Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

17 år, får ikke lov til å bo hjemme i en uke.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har bodd på hybel i 1år nå og skal flytte til en ny hybel snart, men den er ikk ferdig pusset opp før om 2 uker og leiekontrakten i min gjeldende hybel går ut 1. August.

 

Så er saken at jeg ikke får lov til å bo hos foreldrene mine fordi de skal på ferie mens jeg er borte, og vil ikke overlate hele huset til meg.

 

Jeg mener dette er helt absurd.

 

 

Her er noen av grunnene til at jeg ikke får bo der:

Stefaren min har mange våpen i huset (både antikk og jaktvåpen), så han er redd for at de kan bli missbrukt viss fest.

Følesesmessige problemer med stefaren min, han liker ikke å ha folk i privatlivet sitt osv

Da jeg var 12år og alene hjemme stjal bilen til foreldra mine og kjørte litt rundt.

De vil straffe meg fordi jeg ikke sa ifra tidligere at jeg trengte et sted å bo til hybelen min var ferdig pusset opp.

 

Jeg har sagt at det kommer aldri til å bli noe fest her, og jeg trenger heller ikke å ha venner på besøk viss ikke dere vill. Så sa jeg at ikke ville hatt fest her selv om jeg fikk lov, dette er faktisk sant, siden jeg _HATER_ å rydde etter fester.

Så sa jeg at de kunne ha en ansvarlig person, nabo, besteforeldre eller lignende som kom innom daglig og sjekket at alt var i orden.

 

Men for stefar og mor er alt svart hvitt. Enten må de avlyse ferien for at jeg skal bo hjemme, eller at jeg ikke får bo i huset og dem drar på ferien.

Viss jeg ikke får bo i huset må jeg enten bo hos venner, den psykopate faren min i Oslo eller kreftsjuke bestefaren min som bor 1 og en halv time unna.

 

Mammaen min tilbydde seg å droppe ferien for å bli hjemme, men da får ikke stefaren min mulighet til å fiske om natta (fiskeferie) fordi lillebroren min (11år) ikke kan være alene i hytta om natta.

 

 

Det de prøver på er å gi meg dårlig samvittighet for å avlyse ferien dems som dem har planlagt så lenge og allerede betalt for.

 

Jeg har prøvd å forklare at jeg har blitt en mye mere ansvarlig person, jeg er snart 18år og har klart å bo alene i ett år.

 

 

 

 

Noen som har vært oppe i en lignende sak? Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få bo i huset?

Jeg har sagt at et værste tenkelige situasjonen som kan skje er at de kommer hjem og kjøkkenet er litt rotete samt at det er noen glass i stuen + pizzakartonger som ikke er ryddet opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke bo og passe på kreftsyk bestefar? Det hadde han sikkert blitt glad for

Ja, det tror jeg faktisk han hadde synes var veldig hyggelig. Jeg har nok blitt litt enveiskjørt for at jeg skal bo hjemme. Men jeg synes faktisk det er litt ubehagelig hos bestefar, han går på morfin osv, og er ganske dårlig, så bor han langt unna venner osv. Så må jeg ta buss 3timer om dagen til og fra jobb. Han bor i nabobyen. + At jeg er et stykke unna venner. Men du fikk meg virkelig til å åpne øynene.

 

kanskje det løses best slikt. Eneste som er et smutthull i det er at jeg har nattevakt i helger, som gjør at jeg jobber til alt er ferdig, så jeg kan slutte fra 04.00-06.00 avhengig av aktivitet og hvor mye det er å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg har bodd på hybel i 1år nå og skal flytte til en ny hybel snart, men den er ikk ferdig pusset opp før om 2 uker og leiekontrakten i min gjeldende hybel går ut 1. August.

 

Så er saken at jeg ikke får lov til å bo hos foreldrene mine fordi de skal på ferie mens jeg er borte, og vil ikke overlate hele huset til meg.

 

Jeg mener dette er helt absurd.

 

 

Her er noen av grunnene til at jeg ikke får bo der:

Stefaren min har mange våpen i huset (både antikk og jaktvåpen), så han er redd for at de kan bli missbrukt viss fest.

Følesesmessige problemer med stefaren min, han liker ikke å ha folk i privatlivet sitt osv

Da jeg var 12år og alene hjemme stjal bilen til foreldra mine og kjørte litt rundt.

De vil straffe meg fordi jeg ikke sa ifra tidligere at jeg trengte et sted å bo til hybelen min var ferdig pusset opp.

 

Jeg har sagt at det kommer aldri til å bli noe fest her, og jeg trenger heller ikke å ha venner på besøk viss ikke dere vill. Så sa jeg at ikke ville hatt fest her selv om jeg fikk lov, dette er faktisk sant, siden jeg _HATER_ å rydde etter fester.

