Gå til innhold

Mobo/chipset/CPU for Photoshop arbeidsstasjon (ca. 15.000,-)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har pr. idag (selvbygget system):

- Mobo: MSI P965 NEO2-FI, P965, Socket-775

- CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz @ 2.9GHz

- RAM: 8 Gb, OCZ DDR2 Gold GX XTC (4 x 2 Gb)

- Disker: Samsung F1 1Tb + WD Raptor 150Gb

- GPU: Gainward GeForce 7600GS 512MB

Jeg ønsker:

- RAM: minst 16 Gb

- Mobo: nytt, med chipset for rask minnehåndtering

- CPU: rask quad-core (Intel eller AMD)

Jeg gjør store Photoshop jobber og trenger masse CPU-kraft og ikke minst RAM. Jeg har snoket endel rundt på mobo-prisguiden til HW. Dessverre har de fleste mobos for Socket-775 prosessorer kun 4 RAM slots, så 8 Gb ser ut til å være det meste jeg får på den plattformen. RAM i 1Gb og 2Gb brikker er jo rimelig nå, men dessverre er 4Gb brikkene fortsatt ganske dyre, så jeg må holde meg til 2Gb brikker -- og derfor trenger jeg f.eks. 8 slots for 16Gb. Men jeg ser derimot at server-mobos for Socket-771 prosessorer har ofte langt flere enn 4 DRAM slots, noen har sågar 16! Men disse mobos er oftest dual-CPU, som jeg ikke er innstilt på å anskaffe -- det er bedre med en quad-core CPU med høyest mulig frekvens (siden kun noen funksjoner i Photoshop er multi-threaded). Jeg har kjøpt et ARCA 1220 RAID kort, som bruker PCI-Expr., og planlegger å koble opp 2-3-4 disker i RAID, så mitt mobo må også ha 2x PCI-Expr. slots (det andre for GPU). Jeg er ikke rik, så mest mulig bang-for-the-bucks er viktig. (Jeg bedriver ikke spilling, så GPU er uvesentlig.)

Jeg er designer og fotograf og ingen super-geek -- så jeg hører gjerne på gode råd fra dere super-geeks her på HW om hva jeg bør anskaffe.

Endret av KlausNordby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...