Gå til innhold

Hvor kjøper jeg planker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage et kabinett og trenger materiale av tre, helst sponplater, i spesifiserte mål og tykkelse.

Hvor kan jeg får tak i dette. Er det noen steder jeg kan bestille tilskåret materiale etter spesifiserte mål?

Hvor kjøper man planker lissom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lerk er visst nok sinnsykt sterkt. Bruker du russisk lerk så trenger du ikke å male den så lenge kabinettet ditt kan få av seg vannet slik at det blir tørt mellom hvert regnskyll. Og det på 400 år.

Skrevet

Nei, hvorfor skal det være så j**** hardt?

Jeg leter etter noe som er så mykt/lett å arbeide med som mulig, skal jo modde tett.

Hva er det jeg trenger?

Skrevet

Jo sterkere treet er jo mindre sjanse er det for å få skår og merker i kabinettet ditt.

Og det vil du jo ikke ha..

Uansett lakke litt med klarlakk er lurt....

Send gjerne inn bilder, når du jobber... og er erdig

Skrevet

OK, skjønner.

Jeg trenger vel noe midt i mellom, hva heter det a?

Har tenkt å kjøre bort på maxbo og få dem til å gi meg riktig mål.,......

Skrevet

Noe som muligens er brukende er MDF plater. Dette er sponplater som er beregnet for høyttalere. Disse er relativt harde og selvfølgelig meget lyddempende!

Mvh André

Skrevet

sponplater er for enkle å ødelegge.. du kan uten problem slå neven gjennom dem..

du kan kjøpe "hobbyplater" å obs o.l butikker.. de er ca 1cm tykke og er av furu tror jeg(er langt fra sikker på tresort)

Skrevet

MDF er det beste man får til og bygge høytalerkasser osv i.

MDF er mye stivere, hardere og har høyere tetthet en sponplater, derfor absorberer den lyden mye bedre.

Jeg ville ha brukt MDF.

Skrevet

>Lerk er visst nok sinnsykt sterkt. Bruker du >russisk lerk så trenger du ikke å male den så lenge >kabinettet ditt kan få av seg vannet slik at det >blir tørt mellom hvert regnskyll. Og det på 400 år.

Hehe:) Noen som har kabinettet stående ute faktisk:)?

• 2 uker senere...
Skrevet

ja. var der i går og fikk bruke det utstyret jeg trengte for å sage til høyttalerne mine. bruker du tykk mdf, ca 20 mill, dempes lyden fra vifter, hder osv inni kabinettet betraktelig

MDF rules! Lego Rules!

• 1 år senere...
Skrevet

MDF står for "medium density fibreboard", som er en trefiberplater med svært stor hardhet. Platen brukes i produksjon av bla.a. dører, møbler og kjøkkeninnredninger, og egner seg svært godt hvor det settes høye krav til stabilitet og hardhet. Platen har en glatt overflate, og brukes også til konstruksjon av høytalere og til hobbyvirksomhet.

Hovedgrunnen til at det brukes til å lage høyttaler kasser av er vel at MDF

er "dødt"

Skrevet
sponplater er for enkle å ødelegge.. du kan uten problem slå neven gjennom dem..

HVA? Jeg skal love deg en ødelagt neve om du prøver deg på en 22mm sponplate.. selv en 11mm kan du skade deg på...

til topic: Gå for MDF ja, det er solid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...