Gå til innhold

OC av Q6600 på Asus Striker II Formula


Anbefalte innlegg

hei.

 

jeg har prøvd et par ganger no og OC min Q6600 2.4GHZ til 3.0GHZ på et Asus Striker II Formula HK.

 

men det virker som et stort problem for mitt HK :dontgetit: . jeg klarer bare og få den til 2.63GHZ. da funker det stabilt og alt. men øker jeg litt.. så vil den ikke boote. får liksom ikke bilde i det hele tatt..

har jo hørt at det skal være fint mulig og få den til 3.0GHZ. er det noen somhar svar på dette og kansje kunet guidet med igjennom?

er ikke sikker på dette med volt anngående øking av den.

 

håper på prositiv respons.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

for og overklokke en cpu så må du øke volten sakte men sikkert for og få den oppover.

Jeg vet at guiden er for mitt Foxconn Mars hovedkort, men kanskje du forstår litt av hva den mener og du får høre hva slags volt du skal bruke og sånt. Jeg brukte den til og klokke til 3.6 ghz på min Q6600 og 4 ghz for fun.

 

Som sakt den ekke laget spessielt for ditt hovedkort men du får høre om volt innstillingene og det du spurte etter så du skjønner kanskje litt mer.

Overclocking Mars hovedkort

Lenke til kommentar

nå klarte jeg det, den booter osv. men det har oppstått et annet problem nå :ermm:

 

jeg klarer bare og klokke den til 2.66. under idle ligger den på ca 40-42 under full load med prime95 kommer den opp i rundt 70.

 

jeg har bare økt MHZ. har ikke rørt noe annet som volv osv.

 

men om jeg øker til rundt 300fsb (3.0 GHZ), booter den og med en gang jeg kommer i windows så er den der i et halv min så får jeg en feil mld som lyder

 

"

The system has halted, please call you hardware vendor" noe i den dur iallefall :(

 

noen som vet årsaken til dette? fåreløpig har jeg stock kjøler, men venter en ZALMAN CNPS9700LED Ultra Quiet cpu kjøler.

 

i tilfelle dere lurer på specs.

 

antec nine hundred

thermaltake 850W

Asus Striker II Formula

intel Q6600

CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2 CL 5 kit

Asus 8800GT

 

håper på rask og positive svar :D

Endret av mattix
Lenke til kommentar

haha :!: satt akkurat og leste på den tråden:P da viste jeg nok hva det var:P

 

men har du kansje noen andre forklaringer? det hadde vært topp og se om jeg kunne fått presset litt til ut av den, iallefall fått den til 3.0 GHZ. da er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar

Det står vel egentlig godt forklart i tråden, men kort fortalt er speedstep en funksjon som senker Multipleieren (MP'n) når Pc'n jobber lite, dette for å bruke mindre strøm og igjen da bli mindre varm.

Et annet tips er å slå på "Loadline Calibration”, det er en funksjon Asus har lagt inn for å redusere spenningsdroppet på CPU'n under hard belastning.

 

Det står også mye i Denne tråden på XS.com :)

 

Husk: De fleste kjører Dual-Core på nForce Chipsett, mens du har Firekjerna, husk da at du må ha endel mer volt enn en Dual-Core. Let igjennom tråden så finner du sikkert en eller annen poster-boy som har lagt ut hva hans innstillinger er på av Volt osv på en 4-kjerna. :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

no har jeg fått den nye kjøleren, CNPS9700. tempen sank en god del! men jeg har enda ikke kalrt og klokke manuelt.. så foreløpig har jeg bare brukt cpu level up. har fått den til 3.0

og tempen ligger på 50+ - under full load med prime 95.

men jeg har veldig lyst og klokke manuelt.

no når jeg leser av voltene og tempene ved hjelp av asus pc probe 2.

så har jeg følgende.

