Gå til innhold

Hvordan la hunden gå løs uten at den stikker av?


Anbefalte innlegg

Har en golden retriver på snart 6 år, han har vært veldig "hyper" så lenge han har levd. Jeg trodde at han ville roe seg ned med åra men han er fortsatt like hyper som når han var valp.

Kan ikke slippe han løs noen steder uten at han springer av gårde, har prøvd å lære han til å komme når jeg roper på han, men uten hell.

Noen tips for å få han til å komme når jeg roper? bor på landet så det hadde vært fint om han kunne gå litt løs uten å stikke av. Ta han med å bade uten at jeg må bruke bånd.

 

Har prøvd å dressere han opp siden han var valp men har ikke klart det.

 

Trenger gode råd folkens :yes:

 

Legger ved et bilde av Marco :)

post-98355-1217092234_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ingenting om det med å få bikkja til å høre på deg, men husk at det er båndtvang 1. april til 20. august. Fint å vite om du ikke vil ha bøter eller komme i fengsel.

 

jeg veit. men nå bor jeg utpå landet så å la han gå løs i hagan kan vel ikke væra så farlig

Lenke til kommentar

Ville startet åbruke en langline på ham, da har du kontroll selv om han føler han er "løs".

Ha ALLTID med deg belønning (bruk det som er himmelen for ham, om det er en tennisball eller fiskekaker vet du bedre enn meg) når dere skal ut.

 

Ikke rop på ham når du VET at han ikke kommer. Da vanner du ut innkallingskommandoen. Belønn hver gang han kommer frivillig bort til deg, eller tar kontakt (f. eks stanser opp og ser på deg/retter oppmerksomheten mot deg). Si "bra" med positiv stemme og belønn! Lag litt julaften og gi av deg selv :)

Lenke til kommentar

Det de har sagt til meg når jeg har spurt om lignende:

 

LANGLINE.

Godbiter.

La han ALDRI få sjangsen til å stikke.

Du roper han inn før han i det hele tatt tenker på å løpe... Du skal tilby hunden din noe bedre enn det han vil løpe til ;) Ros er en selvfølge. Sure dager og strengstemmer legger vi igjen hjemme når man trener.

Pølser i terninger er favoritten her når vi trener.

 

Det er mye jobb, men verdt det. Ikke alle vil ha ei stor bikkje i hælene..

Lenke til kommentar

Et tips som har funka flott for meg (dog har jeg valp da) - gå i fra hunden! Beveg deg, gjem deg osv. Da blir det en vane for hunden å følge med på deg, i stedet for å se at du står fast på ett punkt - da er det enklere for den å springe langt unna :)

 

EDIT: forøvrig er det jo så at retrieverene aldri mister piffen...! Jeg har den dag i dag vansker for å se hvordan valpen min skal opprettholde dette aktivitetsnivået som voksen hund, men jeg er ikke i tvil om at det kommer til å skje! ;)

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar
Joda, men en del voksne goldens har det med å snuuuuuuse og gå helt i sin egen verden, og da kan være vanskelig å plukke vekk.

 

det er akkruat det;)

han blir så glad når jeg først slepper han å da er han helt i sin egen verden å er over alle hauer før jeg har rekki å snudd meg. men han er blitt litt bedre nå, har tatt han med ut på en stor grassplen å det har gått veldig bra, jeg gir han en godbit hvis han kommer når jeg roper. får bare vente og se om han klarer å motstå fristelsen til å løpe av gårdet:P

 

takk for svar folkens

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...