Gå til innhold

Kommet over Olympus OM4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt OM-4 sidan tidleg 80-tal, fungerer framleis heilt fint. Metallhus og svært kompakt. Nydeleg søkar med den beste søkarinformasjon eg har sett i noko kamera. 8 punkts manuell spotmåling - denne brukte eg mykje, gjerne avgrensa til 3-4 målingar. Mekanisk lukkartid på 1/60 sekund (om batteriet er tomt). Eigne knappar for høglys- og skyggekompensering. 50mm f.1,4 har eg også - ein juvel av eit objektiv som stort sett alltid stod på kameraet.

 

Kameraet og nokre av OM-objektiva var gode nok for NASA til å vere med i romferga på 80-talet, saman med Nikon og Hasselblad om eg ikkje hugsar feil. Her kan du lese om ein krasjtest: http://brashear.phys.appstate.edu/lhawkins.../crash-test.txt

 

Pris har eg ingen ide om. Generelt bør du få eldre analogt kamerautstyr til ein rimeleg penge.

 

Har ein bønn til Olympus: Lag ein digital versjon av OM-4!

Lenke til kommentar

Gammelt analogt utstyr prissettes etter hva du får for det. Det er et marked for slikt, men det er ikke helt overmåte stort i dag.

 

Egentlig vil jeg anbefale å beholde det. Du får kanskje 2000 for alt (om alt er strøkent), men om du kjøper en rull med sorthvittfilm og prøver det litt kan det hende du vil forelske deg i det.

 

Om ikke, PM meg om 50/1.4.

Lenke til kommentar

Kameraet er dessverre ikke mitt, og er heller ikke til salgs så vidt jeg vet, men fant det nedstøvet i kjelleren til damen min, så lurte bare på om det var noe verdi i slikt.. Kommer nok til å spørre om jeg kan få låne det med ut en tur, hadde vært artig å prøve det litt :) ! Ble litt overrasket over størelsen på 100mm 2,8`en, den var faktisk mindre enn min sigma 28mm 1,8 ! Fant forøvrig et gammelt agfa billy recorder, hvis noen kjenner til det?

Lenke til kommentar

Negativ farge eller sorthvitt-film. Da kan du klare deg uten lysmåler og Sunny f/16 i bakhodet. Hvilken film du velger er ikke viktig når du skal teste det ut, så du kan kjøpe det de har i butikken. Jeg regner med at du vet det er 120-film du skal ha, så Foto Knutsen er neppe til særlig hjelp. Du kommer sikkert til å få bakoversveis av bildene når du får se dem. 6x9cm er ganske digert.

 

Det som er kult med foldekamera er at det tar ingen plass. Har du en mellomstor kamerabag eller sekk kan du alltid har det med deg når du ellers kun bruker det digitale utstyret. Kommer du over et motiv som bare må tas med mellomformat så har du det tilgjengelig når du faktisk trenger det. Kanskje jeg bør skaffe meg et bedre foldekamera enn det jeg har. Voigtländer eller Zeiss med optikk i Tessar-klassen hadde passet bedre enn min Zeiss med Anastigmat.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Olympus OM4 er et fantastisk kamera. Det har den beste søkeren jeg har testet for brillebrukere. Selv Nikon F5 måtte bite i gresset for denne søkeren. Spotmålingen er også genialt enkel å bruke.

 

Har hatt både OM4, og OM4TI, og de har bare et stort problem. De tømmer batteriene i et forrykende tempo. Måtte altid ha noen extra LR44 batterier i lommen.

 

Løsningen er å velge den mekaniske 60s tiden. Det er den eneste måten å slå av batteriet. Litt tungvint, men ble en vane, etter en stund.

 

Savner OM4, og spesielt OM4Ti. Olympus optikken har altid vært av beste merke.

 

En digital versjon av OM4 med FF sensor ville være en killer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...