Så sa jeg at de kunne ha en ansvarlig person, nabo, besteforeldre eller lignende som kom innom daglig og sjekket at alt var i orden.

 

Men for stefar og mor er alt svart hvitt. Enten må de avlyse ferien for at jeg skal bo hjemme, eller at jeg ikke får bo i huset og dem drar på ferien.

Viss jeg ikke får bo i huset må jeg enten bo hos venner, den psykopate faren min i Oslo eller kreftsjuke bestefaren min som bor 1 og en halv time unna.

 

Mammaen min tilbydde seg å droppe ferien for å bli hjemme, men da får ikke stefaren min mulighet til å fiske om natta (fiskeferie) fordi lillebroren min (11år) ikke kan være alene i hytta om natta.

 

 

Det de prøver på er å gi meg dårlig samvittighet for å avlyse ferien dems som dem har planlagt så lenge og allerede betalt for.

 

Jeg har prøvd å forklare at jeg har blitt en mye mere ansvarlig person, jeg er snart 18år og har klart å bo alene i ett år.

 

 

 

 

Noen som har vært oppe i en lignende sak? Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få bo i huset?

Jeg har sagt at et værste tenkelige situasjonen som kan skje er at de kommer hjem og kjøkkenet er litt rotete samt at det er noen glass i stuen + pizzakartonger som ikke er ryddet opp.

 

 

Høres ut som om mor og stefar ikke stoler så mye på deg, om det er kun på grunn av dette med bilen, eller om det gjelder andre ting har lite å si.

 

Det du bør bygge opp er tillit mellom deg og mor/stefar. Dette gjøres ikke på et blunk, så om du klarer det til du trenger denne ene uken under tak, vet ikke jeg. Jeg hadde uansett prøvd å bygge opp forholdet mellom deg og mor/stefar, for fremtiden.

 

Jeg synes mor/stefaren din høres ganske urimelige ut, men som sagt vet ikke jeg hva som ligger bak dette. Når det gjelder våpen, så skal endestykke på disse være fjernet og nedlåst, om våpnene ligger fremme. Så dette skulle ikke være noe problem.

 

Å avbryte ferien deres, synes jeg heller ikke du bør gjøre, ettersom det vil gjøre ting verre. Eneste muligheten jeg ser er at du legger deg padde flat og lover at dette skal gå greit, med konsekvenser om det skulle skje noe. Dette med at en i familien/nabo skal sjekke hvordan det står til høres jo bra ut.

 

Om du får denne siste sjansen, og de sier ja til at du kan bo der en uke, ikke rot den bort. Du har mye å tape, og alt å vinne på å holde deg i skinnet den ene uka.

Lenke til kommentar

Når bestefaren din er syk så kan det jo hende at du kan hjelpe han med litt husarbeid ol. Hadde jeg iallefall satt pris på om jeg var gammel og syk. Dessuten må du jo tenke på at du faktiskt får lov til å være sammen med bestefaren din en stund, er ikke alle som har den muligheten.

Lenke til kommentar

Kjip situasjon det der. Dog, jeg må si jeg reagerer på dette:

Her er noen av grunnene til at jeg ikke får bo der:

Stefaren min har mange våpen i huset (både antikk og jaktvåpen), så han er redd for at de kan bli missbrukt viss fest.

Hva slags misbruk er det han hentyder til? At du eller andre skal avfyre skudd? Dvs., mener han altså å antyde at han oppbevarer våpen på ulovlig vis? Dette er det vitterlig ikke noe han skal ofre en tanke. Våpen og ammunisjon skal da oppbevares forsvarlig nedlåst/sikret, og det vil si at hverken du eller andre skal klare å misbruke de. Ikke at jeg er så veldig godt kjent med våpenloven osv., men hvis det ikke stemmer så virker det som om det er mat for politiet, spesielt hvis han har 3 eller flere våpen.

 

Uannsett, skjønner forsåvidt foreldres skepsis, men de bør innse at en 17-åring bør klare å være ansvarlig nok til å ha huset for seg selv i noen dager. Klart, hvis du har lånt bilen når du var 12 så henger nok det igjen, men de burde skjønne at du er blitt 5 år eldre. Mye skjer i løpet av 5 år, f.eks blir man bittelitt mer ansvarlig, og hvis man får en godt voksen person man kjenner til å stikke innom daglig så burde det virkelig ikke være noe problem. Synes det virker litt som det er en stefar som forsøker å stikke kjepper i hjulene på deg. «Følesesmessige problemer med stefaren min, han liker ikke å ha folk i privatlivet sitt osv» Dette er jo rimelig useriøst. Du er hans stesønn. Han kan da ærligtalt ikke forvente at du ikke er i hans privatliv? Rett meg hvis jeg tar feil, men du beskriver det nesten som om han ikke ønsker deg i huset uannsett hva og hvem som er der.

