Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Splitter ny PC - Diskproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har netopp satt sammen min splitter nye PC. Men jeg får ikke gang på den. Den starter opp, men slår seg av etter 0.5-1 sek.

Deler:

NorthQ 500W

Asus P5K-E/WIFI-AP

Intel Core Duo E8500

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5

Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2

Asus ATI HD4850

Når det gjelder minneslots så er det fra venstre: GUL slot, SVART slot, GUL slot, SVART slot. Jeg har to brikker, hvor skal disse?

Har koblet til SATA disken, har koblet strøm på hovedkortet, har koblet til en kabinettvifte, CPU viften, samt PWR led, PWR switch og alt det der.

Men altså, den vil ikke starte opp skikkelig. Hjelp!

Håper på svar :)

Endret av OMartin
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Skrevet

Ram brikkene skal stå gul gul eller svart svart. Ram brikkene skal stå på denne måten vis du har 2 brikker, 1+3 og 2+4 ikke sikker på hvorfor det er sånn.

Men bare sett brikkene i de 2 gule sporene og prøv og start den opp.

lykke til

Skrevet

Hei du.

Når det gjelder minnet så sett de i vær sin gule slot.

Dobelskjekk alle pluger og kabler. Og kontroler at skjermkortet sitter skikkelig i HKet.

Får du et kort bip når du slåp på maskinen? Hvis du ikke får det, får du en annen lyd?

Se i brukermanualen hva de betyr.

Prøv å bruke en annen SATA port på HKet.

Det kan også hennet at HKet eller Skjermkortet er ødlagt (Opplevd selv å fått deler rett fra butikken som er ødlagt)

Skrevet

Uerfarne meg hadde ikke kontaktet begge strømledningene til HK. Nå funker det nesten flott. :) Eneste er at jeg ikke får startet opp uten å sette IDE på SATA innstillingene. Den starter ikke opp med AHCP eller hva det nå heter.

Gjest Slettet-wtZtqAvs
Skrevet

Harddisken må stå IDE på sata innstillingene, jeg kanke svare sikkert på hvorfor det er sånn. Kan bare tippe at sata bruker noe av det samme prinsippe som IDE harddiskene bare.

Min sata disk står også på IDE, jeg tenkte kanskje jeg fant noe Sata i bios valget der men var bare masse annet enn Sata.

Så behold IDE der for det ekke noe farlig for deg kan jeg tro. Er sikkert en grunn for at de har fortsatt og kalle det IDE.

Lykke til med pc-en.

Skrevet

SATA er IDE. På samme måte som PATA er IDE. Dessverre benyttes navnet IDE ofte om PATA men det dekekr begge tilkoblingsstandardene.

Skrevet (endret)

Du kan lese om AHCI her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ahci

AHCI er unik for SATA og kan gi deg muligheter som vanlig IDE ikke kan: hotswapping og NCQ.

Man kan hovedsakelig ikke bytte mellom AHCI og IDE på et allerede installert OS uten at det bryter sammen.

For å installere et OS på en AHCI hd, må man i de fleste tilfeller legge inn driveren selv under boot av installasjonen (Var det F6?). Selv bruker jeg vlite for å integrere AHCI driverene i installasjonsdisken.

Eneste ulempen med AHCI som jeg ser det, er at det tar noe lenger tid å boote, da den søker etter raid arrays og lignende ved hver boot.

Endret av shabador
Skrevet (endret)
Den starter ikke opp med AHCP eller hva det nå heter.
Du mener AHCI (Advanced Host Controller Interface). AHCI er ikke støttet av Windows XP, mens i Vista er det full støtte. Les mer om issues med AHCI vs Windows i dette kapittelet i Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host...I_under_Windows

EDIT: Ble avbrutt underveis i skrivingen og glemte å sjekke tråden før jeg postet mitt svar. Ser det kom oppklarende svar i mellomtiden.... :p

Endret av Mekotekniker'n
Skrevet (endret)

AHCI støttes i XP . Kjører med XP Pro og kontroller i AHCI mode selv.

Men du må laste intels AHCI drivere v/installasjon (F6 + Floppy) , eller slipstreame de på CD plata. Eller bytte til AHCI drivere etter installasjonen via device manager og i BIOS , dette går fint (var dette jeg gjorde).

Endret av syar2003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...