Gå til innhold

nytt leketøy 1250mm "objektiv"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikkert morro å prøve et slikt objektiv, men med det resultatet du viser over her syns jeg ikke det var verdt pengene i det hele tatt.

1250mm brennvidde for 5000kr - ikke verdt det? :p

Jada, jeg kan forstå at det er langt vanskeligere å bruke, men om man mestrer det kan gode resultater komme frem, me thinks.

Lenke til kommentar

Tror fortsatt det burde være mulig med litt trening å få til noe med dette oppsettet.

 

her er ett A4 ark skutt på 280m i følge internett kart. Skut i skrå vinkel og i skumringslys med 0,5sek iso 200

post-81990-1217448851_thumb.jpg

 

Må prøve å få tid til litt skikkellig testing snart.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar

Man får ikke mer gøy enn man gjør det selv :)

 

Syns du har gjort et godt kjøp jeg. Du har det morro, og det er jo det som er meningen med foto. Være fornøyd selv med det en presterer.

 

dog kunne jeg tenke meg et bilde av monstret ditt påmontert kamera ditt og ikke minst når du har den på stativet. mobilbilder holder for meg :)

 

De beste bildene jeg har sett er ikke tatt av profesjonelle venner, men venner som har vært heldig i nuet med sitt billige kompaktkamera :)

Lenke til kommentar
Er bildet croppet... var nemlig veldig uskarpt...

Får håpe du er eller blir god venn med objektivet, noe av det viktigste er vel tross alt at dere trives i lag... :)

 

a4 ark nesten 300m croppet? gjett 3 ganger :p

 

Her er ett tatt i tilsvarende dårlige forhold av ett offentlig selskapslokale.

ca 350m og ingen belysning innendørs.

post-81990-1217449675_thumb.jpg

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
Er ikke helt fornøyd, men det er vel bare meg...

 

Forbausende lite CA, forøvrig!!

Kan det ha noe med att du er innehaver av ganske mye heftigere utstyr ;)

Tror heller du må sammenligne med linser i samme prisklasse. Og da finnes det ikke noe alternativ til teleskop om du skal ha noe i nærheten av denne brennvidden. Om speilteleskop er det rette valget er en annen ting.

Forøvrig tviler jeg på att man kan 2xkonvertere en "billig" zoom linse og croppe hardt i tilleg, og ende opp med samme eller bedre resultat. Men om noen kan motbevise det så kom gjerne med bilder :) For da veit jeg hva slags optikk jeg skal ha neste gang.

 

Lite CA er en egenskap ved speilteleskop :)

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
tror jeg har blitt litt flinkere. men har litt igjen å lære om oppskarping av bilder også :p

post-81990-1217537215_thumb.jpg

Nå begynner det å ligne. Fryktelig bokeh, som man kan forvente, men du får jo mulighet til å ta bilder som ikke hadde gått an ellers - som dette. Blurring av bokeh og skikkelig oppskarping er ting du bør øve på. Kan hjelpe mye.

 

Hit kommer du med litt juks/redigering.

post-116374-1217542896_thumb.jpg

 

Og når du først har litt uskarpe bilder så ser de skarpere ut når de er enda mindre.

post-116374-1217542915_thumb.jpg

 

Tror forresten at hodet til fuglen (ja, hvilke fugler er dette? svaner?) i midten er ute av fokus. Lurer meg igjen og igjen.

Lenke til kommentar

Ja dette er svane unger. og ja hodet på den ene var ute av fokus av en eller annen grunn. ga den til og med litt ekstra oppskarping.

 

 

Men hvordan går dere fram for å skarpe opp bildene. gjøre om størrelsen på bilde før eller etter justeringer. jsutere farge kontrast før eller etter skarphet osv. Hvilken rekkefølge er best å gjøre dette i.

 

Jeg liker å bruke high pass filteret til oppskarping da jeg føler jeg får et penere resultat med det, men er det bedre å bruke usm?

 

Please en liten oppskrift ?

 

Her er en svart/hvit etter forespørsel

post-81990-1217614205_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Sothøne...

 

Endre eksponering

Kontrast

Farger

Svak oppskarping

Nedskalering

Oppskarping

 

takker :) siden du har en del veldig skarpe macrobilder og om dette er oppskriften din så tror jeg att jeg kan bruke dette som ett utgangspunkt. Selfølgelig ett bedre utgangspunkt på ei macrolinse da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...