 

Forøvrig: Jeg har en stefar som i sin tid hadde en 3-4 våpen i huset. Mamma og han skulle bort noen dager og da fikk brodern huset for seg selv. Det var nesten som stefaren min måtte overtale mamma til å dra. Tydligvis forskjell på folk, men kan ikke helt skjønne hvorfor din stefar ikke kan oppføre seg litt i samme rettning :hrm:

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har bodd på hybel i 1år nå og skal flytte til en ny hybel snart, men den er ikk ferdig pusset opp før om 2 uker og leiekontrakten i min gjeldende hybel går ut 1. August.

 

Så er saken at jeg ikke får lov til å bo hos foreldrene mine fordi de skal på ferie mens jeg er borte, og vil ikke overlate hele huset til meg.

 

Jeg mener dette er helt absurd.

 

 

Her er noen av grunnene til at jeg ikke får bo der:

Stefaren min har mange våpen i huset (både antikk og jaktvåpen), så han er redd for at de kan bli missbrukt viss fest.

Følesesmessige problemer med stefaren min, han liker ikke å ha folk i privatlivet sitt osv

Da jeg var 12år og alene hjemme stjal bilen til foreldra mine og kjørte litt rundt.

De vil straffe meg fordi jeg ikke sa ifra tidligere at jeg trengte et sted å bo til hybelen min var ferdig pusset opp.

 

Jeg har sagt at det kommer aldri til å bli noe fest her, og jeg trenger heller ikke å ha venner på besøk viss ikke dere vill. Så sa jeg at ikke ville hatt fest her selv om jeg fikk lov, dette er faktisk sant, siden jeg _HATER_ å rydde etter fester.

Så sa jeg at de kunne ha en ansvarlig person, nabo, besteforeldre eller lignende som kom innom daglig og sjekket at alt var i orden.

 

Men for stefar og mor er alt svart hvitt. Enten må de avlyse ferien for at jeg skal bo hjemme, eller at jeg ikke får bo i huset og dem drar på ferien.

Viss jeg ikke får bo i huset må jeg enten bo hos venner, den psykopate faren min i Oslo eller kreftsjuke bestefaren min som bor 1 og en halv time unna.

 

Mammaen min tilbydde seg å droppe ferien for å bli hjemme, men da får ikke stefaren min mulighet til å fiske om natta (fiskeferie) fordi lillebroren min (11år) ikke kan være alene i hytta om natta.

 

 

Det de prøver på er å gi meg dårlig samvittighet for å avlyse ferien dems som dem har planlagt så lenge og allerede betalt for.

 

Jeg har prøvd å forklare at jeg har blitt en mye mere ansvarlig person, jeg er snart 18år og har klart å bo alene i ett år.

 

 

 

 

Noen som har vært oppe i en lignende sak? Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få bo i huset?

Jeg har sagt at et værste tenkelige situasjonen som kan skje er at de kommer hjem og kjøkkenet er litt rotete samt at det er noen glass i stuen + pizzakartonger som ikke er ryddet opp.

 

Det virker som at foreldrene ikke stoler nok på deg eller er trygge nok på deg til at de tør å la deg passe huset hjemme mens de er på ferie. De skal på ferie for å slappe av og det klarer de gjerne ikke hvis de uroer seg for huset sitt.. Når du nevner ting du har gjort tidligere virker det og som at foreldrene sin bekymring ikke akkurat er ubegrunnet.

 

Dersom du mener du har blitt ansvarlig nok så er jo det bra, men tillit kan det likevel ta lenger tid for å bygge opp.

 

Kjip situasjon, du finner sikkert en løsning.

Lenke til kommentar

Tusen tusen takkk for alle svar, jeg leser alt dere skriver og tenker på det.

Jeg _VET_ at jeg har blitt en mye mer ansvarlig og voksen person. Jeg tror det er noe med at stefaren min har gjort det litt til en prinsippsak. Jeg har diskutert veldig mye rundt med moren min rundt dette og hun er iferd med å gå lei, hun sa til meg at hun må velge ekteskapet istedenfor at du skal bo her en uke. Har lagt meg ganske flat nå, jeg har sagt at jeg akksepterer at jeg ikke kan være i huset alene selvom jeg ikke liker det.

 

Moren min er også manisk deprisiv, men er veldig stødig for tiden. Hun har det mere noen perioder (2-3uker i året +/-)

 

Men nå begynner hun å bli kraftig sliten igjen.

 

Jeg har da sagt meg enig i at jeg kan bo hos bestefar, ser også på dette som en bra mulighet til å hjelpe han og jeg tror han synes det er kjempehyggelig.

 

MEN!

