Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1 Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn.

3 Du skal holde hviledagen hellig.

4 Du skal hedre din far og din mor.

5 Du skal ikke slå ihel.

6 Du skal ikke bryte ekteskapet (eller m.a.o.: Du skal ikke drive hor).

7 Du skal ikke stjele.

8 Du skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din neste.

9 Du skal ikke begjære din nestes hus.

10 Du skal ikke begjære din nestes kone, arbeidsfolk, husdyr eller noe som er hans.

 

 

Budene er greie å forstå, men er de moralske? Er dette gode regler å leve etter?

 

Og hva er straffen for å bryte dem?

 

Moralske, i forhold til hva? I forhold til kristendommen er de veldig moralske, de er jo selve moralen. Men det skal sies at dette høres veldig umoralsk ut i forhold til enkelte grener av satanismen. Som du ser, må vi vurdere moralen relativt mot noe. Å vurdere kristen moral fra et kristent synspunkt er en syklus uten nye svar.

 

Moral er jo en illusjon som er skapt. Vi kan skape en ny. Den gyldne regel er veldig vakker å leve etter for eksempel.

Endret av arralou
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De 10 bud er bare et gammelt lov verk noen menn for 2-3000 år siden skrev for å holde kontroll på folk. Jeg må si at viss man er syndig hver gang man bryter en av disse budene så er det mange som kommer til helvette. Tilogme Kristne lyger og missbruker guds navn. å si "Herregud" er like vanlig som å mastrubere. Men mastrubasjon er vell også en synd ifølge bibelen... Aaaaaanywho noen av disse "reglene" sier vell egentlig seg selv, man skal ikke slå ihjel, eventuelt "Thau shalt not kill"(ellerno) på engelsk. Og denne er en interesang en. For gud er vell den største massemorderen i verdens historie bortifra... meteorene som drepte dinosaurene? Nei faktisk ikke fordi han drepte hele jordkloden med en stor bølge. "Du skal ikke begjære din nestes hus" er jo bare latterlig. Selvfølgelig er det greit å være sjalu på naboen. Konkuranse er en ting som styrer verden, lar den gå framover. "Du skal hedre din mor og din far", ok så viss de slår ungen sin når han er liten så skal vi hedre de for de vet best? Det er opp til mor og fra å bevise til ungen at de fortjener å bli hedres. Og vill ikke si at man skal hedre mor og far heller, man skal være gla i og respektere mor å far(viss de er gode foreldre). Resten (giveortake) ser egentlig mest ut som lover, gamle lover.

Lenke til kommentar
Hvordan kom kristne fram til at himmelriket er ETTER døden, og ikke i dette livet?

For om man overbeviser folk om at man kommer til himmelen om man oppfører seg pent i dette livet, så skaper man en slags kontroll mot anarkistiske tilstander ;) Smart hva?

 

Sant, en slags tankekontroll over saueflokken. :)

Lenke til kommentar
Hvordan kom kristne fram til at himmelriket er ETTER døden, og ikke i dette livet?

For om man overbeviser folk om at man kommer til himmelen om man oppfører seg pent i dette livet, så skaper man en slags kontroll mot anarkistiske tilstander ;) Smart hva?

Jeg blir så ufattelig irritert på at det fortsatt finnes slik overtro og renvaskingsting som religion.

Lenke til kommentar
1 Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn.

3 Du skal holde hviledagen hellig.

4 Du skal hedre din far og din mor.

5 Du skal ikke slå ihel.

6 Du skal ikke bryte ekteskapet (eller m.a.o.: Du skal ikke drive hor).

7 Du skal ikke stjele.

8 Du skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din neste.

9 Du skal ikke begjære din nestes hus.

10 Du skal ikke begjære din nestes kone, arbeidsfolk, husdyr eller noe som er hans.

 

 

Budene er greie å forstå, men er de moralske? Er dette gode regler å leve etter?

 

Og hva er straffen for å bryte dem?

 

Må bare påpeke at det ikke er de korrekte 10 bud som her gjengis, men den katolske kirkes versjon der det 2.budet er fjernet og det 10. delt i to. Sjekk bibelen for de korrekte budene.

Lenke til kommentar
De 10 bud er det eneste som gir LITT mening i bibelen.....

Hva? Prøver du å si at det ikke gir mening å plassere 2 av alle verdens dyr på en båt? :p

 

Ja det er jo rundt 1 milliard arter, dem får jo fint plass på en trebåt.

