Joakimd Skrevet 30. juli 2008 Skrevet 30. juli 2008 (endret) Fant for ikke så alt for lenge siden en pc som har stått forlatt en stund. Pc'en har blandt annet 3GB minne, en 3GHz intel cpu og et asus p4p-800 e deluxe hovedkort. Bare for å gi en idè om hva beistet drar av mykvare (tøft ord). Jeg lister egenskaper som er viktige for meg(mest viktig til mindre viktig): 1. Automatisk backup 2. Organisert filsystem 3. mulighet for streaming av musikk og film til andre maskiner i huset og evt. popcorn hour (hatt lyst på en sånn en lenge) 4. skal fungere som printserver 5. Mulighet til å aktivere/deaktivere/pause torrents med vpn eller torrentflux 6. en liten webserver der andre utenfor nettverket kan se bilder hadde vært veldig fint Mulig jeg legger til noe mer her. Serveren skal være brukervenelig nok til at hele familien kan bruke den. Den må være stabil, en kræsj som restarter serveren innimellom er ikke krise, men en datawipe tollereres ikke Akkurat nå står det en gammel 120GB IDE disk i maskinen, denne skal selvfølgelig byttes ut. tenkte å begyne med en 500GB disk, for så å oppgradere med flere av identiske disker. mener å huske at hovedkortet har 4 S-ATA kontakter, altså sitter jeg med max 2TB, som bør være MER enn nok. har vurdert RAID-5, men tror jeg dropper dette siden hele prosjektet blir mer komplisert, og dyrt. Kabinettet er et asus-"ettellerannet" som kun har plass til 2 harddisker, derfor trenge rjeg et nytt kabinett. Ok det, og litt fordi jeg elsker å handle kabinett Strømforsyning samt stock cpu vifte høres ut som en gressklipper som klipper stål, så begge to må byttes. Det å lagre filer MÅ være veldig brukervennelig Backup MÅ være automatisk, ellers har det ingen hensikt (ettersom jeg ikke gidder å ta backup av 6-7 pc'er for dagen.) Torrentgreiene treng erikke være så alt for brukervennelig, men greit om det er lett i bruk når det først er oppe. Mediastreaming må være brukervennelig, ellers kan det bare utelates. Den enden av webserveren som skal brukes til å se bilder osv. må være VELDIG brukervennelig. Budsjettet ligger på 2000kr+OS. Dette er for å få det til å virke, så kan jeg begynne å legge til mer plass, og evt. gå til innkjøp av en RAID-5 kontroller. Altså trenger jeg: 1x 500GB sata disk, 1x kabinett, 1x psu, 1x prosessorvifte til ukjent sokkel(skal finne ut av sokkel i morgen tenker jeg). EDIT: Og OS, evt. annet software som koster penger. Takker for alle svar. Håper ikke det ble for mye på en gang Endret 30. juli 2008 av Joakimd
Jann - Ove Skrevet 30. juli 2008 Skrevet 30. juli 2008 for automatisk backup fins det flere løsninger, jeg har kun erfaring med selvmekk av rsync-løsninger og ftp-løsninger. filsystemet blir ikke mer organisert enn det du gjør det til selv. nettverksdeling med samba er både stabilt og enkelt, selv det å sette opp individuelle brukerkontoer med passord er lett, og kan tilogmed synces sømløst opp imot logininfo på de andre maskinene. når du skriver streaming, hva mener du da? om det kun er tilgang til delt media på serveren er jo ren windows fildeling fint, siden det er like brukervennlig som musikk i mapper lokalt på maskinene. samba støtter printserving torrenter på server gjøres best med rtorrent, uslåelig på hastighet og ytelse. apache er lett å sette opp, sammen med fildeling kan deling av bilder på nett gjøres så enkelt som å dra de til en mappe. vil annbefale ubuntu-server til slikt bruk, ikke noe tull, kun det du selv instalerer, og dønn stabilt. setter du av noen hundrelapper får du og cf-kort + adapter til ide, slik at du får separert brukerdata og lagring. dette gir og den fordelen at du enkelt kan migrere over til raid5 senere. ja, og en ting til - du slipper dyre raid-kontrollere for å få raid5, det følger med os-et, og er enkelt i bruk og kjapt nok til det du skal bruke det til. forøvrig kan jeg nevne at jeg selv har en server som gjør det meste du nevner, i tilleg til mye mer. kun når strømmen går har jeg problemer med oppetid, og alt fungerer som det skal ellers. selv med en 666mhz c3-prosessor går det glatt.
