortet heter MSI K9N Neo, og har ingen led lamper på kortet. På den andre maskinen har jeg noe som heter d-bracket 2, som kunne vært god til feilsøking. Men den er det selvfølgelig ikke tilkoblings muligheter til på kortet. Har bare JFP1 og JFP2, men hadde trengt JLED tilkobling får å bruke denne.

Skrevet

Med andre ord så er "bios skriver ikke til ram" noe du har tatt ut av løse luften. Det gir liten mening.

At det lyser i tastaturet er ingen garanti for at PSU fungerer. En PSU består av flere deler, en del kan slutte å virke mens de andre fungerer.

Du bør sjekke med en ny PSU, eller prøve denne i en annen PC. Eller du kan måle alle spenningene, hvis du har mulighet til det.

Skrevet
Med andre ord så er "bios skriver ikke til ram" ? noe du har tatt ut av løse luften. Det gir liten mening.

Ehhh, jeg skrev da vitterlig et spørsmålstegn bak da. Jeg trodde bare at det som lå lagret i bios betemmer hva maskinen skal gjøre under oppstart. Men jeg har sikkert misforstått.

Skrevet
Dette har jeg gjort,men til ingen nytte. Hovedkortet heter MSI K9N Neo, og har ingen led lamper på kortet. På den andre maskinen har jeg noe som heter d-bracket 2, som kunne vært god til feilsøking. Men den er det selvfølgelig ikke tilkoblings muligheter til på kortet. Har bare JFP1 og JFP2, men hadde trengt JLED tilkobling får å bruke denne.

Ok, da kan det være en av to ting.

1. En kortslutning på hovedkortet og eller andre interne komponenter.

2. Defekt/Ødelagt PSU

Har du prøvd å koble fra hd-er, optisk drev, skjermkort, minne m.m og så prøvd å starte? Hvis du hører en rekke "biip" fra hovedkortet - så tyder det på at noe fungerer. Prøv så stegvis å koble til minne, skjermkort osv for å prøve å isolere den enheten som skaper problem (kortslutter).

Skrevet

Ok, da kan det være en av to ting.

1. En kortslutning på hovedkortet og eller andre interne komponenter.

2. Defekt/Ødelagt PSU

Har du prøvd å koble fra hd-er, optisk drev, skjermkort, minne m.m og så prøvd å starte? Hvis du hører en rekke "biip" fra hovedkortet - så tyder det på at noe fungerer. Prøv så stegvis å koble til minne, skjermkort osv for å prøve å isolere den enheten som skaper problem (kortslutter).

Har nå prøvd å koble fra komponentene. Skjermkort, hd, optisk drev og hovedkort har spenning, men det berømte biip hører jeg ikke noe til. Men det pleier jo å komme etter at power on self test er ferdig, hvis jeg husker riktig. Må nok bare bestille et nytt hovedkort er jeg redd.

Men takk for gode tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...