Jeg har akkurat hatt alvorlig halsbettenelse og går på pensilin. Ble syk for noen dager siden, men pensilin er virkelig vindudermiddel, så jeg er myye bedre nå. Men bestefaren min går på cellegiftkur så han forhørte seg med legen om det var forsvarlig at jeg var i nærheten av han. Og han ble frarådet på det sterkeste at jeg var i nærheten av han før jeg var helt kvitt sykdommen min. (man blir VELDIG motakelig for sykdom under cellegift-kur)

 

 

Da begynte stefar og mor å si at vi måtte bare avlyse alt osv osv

Så sa jeg at jeg kan bo hos en kompiss en uke, og det ville ikke dem fordi jeg allerede har sagt til kompissen min at jeg ikke fikk lov til å bo hjemme og dem ville ikke at det skulle spre seg videre.

 

Saken utviklet seg litt og det endte med at lillebroren min og stefar drar, mens moren min blir igjen, både fordi hun var sliten og fordi hun skulle "passe" på meg.

Jeg sa at jeg nektet og gjøre det . Det siste jeg ville er å ødelegge ferien for dem.

 

 

 

Greia er også litt at jeg har ingen jeg kan bo hos en hel uke, så jeg må drive å overnatte hos forskjellige venner osv etterhvert som uka går.

 

Det ser kanskje ut til at mamma blir hjemme uansett.

 

 

huff, dette ble en ganske lang post. Men håper hvertfall på råd til hva jeg kan gjøre.

 

ps

viss det er noen i oppland området jeg kan bo hos mellom 1. August til 11. August så hadde det vært kos! Skal til Stockholm 11. August og filme inn tv-serie som kommer på TV-norge så trenger ikke bosted da ;)

Lenke til kommentar
si at moren din er en drittkjærring som gir deg sånne ultimatum, ekteskapet eller ferie... det virker som hun prøver å skylde på deg.

 

Men kan ikke du bare bli med på denne fisketuren?

 

EDIT:

Kan hende jeg misforsto det du skrev...

Joda, jeg kan det. Men jeg takler ikke å være sammen med dem for lenge.

 

Jeg synes du skal ødelegge ferien. Det er ikke ditt ansvar å skaffe tak over hodet så lenge du er under 18.

Det er det siste jeg vil gjøre. Stefaren min tar virkelig hardt på sånne ting, kommer til å høre det i lang tid, også får jeg så mye "Dette er ferien vi har planlagt i flere måneder" "Dette er det eneste vi virkelig kan gjøre sammen som er gøy" osv

 

 

Det som er ganske idiotisk er at jeg har vært alene hjemme i huset mange ganger over flere dager og til og med i 2 uker når jeg var 14-16år (flytta ut når jeg var 16)

Endret av Zeelot
Lenke til kommentar

Hele denne diskusjonen høres egentlig ut som en typisk diskusjon der foreldrene gir etter etter hvert.

Jeg vet ikke hvor lenge dere har diskutert dette, eller hvor lenge det er til du må flytte ut fra den gamle hybelen din, men det kan jo hende de godtar at du er alene hjemme etter at det har "seget inn". (bokmål?)

 

Du kan jo sikkert også høre med hybelverten om det er mulighet å bo der en uke ekstra etter kontrakten?

Med mindre det er noen som venter på hybelen etter deg, så kan det jo godt hende at du får lov til dette.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Jepp, eller så har "holar" et svært dårlig forhold til foreldrene sine. Sikkert kommet i "trassalderen".

Er uansett ett innlegg du trygt kan ignorere.

 

Hele denne diskusjonen høres egentlig ut som en typisk diskusjon der foreldrene gir etter etter hvert.

Jeg vet ikke hvor lenge dere har diskutert dette, eller hvor lenge det er til du må flytte ut fra den gamle hybelen din, men det kan jo hende de godtar at du er alene hjemme etter at det har "seget inn". (bokmål?)

 

Du kan jo sikkert også høre med hybelverten om det er mulighet å bo der en uke ekstra etter kontrakten?

Med mindre det er noen som venter på hybelen etter deg, så kan det jo godt hende at du får lov til dette.

 

Har bare disskutert det en for noen dager siden. Men har vært litt på telefon og sms også.

 

Jeg tenkte alltids at de ville gi etter, men det skjer ikke nå. De drar i morgen og moren min blir igjen så jeg kan bli hjemme.

 

Det første jeg gjorde var å spørre om jeg kunne bo lenger på hybelen :p Men det gikk ikke.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest mer i tråden så får jeg en følelse av at moren egentlig vil være hjemme og ikke har så særlig lyst til å dra på den turen. For det er merkelig å ikke kunne stole på sønnen sin på snart 18 år, hvis det ikke er mange faktorer bak som vi ikke kjenner til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...