Gå til innhold

Butikk eller produsent ved reklamasjon?


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Skrevet

Hvor skal man egentlig henvende seg ved en reklamasjonssak? Butikken der varen ble kjøpt eller produsent? Dette er altså reklamasjon og ikke garanti.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tar alltid kontakt med produsenten hvertfall.. om det er riktig eller ikke vet jeg ikke.

Endret av M-J
Skrevet (endret)

Det kan ofte gå VELDIG mye kjappere om du tar det direkte med produsent, pluss at du sparer butikken for mye ekstraarbeid. Det er jo tross alt ikke butikken sin feil om en vare fusker..

Endret av spock84
Skrevet

Du kan velge, du kan like fult ta butikken som proddusenten. Det spock84 sier blir litt urimelig å legge til grunn. Greit nok at butikken neppe er skyld i at problemet har oppstått, men de har likevel et ansvar for å utbedre mangelen.

Skrevet
Det kan ofte gå VELDIG mye kjappere om du tar det direkte med produsent, pluss at du sparer butikken for mye ekstraarbeid. Det er jo tross alt ikke butikken sin feil om en vare fusker..

Butikken opptrer jo som representant for produsenten, på lik linje som produsentens norske kontorer. Det er neppe en tilfeldig arbeider ved produsentens norske kontor sin "feil" om en vare fusker heller. Om du skal gå på hvem sin feil det er, så må du jo i de aller fleste tilfeller i så fall saksøke en fabrikkarbeider i Korea eller Taiwan.

Skrevet
Du velger, produsent/importør eller butikk. Skyld tar de seg imellom. EOD ;)

Jeg tror det er mest vanlig at produsenten tar kostnaden for butikken, som er grunnen til at veldig mange butikker gjør seg vanskelige dersom produsenten ikke er helt enig i hva kunden har krav på ;)

Skrevet

Igrunnen er det en stor forskjell på produsent og selger. Misligholdskrav begrunnes i at man ikke har fått den vare som følger av avtalen mellom en selv og selgeren eller av de krav loven utfyller denne avtalen med. Noen kontrakt med produsenten har man derimot ikke, med mindre denne har lovet sluttbruker at gjenstanden skal ha de og de kvaliteter. Dette er dog sjelden tilfelle, og uansett går ikke mangelsbeføyelsene i så fall lenger enn disse løftene med ubestemt adressat.

 

Skal en gå på produsenten, må kravet derfor gjennomgående finne en annen forankring. Slik forankring finnes typisk i lov: Lovene gir ganske enkelt sluttbrukeren en viss rett til å fremme sine krav mot produsent. Dette skjer gjerne ved at man trer inn i butikkens krav mot produsenten (eller importøren), såkalt subrogasjon.

Skrevet

I forbrukerkjøpsloven er det åpnet for at man kan stille samme krav mot tidligere salgsledd som man kan mot selger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...