Gå til innhold

Spørsmål om kamera tilbehør (minnekort og lader)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt usikker... 4GB kort er normalt i SDHC standarden, men det står kun SD på dette minnekortet.

 

Et relativt nytt kamera skal uansett støtte både SD og SDHC, men i spesifikasjonene står det kun SD-minnekort. Om nå minnnekortet er "vanlig" SD som støttes av kameraet, så er det uvisst om kameraet støtter større minnekort enn 2GB uansett, hvis det kun støtter den vanlige SD standarden (som normalt er maks 2GB).

 

Uansett ville jeg satset på et litt mer anerkjent merke enn Transcend. Alt for mange kjøper kamera til flere tusenlapper, så sparer de noen få kroner på et billig minnekort, og mister alle bildene fra neste ferietur når det kortet krasjer.

 

Kjøp Sandisk... det er regnet som det tryggeste og mest stabile merket. Og kjøper du et 2GB SD kort, er du sikret at det fungerer. 2GB er uansett nok til minst 500 bilder i beste kvalitet.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Kjøpte det uansett jeg, var så billig at det gjør ikke så mye om det ikke virker. Grunnen til at jeg vil ha 4 gb er fordi 1 gb var for lite til å filme lenge nok ... Jeg skal i hovedsak bruke kameraet til filming, mens mamma bruker kameraet med sitt 1 gb minnekort til bilder. Er ikke så nøye hvordan kortet er siden jeg bare skal filme og overføre til PC-en rett etterpå.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg har allerede bestilt det. Det kan da vel ikke ha så veldig mye å si på kvaliteten, vel?

 

Synes det er litt unødvendig å lage en helt ny tråd for dette spørsmålet, så jeg spør her:

Fant ut i dag at batteriene ikke holdt så lenge, så tenkte jeg skulle skaffe meg en lader eller noe ... Har sett litt rundt og lurer på om dette fungerer til kameraet mitt (se link over)

Lenke til kommentar

SanDisk og Lexar er de to merkene som anbefales da de er kjent for god kvalitet og ytelse. Kingston og Transcend er lager også brukbare kort; førstnevnte er mer kjent som en (bra) produsent av minne-kort til PC-er, sistnevnte er mer kjent i utlandet. Merker som Apacer og TwinMos derimot - de bør man holde seg unna da de er kjent for dårlig kvalitet. TwinMos er vel ikke blandt oss lenger, når jeg tenker meg om (konkurs?).

 

Tom

Lenke til kommentar
det funker, men ville heller bestilt en ultra versjon, du får bedre kvalitet på bildene

Tull... du kan kjøpe så dyrt minnekort du vil. Det vil ikke påvirke bildenes kvalitet overhodet da det uansett lagres digitalt.

 

Men det hjelper ikke om bildene har maks kvalitet om de blir borte pga. minnekortkrasj fordi man var gnien og kjøpte et rimelig minnekort.

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. Kjøpte det uansett jeg, var så billig at det gjør ikke så mye om det ikke virker.

Jeg skjønner meg ikke på folk. Først kjøper de et kamera til et par tusen kroner, også velger de å spare en hundrelapp eller noe sånt på minnekortet... det er jo noe av det som det er viktigst å investere litt penger i. Et dårlig minnekort kan plutselig krasje. La oss si at du har vært på tidenes ferietur, hundrevis av verdifulle minner er lagret på kortet. Så kommer du hjem og skal overføre bildene til datamaskinen, bare for å oppdage at datamaskinen og kameraet hevder at minnekortet er tomt eller trenger å formateres. Da skulle man kanskje ønsket at man hadde brukt en hundrelapp mer på minnekortet.

 

Tro meg... det er mange som har opplevd akkurat dette. De som opplever det minst, er de som kjøper minnekort av god kvalitet som f.eks. Sandisk.

 

Var jeg deg, ville jeg glemt å bruke dette kortet (evt. bruk det bare som nødkort) og kjøpe et Sandisk som primærkort. Sandisk Ultra II er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Hvis du leste det jeg skrev tidligere så hadde du sett at jeg ikke skal bruke det til bilder. Men å filme og overføre rett til pc etterpå (så det skal ikke ligge lenge på minnekortet). Dessuten så er ikke kameraet mitt, jeg skal bare låne det til filming, mens mamma bruker det til bilder osv, med hennes 1 gb minnekort som var for lite for meg å filme med, derfor kjøpte jeg 4 gb.

Lenke til kommentar

Det hjelper fortsatt lite om du "skal overføre til PC like etter", om det da krasjer. Det er ikke nødvendigvis tiden fra kortet har vært i bruk til det skal overføres som er kritisk, det er mer det at de "skumle" merkene vi advarer mot har en lei tendens til å krasje når det skal være. Så jeg slenger meg på de andre her som også lurer på hvorfor man bare MÅ kjøpe det/de billigste når det frarådes på det sterkeste her på forumet.

SD-kort er generelt svært rimelige for tiden, det er tross alt det mest brukte formatet, og markedet flyter av disse. Selv Sandisk har helt greie priser, spesielt om man går et hakk eller to ned i hastighet i forhold til det ypperste.

Kingston som også omtales som greit her kan jeg også stille meg bak. Jeg har rasket med noen 1 og 2GB-kort fra Clas Ohlson når jeg er innom, siden de står så fristende til ved kassen og nærmest er gratis. Jeg har vel noenlunde likt antall Sandisk og Kingston, og begge har fungert feilfritt hittil. Vi snakker da om en del tusen bilder.

Oppsummert: lytt til erfarne minnekortbrukere hvis det først skal spørres om råd her. Det er ewn grunn til at spesielt TwinMos her bortimot bannlyst på forumet. Jeg er selv et av ofrene....

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg brukt en krone på dette kameraet, da.

Har fått minnekortet nå og det funker helt fint. Siden dere sier at det er så ustabilt, så ser jeg meg fornøyd om det varer en måned eller to, så kjøper jeg et nytt av samme type. Kommer aldri til å bruke mer en 200,- på minnekort, før jeg får eget kamera til bildebruk.

Lenke til kommentar

Nå skal han visstnok bruke dette til noen få videopptak i nærheten før han overfører til PC. Sikkert surt nok om han må filme et par timer på nytt, men det er ikke like uerstattelig som feriebilder.

 

Jeg tenkte hovedsaklig på alle andre som sparer en femtilapp på et rimelig kort før de skal på en "once-in-a-lifetime"-ferie der ingenting annet er spart på.

 

Et rimelig minnekort kan gjerne fungere i et titalls år, men feilraten er langt større enn hos dyre merker. Feilen oppleves stort sett en av de første gangene man bruker det, men kanskje ikke før man fyller det helt opp da defekten kan ligge "sist" på kortet (den delen som blir brukt sist).

Lenke til kommentar

Overfører via usb-kabel. Overførete først uten program, så når jeg fikk dette problemet så prøvde jeg med det programmet som var med kameraet (nikon transfer), men funket ikke da heller. Har hatt samme problemet med to filer over 600mb, det ser ut som det overfører, men så ender det bare opp som en 0 byte fil. Skal skifte til mamma sitt minnekort i morgen og se om det blir det samme problemet, hvis ikke så er det minnekortet mitt som er noe galt med/for dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...