 

Tull og tøys. Har du ikke sett teltene de har i Harry Potter bøkene/filmene? Utenfra ser det ut som et lite to manns telt men inni er det plass som i en konsertsal... :)

 

 

Hele historien om denne trebåten er jo ytterst latterlig. Alle vet at det ikke blir noe bra resultater ut av kun en hun og en hann av hver art... innavl er ikke bra. Bare se på svenske kongen, han er et godt ekskremsel på hvor galt innavl kan bli.... Klarer jo ikke å finne rumpa si med kart en gang... he he.

Personlig syntes jeg det er utrolig at noen faktisk klarer å tro på den historien i dag... DA må du lulle deg godt inn i ignoranse tåken da! :) Og nekte å lese noe annet enn bibelen!

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er ikkje slikt dei er framstilt i bibelen ...

 

Bibelen 1938:

 

Då tala Gud alle desse ordi og sa: 2 Eg er Herren din Gud, som førde deg ut or Egyptarlandet, or slavehuset. 3 Du skal ikkje hava andre gudar attåt meg. 4 Du skal ikkje gjera deg noko utskore bilete eller nokor likning av det som er uppi himmelen, eller det som er nedpå jordi, eller det som er i vatnet nedunder jordi. 5 Du skal ikkje tilbeda dei og ikkje tena dei! For eg, Herren din Gud, er ein streng Gud, som hemnar broti åt federne på borni i tridje og fjorde ættleden av dei som hatar meg, 6 men gjer vel i tusund ættleder mot dei som elskar meg og held bodi mine. 7 Du skal ikkje misbruka namnet åt Herren din Gud; for Herren held ikkje den uskuldig som misbrukar namnet hans. 8 Kom i hug at du held kviledagen heilag! 9 Seks dagar må du arbeida og gjera alt det du skal. 10 Men den sjuande dagen er sabbat for Herren din Gud. Då skal du ikkje gjera noko arbeid, korkje du eller son din eller dotter di eller drengen din eller tenestgjenta di eller feet ditt eller den framande som held seg innan portane dine. 11 For i seks dagar skapte Herren himmelen og jordi og havet og alt som i dei er; men den sjuande dagen kvilde han; difor velsigna Herren sabbatsdagen og lyste han heilag. 12 Æra far din og mor di, so du fær leva lenge i det landet som Herren din Gud gjev deg. 13 Du skal ikkje slå i hel. 14 Du skal ikkje vera utru mot maken din. 15 Du skal ikkje stela. 16 Du skal ikkje vitna rangt mot næsten din. 17 Du skal ikkje trå etter huset åt næsten din, eller drengen eller tenestgjenta eller uksen eller asnet hans eller noko anna som høyrer næsten din til.

 

 

Bibelen N05:

 

Gud tala alle desse orda:

2 Eg er Herren din Gud, som førte deg ut or Egypt, or trælehuset.

3 Du skal ikkje ha andre gudar attåt meg.

4 Du skal ikkje laga deg noko gudebilete eller noko slag bilete av det som er oppi himmelen eller nedpå jorda eller i vatnet under jorda. 5 Du skal ikkje tilbe dei og ikkje dyrka dei! For eg, Herren din Gud, er ein brennhuga Gud, som lèt straffa for synda åt fedrane koma over born i tredje og fjerde ættleden, når dei hatar meg, 6 men gjer vel i tusen ættleder mot dei som elskar meg og held boda mine.

7 Du skal ikkje misbruka namnet åt Herren din Gud; for Herren held ikkje den uskuldig som misbrukar namnet hans.

8 Kom kviledagen i hug, så du held han heilag! 9 Seks dagar skal du arbeida og gjera di gjerning. 10 Men den sjuande dagen er sabbat for Herren din Gud. Då skal du ikkje gjera noko arbeid, korkje du eller son din eller dotter di, korkje tenaren eller tenestkvinna eller feet, eller innflyttaren i byane dine. 11 For på seks dagar skapte Herren himmelen og jorda og havet og alt som i dei er; men den sjuande dagen kvilte han. Difor velsigna Herren sabbatsdagen og lyste han heilag.

12 Æra far din og mor di, så skal du få leva lenge i det landet Herren din Gud gjev deg.

13 Du skal ikkje slå i hel.

14 Du skal ikkje bryta ekteskapet.

15 Du skal ikkje stela.

16 Du skal ikkje vitna rangt mot nesten din.

17 Du skal ikkje trå etter huset åt nesten din. Du skal ikkje trå etter kona åt nesten din, tenaren eller tenestkvinna hans, oksen eller eselet hans eller noko anna som høyrer nesten din til.

 

Lenke til kommentar
Det er morsomt å lese alle tingene du IKKE kan gjøre, når gud gir deg fri vilje. Hvis det skulle ha vært moralsk riktig kunne det har stått:

 

1. Du har fri vilje, skap din egen virkelighet og følg ditt hjertets ønsker.

2. Det finnes bare en gud, men du har fri vilje til å tro på hva du vil.

3. Repekter alle mennesker og hvis dem kjerlighet.

4. Hvis kjærlighet til din hustru/mann/familie og hold det hellig.

Osv...

 

Er de 10 bud guds ord? eller er det simpelt henn for å tilføre seg makt? Tror vi alle burde lage sin egen virkelighet

 

Jeg syns de 10 bud burde være mer som en veiledning, ikke at de skal fortelle hva du ikke skal gjøre eller føle, slik at man skal leve i frykt for å gjøre de gale tingene.

Mye av dette er det Budismen tror på og det er derfor jeg ikke holder meg til én spesiell relgion.

 

tror det er noe sånt som står i Koranen.. men er ikke sikker

Lenke til kommentar
De 10 bud er bare et gammelt lov verk noen menn for 2-3000 år siden skrev for å holde kontroll på folk.

For å være litt pirkete der. Er ikke helt sikker, men mener på at det er ca 6300 år siden, fordi det var da Moses kom ned fra fjellet med de ti bud, og de utålmodige folkene som stod nede på bakken tilba en gull tyr. Derfor knuste moses tavlen i 2 av rent raseri, og vi fikk de 3 budene om gud og de 7 andre.

 

Faktisk er dette rent astrologisk, fordi at tyren var den tidsperioden vi forlot da moses testet ut sitt nye klatreutstyr og planla cliffhanger filmen. Hver periode er på ca 2150 år.

1 år f.kr. startet den nye og nåværende perioden som er fiskene. Derfor du ser "jesus lever" i en fisk bak på biler og jesus mettet en hel by med to fisk og et brød etc.

 

Anbefaler dere og se Zeitgeist (8,8 på IMDb)

Lenke til kommentar
De 10 bud er bare et gammelt lov verk noen menn for 2-3000 år siden skrev for å holde kontroll på folk.

For å være litt pirkete der. Er ikke helt sikker, men mener på at det er ca 6300 år siden, fordi det var da Moses kom ned fra fjellet med de ti bud...

De 10 bud ble skrevet for ca. 2-3000 år siden punktum.
Lenke til kommentar

De 10 bud bygger jo bare på hva som er best for gruppen. Hva som er best for stammen, eller "guds" folk... Bortsett fra de første budene, som skal styre folk inn på en gud, sier det andre seg selv. Eller nesten, da mennesker er genetisk styrt til å være utro, for det ligger i menns gener at vi skal lage barn med flest mulig kvinner for å øke muligheten for best resultat og i kviners gener ligger omtrent omtrent det samme. Så utroskap er ikke et nytt fenomen, det har alltid vært der og vil alltid være der... Men en er jo ikke pokka nødt til å være utro for det da :)

 

 

Det er for eksempel ikke galt å ta liv i en krig bare man ikke nyter å gjøre det, i følge prestene i US marines som var med i den siste irak invasjonen... (Har akkurat lest dette i boken "generation kill", en dokumentar fra US marines first recon batalion, som var først hele veien til bagdad). Litt vanskelig for en prest i US marines å si at du ikke skal ta liv, men endog.... En skulle nesten tro, men bare nesten, at presteskapet i US of A lider av lyst til å frelse de stakkars tufsene i den muslimske verdenen også.... Sånn at de kan gå fra en katastrofe til en ny... Merkelig hvordan religion ALLTID er på parti med den som har makt.....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
De 10 bud er bare et gammelt lov verk noen menn for 2-3000 år siden skrev for å holde kontroll på folk.

For å være litt pirkete der. Er ikke helt sikker, men mener på at det er ca 6300 år siden, fordi det var da Moses kom ned fra fjellet med de ti bud...

De 10 bud ble skrevet for ca. 2-3000 år siden punktum.

De 10 bud er menneske skapte egentlig, så det er en død diskusjon. Moses var ikke akkurat den første som ble satt ut i elven i en kurv for å senere bli plukket opp av en prinsesse og vokse opp som en kongelig, for deretter senere i sin livstid formidle levereglene til sine medmennesker. Han er en av mange, bl.a. Sargon, Manou, Minos og Mises..

Akkurat som at Jesus er en kopi av solguden til egypterne(Horus), som forøvrig er 3000 år eldre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...