 

memory 1.90v

Vcore 1.34

NB 1.41v

SB 1.49v

CPU VTT 1.31v

CPU PLL 1.54v

MB 35 Celcius

CPU 54 Celsius

 

dette er mens jeg har kjørt prime95 i litt mer enn en time.

 

lyder det bra?

men jeg har mest lyst og gjøre dette manuelt og ikke bruke cpu level up.

kunne dere guidet meg igjennom?

 

gi meg noen enkle forklaringer på hva som må gjøres og hva de forkjellige tingene er.

 

og den feil mld jeg får går meg på nervene.. det kommer bare av og til da. hva har det seg?

 

"the system has halted,please contact your hardware vendor"

 

Takker på forhånd :)

Endret av mattix
Lenke til kommentar

hmm, hvilken MHZ kjører du på da? hva har du Volten på på de forkjellige tingene?

 

jeg får den liksom aldri stabil.. og jeg får ofte den blue screen'en..

vil så gjerne få den stabil på 3.0.. og det skal jo ikke være problemer på Q6600 etter det jeg har lest og hørt.. det skal vist være veldig klokkevennlig :)

 

men det virker ikke sånn hos meg..

 

hva med det som heter noe med calibration? kommer ikke på selve navnet:P

men bør det enables?

 

og memory V har jeg satt til 1.90 i bios. men av og til nå¨r jeg starter pc probe så kommer det opp en warning.. så står V på 3.3 så går den ned igjen.. hva har det seg? den hopper på en måte bare opp.. men kommer jo ned igjen seff..

 

og jeg har hørt av mangen som sier at Striker 2 formula ikke er så bra, til eventuelt overklokking. og at den produserer masse varme.. har du noen forslag til noen HK? ikke skipe HK men av samme serie kansje? ROG serien? helst asus iallfall :!: noen som ikke produserer så SINNSYKT masse varme og er God til overklokking osv?

Endret av mattix
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er ikke i samme serie men er utrolig lett og overklokke og utrolig bra til overklokking

Foxconn Mars

Foxconn Mars

Foxconn mars sin nettside

 

jeg har 1,4 volt på cpu og 2.1 på rammen, Du må stille inn ram volt og hastigheter avhengig av hva rammen din skal ha, noe som er forskjellig for ram brikkene.

Lenke til kommentar
Det er ikke i samme serie men er utrolig lett og overklokke og utrolig bra til overklokking

Foxconn Mars

Foxconn Mars

Foxconn mars sin nettside

 

jeg har 1,4 volt på cpu og 2.1 på rammen, Du må stille inn ram volt og hastigheter avhengig av hva rammen din skal ha, noe som er forskjellig for ram brikkene.

 

Formula kortet er meget enkelt å klokke med. Finn føst ut hvilken BIOS versjon du har. Alle versjoner etter 0902 er håpløse har jeg funnet ut på den vanskelige måten :)

 

0902 har ikke speedstep eller ECIT (heter det det?) så du slipper den problematikken. Etter det går du inn i Extreme Tweaker og setter FSB og Memory config til "unlinked". Sett FSB manuelt til "1333". Ikke endre på volten enda, for den får nok strøm til å kjøre stabilt på 3.0 GHz. Boot og se hva som skjer.

 

Edit: For å få et reelt bilde av Prime95, må du kjøre 1 instans av programmet på hver kjerne. Dette må du anngi i Pirme ved å sette affinity.... let så finner du det.

Endret av s0und
Lenke til kommentar
Det er ikke i samme serie men er utrolig lett og overklokke og utrolig bra til overklokking

Foxconn Mars

Foxconn Mars

Foxconn mars sin nettside

 

jeg har 1,4 volt på cpu og 2.1 på rammen, Du må stille inn ram volt og hastigheter avhengig av hva rammen din skal ha, noe som er forskjellig for ram brikkene.