Joakimd Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Skrevet 30. juli 2008 (endret) Takk for usaklig raskt svar for automatisk backup fins det flere løsninger, jeg har kun erfaring med selvmekk av rsync-løsninger og ftp-løsninger. ftp blir litt feil, jeg hadde sett for meg noe sånt som det som følger med windows home server. nettverksdeling med samba er både stabilt og enkelt, selv det å sette opp individuelle brukerkontoer med passord er lett, og kan tilogmed synces sømløst opp imot logininfo på de andre maskinene. Brukerkontoer ja, AKKURAT det jeg ser etter når du skriver streaming, hva mener du da? om det kun er tilgang til delt media på serveren er jo ren windows fildeling fint, siden det er like brukervennlig som musikk i mapper lokalt på maskinene. Det jeg mente ja, men ser ikke ut som jeg går for windows. setter du av noen hundrelapper får du og cf-kort + adapter til ide, slik at du får separert brukerdata og lagring. dette gir og den fordelen at du enkelt kan migrere over til raid5 senere. øhhhhh, nå datt jeg ut... adapter til IDE? skal jo ha S-ata disker. Med cf-kort går jeg utifra at du mener noe annet enn crossfire gpu eller crossfire hk takk igjen for all hjelp. u iz the best EDIT: klarte å trykke svar før jeg var ferdig å skrive Endret 30. juli 2008 av Joakimd
Jann - Ove Skrevet 30. juli 2008 Skrevet 30. juli 2008 backupløsning bør finnes i en grei form, men der kan jeg ikke hjelpe mye, har ikke windowsklienter med backup på hjemmenettverket her samba fungerer som windows fildeling, bare mer stabilt cf-kort, som i compactflash, som i minnekort. gir mulighet for å ha en egen os-disk. kan være greit for å få litt frihet med diskene etterhvert.
Joakimd Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Skrevet 30. juli 2008 Ja burde kanskje nevne at alle klientene kjører windows xp/vista. Ang. cf-kort så må jeg først ha kortet, så kortleser. Blir det ikke billigere å kjøpe en liten harddisk til å gjøre den jobben? En liten harddisk vil jo være raskere også? Og forresten, om jeg går for cf-kort, hvor mye plass bør jeg regne med å bruke til server-ubuntu og de overnevnte pakkene?
duckers Skrevet 30. juli 2008 Skrevet 30. juli 2008 Går du for Ubuntu burde du greie deg med 4Gb CF, med mindre du tenker å prøve deg på virutualisering for å få en tryggere web-server. Skal du bruke Windows vil jeg ikke anbefale å prøve deg på CF som disk, siden Windows skriver alt for mye til disken og vil slite den ut. (Er en begrensning på hvor mange ganger man kan skrive til disken før man begynner å miste størrelse). Du sier jo at du har en 120Gb disk som står i maskinen fra før: Bruk den. Bruker selv en 60Gb disk fra en gammel bærbar i min server som systemdisk.
Joakimd Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Skrevet 30. juli 2008 (endret) Joda, eneste problem med den disken er at den lager en del lyd, men tror jeg kan overleve med det. Tror nok det blir server-ubuntu som operativsystem. Så lenge alt er kompatibelt med det, og det ikke får porblemer med å jobbe sammen med windowsmaskinene på nettverket. Og et annet spørsmål, er det merkbare forskjeller mellom gbit og 100mbit nettverk? Alle stasjonære pc'er i huset har gbit nettverkskort, men routeren men innebygget wlan og switch har bare 100mbit, altså vurderer jeg å kjøpe en gbit switch. Nei kommer ikke til å streame hd, men skal som sagt ta backup av en haug med maskiner i huset. Og enda en liten ting, er Popcorn Hour a-100 kompatibel med ubuntu server? Endret 30. juli 2008 av Joakimd
Jann - Ove Skrevet 30. juli 2008 Skrevet 30. juli 2008 ja, den kan kobles til ubuntu både gjennom smb og nfs. smb/samba er lettest siden du uansett må sette opp dette. gigabit er kjekt å ha, men du trenger egentlig ikke det. eneste som kan utgjøre litt forskjell er hvordan nettverket oppfører seg under last, og det styrer du jo med å velge når backup tas.
Joakimd Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Skrevet 30. juli 2008 Nå har jeg mekket sammen serveren med de delene jeg har nå, men virker som harddisken er død.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå