Gå til innhold

Lagre privat info midlertidig på andres harddisk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

KOmpisen min tilbød seg å låne meg hans eksterne harddisk når jeg skulle skifte data, så jeg kunne overføre alle filene dit før jeg installerte dem på ny PC. Men så hørte jeg rykter om at han har mulighet til å gjenopprette dokumenter som jeg har hatt innpå den etter at jeg har fjernet dem derfra. Stemmer dette? Har en del ting han ikke burde lest der.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer, og operasjonen er ganske enkel.

Det finnes måter å forhindre dette som ved at hele disken overskrives en mengde ganger slik at det ikke lengre skal gå å skille ekte data med de tilfeldige du har overskrevet med, men det gjør det bare vanskeligere og ikke umulig å lese data ut samtidig som det tar tid og sliter på disken.

 

Det du bør gjøre er å heller kryptere dataene før de overføres. Selv hadde jeg lagt inn Truecrypt og opprettet en kryptert fil på den eksterne disken med litt større plass enn det du trenger. Så mounter du denne fila på din maskin som gjør at en nye diskstasjon dukker opp. Alt du kopierer inn på denne stasjonen ender opp kryptert på den eksterne disken. Så trenger du bare bruke samme prosedyre på den nye maskinen for å hente dataene ut av fila igjen.

Lenke til kommentar
Det stemmer, og operasjonen er ganske enkel.

Det finnes måter å forhindre dette som ved at hele disken overskrives en mengde ganger slik at det ikke lengre skal gå å skille ekte data med de tilfeldige du har overskrevet med, men det gjør det bare vanskeligere og ikke umulig å lese data ut samtidig som det tar tid og sliter på disken.

 

Det du bør gjøre er å heller kryptere dataene før de overføres. Selv hadde jeg lagt inn Truecrypt og opprettet en kryptert fil på den eksterne disken med litt større plass enn det du trenger. Så mounter du denne fila på din maskin som gjør at en nye diskstasjon dukker opp. Alt du kopierer inn på denne stasjonen ender opp kryptert på den eksterne disken. Så trenger du bare bruke samme prosedyre på den nye maskinen for å hente dataene ut av fila igjen.

 

Mange takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Enkleste er vel på pakke filene til passordbeskyttede zip eller rar filer. Ha et skikkelig passord på 10 til 15 tegn med store og små bokstaver, spesieltegn og tall skader heller ikke...

Forslg til passord.

Don_t-tuch_me_Dum4ass

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...