 

Formula kortet er meget enkelt å klokke med. Finn føst ut hvilken BIOS versjon du har. Alle versjoner etter 0902 er håpløse har jeg funnet ut på den vanskelige måten :)

 

0902 har ikke speedstep eller ECIT (heter det det?) så du slipper den problematikken. Etter det går du inn i Extreme Tweaker og setter FSB og Memory config til "unlinked". Sett FSB manuelt til "1333". Ikke endre på volten enda, for den får nok strøm til å kjøre stabilt på 3.0 GHz. Boot og se hva som skjer.

 

Edit: For å få et reelt bilde av Prime95, må du kjøre 1 instans av programmet på hver kjerne. Dette må du anngi i Pirme ved å sette affinity.... let så finner du det.

 

 

 

bios versjonen min er 0902. når du sier ikke endre på volten. skal jeg la den stå på auto?

og anngående rammen, hva slags volt skal den stå på?

jeg har corsair TWIN2X cl5

 

men jeg vil ha meg et annet HK. for det jeg vil ha pcn min på om natten uten at det lukter dritt på rommet mitt.. for det produserer masse varme, selvom tempen er ale i fra mellom 32-36

og jeg vil ha et HK som ikke produserer så masse varm luft.. men altså vil liksom helst ha et av ROG serien. som feks. asus maximus extreme. men det produserer sikkert like masse, elr?

og om jeg ikke tar helt feil så er x38 for crossfire? for jeg tenker nemmelig og skaffe meg to HD3870x2 elr 4870x2.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

vis du vil ha pc-en din på om natten og så vurderer og kjøpe 2 3870x2 eller 2 4870x2 så håper jeg du virkelig sover tungt. for og ha 2 så kraftige skjermkort lager mye lyd.

X38 og X48 støtter crossfire helt med 2x16 i båndbredden.

 

De fleste hovedkort vil avgi varme dette er på grunn av North bridge og south bridge gir høy tempratur.

 

Jeg har et helt åpent kabinett og da har cpu 26-28 grader til vanlig. I sommervarmen har den ofte gått opp i 38-40 grader. North bridge og south bridge ligger på rundt 40 grader og de har ekstra vifter på seg.

 

corsair TWIN2X cl5 skal ha 1.9 V

Lenke til kommentar
vis du vil ha pc-en din på om natten og så vurderer og kjøpe 2 3870x2 eller 2 4870x2 så håper jeg du virkelig sover tungt. for og ha 2 så kraftige skjermkort lager mye lyd.

X38 og X48 støtter crossfire helt med 2x16 i båndbredden.

 

De fleste hovedkort vil avgi varme dette er på grunn av North bridge og south bridge gir høy tempratur.

 

Jeg har et helt åpent kabinett og da har cpu 26-28 grader til vanlig. I sommervarmen har den ofte gått opp i 38-40 grader. North bridge og south bridge ligger på rundt 40 grader og de har ekstra vifter på seg.

 

corsair TWIN2X cl5 skal ha 1.9 V

 

ok, da skal jeg stille rammen manuelt til 1.9v.

 

jeg er ikke helt sikkert på hva min cpu ligger på tilvanlig. men no i sommervarmen som du sa ligger min på 32-38. kommer helt ann på hva jeg gjør. spiller jeg, stiger den til litt over førti. prime 55, kansje den når 65.. hvilken CPU kjøler har du?

 

hva er stock volten for 2.4? hva har du din V på?

 

men hva mener du med masse lyd på 3870x2? er det sånn VELDIG høy lyd?

 

NB og SB min ligger på sånn ca, mellom 50-60.. når kansje en 70 av og til, under full belastning.

 

hmm.. ja. et lite spørsmål til.

under 3DM06 får jeg 12797 i score. med 1056x1280 unten noe som helt ANTIaliansing og det.

med sisse cpecs.

asus 8800GT OC til 700 Core, 1750 Shader, 1950 Memory

som sakt i tittel, striker 2 formula og Q6600 @3.0

corsait TWIN2x 6400 CL5

 

er dette en ok score for det oppsettet?

Endret av mattix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...