Gå til innhold

Ringblits for macrofotografering


Anbefalte innlegg

Hei

Prøver å ta en del bilder av diverse insekter som ikke alltid vil stå stille med mitt 100 mm macroobjektiv. Jeg tror jeg må få lukkertider ned mot 1/250 for å få klare bilder. Og da må jeg enten ha så høy iso at bildene ikke blir spesielt bra, eller så får jeg for liten dypdeskarphet.

 

Jeg har i dag ett Canon speedlite 580EX II, men ikke alltid det er hensiktsmessig føler jeg. Jeg føler jeg må få blitsen bort fra huset for å få gode bilder med godt lys (kan godt være min udyktighet). Men uansett ett Canon 400D, Canon 100 mm macro og vertikalgrep i ene hånda og blits i andre gjør ting vanskelig.

 

Vil jeg ha noe glede av en ringblits til macrofotografering? Eller bør jeg lære meg å bruke det jeg har? Insekter og ting jeg får til å stå stille blir bra, men ikke krek som surrer rundt.

 

Og hvis jeg skal ha ringblits, får jeg god glede av den billigste til canon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei jeg liker ikke å lage ting :) Men smart løsning troligvis.

 

Joda stativ kan man ha, har brukt det på bilder jeg føler har blitt veldig bra. Blits på stativ og kamera håndholdt, evnt kamera også på stativ. Men om man skal rusle rundt anser jeg stativ som upraktisk i perioder.

Lenke til kommentar

Ringblits er ganske dyrt, så hvis du bare liker å leke litt med makro innimellom er det kanskje vanskelig å forsvare investeringen?

Å lage en selv som du setter på den eksterne blitsen din er ganske enkelt, og er du litt fingernem kan du lage en som er både stabil (tåler å bli brukt) og som gir godt resultat.

Lenke til kommentar
Joda men er det stor forskjell på MR14 EX eller MT24EX?

 

Jeg er ikke noen ringblitsekspert, så spørsmålene dine begynner å gå ut over mitt område nå. Forskjell mellom de to vil være blant annet ulike reflekser (en ringblits som MR14 vil gi to halve rundinger i høylysene, MT24 vil gi to mer vanlig utseende høylysreflekser), forskjell i lysstyrke og instillingsmuligheter, og på MT24 kan du vri og vende på de to blitshodene, det kan du ikke på MR14.

 

Du kan jo for eksempel låne en blits om du har den muligheten, eller kjøpe den billigste og heller oppgradere senere hvis du får behov. For en amatør å kjøpe den dyreste og mest avanserte proffmodellen uten erfaring på forhånd anser jeg som litt "overkill" (hvis du ikke sliter med for god økonomi da).

Lenke til kommentar

Trenger du 100mm på macro? hvis ikke kan du vurdere å selge det å kjøpe EF-S 60mm f/2.8 Macro USM til en billigere penge, og få et skarpere objektiv som er lettere å jobbe med (med mindre du tar insektmakro) og som det er enklere å håndholde og få skarpe bilder.

 

Det finnes et par uoriginale ringblits-system til Canon på bhphotovideo.com som kan være aktuelle også. De er ganske rimelige i forhold til Canon sitt originale system som dessverre er skamdyrt!

Lenke til kommentar
Trenger du 100mm på macro? hvis ikke kan du vurdere å selge det å kjøpe EF-S 60mm f/2.8 Macro USM til en billigere penge, og få et skarpere objektiv.

Er 60mm'eren skarpere enn canons egen 100mm?

 

Jeg har selv 100mm, og det er meget, meget skarpt.

 

Begge er nok sinnsykt skarpe. Men etter å ha lest et par reviews/sett noen MTF resultater så scorer 60mm'ern høyere på oppløsning og skarphet vs 100mm'ern.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg må få lukkertider ned mot 1/250 for å få klare bilder. Og da må jeg enten ha så høy iso at bildene ikke blir spesielt bra, eller så får jeg for liten dypdeskarphet.

 

Man kan mer eller mindre få klare bilder ute i det fri, uten noen forhåndsplanlegging på ned mot 1/10 lukkertider, enda lavere også...

Det gjelder bare å få støtte med stativ.

 

Når det er sagt, du vil ha macroblits, ok, da er best måte en type SB-R1C1, altså ikke ringblits. En ringblits vil ikke lyse opp skygger like bra som en godt plassert SB-R1C1. Der kommer lyset mer rundt insektene. Se om du finner noe tilsvarende fra Canon, men jeg annbefaler deg å øve mer på lengre lukkertider.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

For de som er litt elektronikkyndige er det ikke all verden å lage en ringblits - eller snarere et ringlys - selv. Jeg har selv skaffet meg deler, men har ikke fått snekret det sammen ennå. Det man i korte trekk trenger er:

 

- et stykke myk skumplast e.l. (av type som ikke smuldrer), som skjæres til slik at den kan tres innpå objektivet, men med plass til litt innbakt elektronikk rundt kanten.

- noen kraftige hvite lysdioder (Clas Ohlson har svært rimelige

- 1 stk. 9V batteri

- 1 stk. 9V batterikontakt

- 1 stk. spenningsregulator med 9V drift og justering fra 0 til ca. 3V ut (avhengig av spec på lysdiodene)

 

Vil man ha det litt estetisk pent, legges følgende til:

- 1 stk. passende stykke Veroboard ("tomt" kretskort man kan bygge hva man vil av)

- 1 stk. passende plastboks som rommer Veroboardstykket med skumplast oppå

 

Fremgangsmåte - full pakke:

 

-Lag sirkelrundt hull i veroboardkortet som går rundt objektivet med god margun uten å skade objektivet (5-6mm større)

- Skumplaststykket skjæres til en "skive" på 4-5 cm tykkelse, og som går inni plastboksen.

- Lag objektivhull i skumplasten, dette skal passe akkurat, slik at det tres godt og stødig på objektivet.

- Lodd lysdioder rundt åpningen i jevn og passende tetthet rundt åpningen, 8-12 stk. burde holde. Clas har både 5 og 10mm lysdioder med ulik styrke og åpningsvinkel.

- Koble dem i parallell mot spenningsregulatoren (som også kobles på veroboardstykket). Beregne plass til 9V-batteriet også inni boksen.

- Lag hull i boksen til alle lysdiodene

- monter pot.meter til spenningsregulatoren sik at knotten kan monteres på utsiden av boksen

- Monter også en av/på-bryter for batteriet på utsiden.

 

Tror dette var alt, iallfall er det slik min prototype er i ferd med å ta form.

Kan komme tilbake når den ser dagens lys (eller snarere dagens skyggepartier).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...