Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: Monkeybike Streetfighter (OBS: Masse bilder!)


Anbefalte innlegg

Hepp!

Tenkte jeg skulle vise fram et prosjekt jeg har hatt gående i et halvt års tid nå.

Det hele begynte da jeg for et år siden (13. Juli 2007) mistet lappen på vei hjem fra Mandal til Asker. 20 måneder uten lappen og 30 dager med pallespikring.

What to do? Jo, jeg kjøper meg en moped. Liker godt å ha noe som skiller seg ut, så jeg kjøpte meg en 2005 Monkeybike, som da hadde gått kun 25 km.

 

Jeg bannet på at denne skulle holdes helt original for jeg skulle ikke bruke penger på den! Alle pengene skulle gå i min da nyinnkjøpte BMW E30 M3.

Men alle som kjenner meg vet at dette var bare å ta med en klype salt, for selvfølgelig kom det til å skje noe med den.

 

Det begynte så her: (M3'en i bakgrunnen)

DSC02080.jpg

 

DSC02082.jpg

 

Og etter en stund fikk jeg et lite kick og MÅTTE bare handle litt deler til den, som lengre sving bak, nye bakdempere, 10" dekk og felg, nytt sete etc.

Jeg fikk også på dette tidspunktet tak i en 110ccm motor som hadde sittet i Ailo Gaup sin gamle Pitbike.

 

10.jpg

 

9.jpg

 

11.jpg

 

12.jpg

 

13.jpg

 

Hadde litt problemer med fusking i motoren (Noe som senere viste seg å være CDI'en), men da den en dag stoppa helt på vei til jobb og ikke ville starte igjen gikk det en faen i meg. Jeg reiv hele sykkelen i deler!

Her skulle det bygges Norges verste Monkeybike som ingen har sett maken til her til lands!!!!

 

Rett hjem og la inn en bestilling på deler på nettet, også åkte det rett til Ilseng fengsel for å sone 30 dager.

Da jeg kom hjem hadde dama vært å henta pakken på postkontoret, og jeg pakket opp godsakene!

 

DSC02153.jpg

 

Overkill frambremser!

DSC02154.jpg

 

Skivebremser bak. Samme str. som originalskivene forran.

DSC02155.jpg

 

USD gaffel!!!!!

DSC02156.jpg

 

Delvis montert

DSC02165.jpg

 

DSC02167.jpg

 

DSC02168.jpg

 

DSC02169.jpg

 

Dekk og felger

DSC02170.jpg

 

Nye skiver vs. originale!!

DSC02171.jpg

 

Fyller felgen GODT!

DSC02173.jpg

 

Gaffelen ferdig

DSC02174.jpg

 

DSC02175.jpg

 

Bort med trommelbrems bak!

DSC02176.jpg

 

Inn med skiver!

DSC02177.jpg

 

Montering av kalipper

DSC02180.jpg

 

Ferdig bakstilling!

Custom svingarm (10cm lengre), 10" bakfelg m/ 130/70-10 Continental dekk, 310mm justerbare dempere, skivebremser

DSC02181.jpg

 

Ramma er fortsatt original. Eneste som er originalt vel...

DSC02182.jpg

 

Og videre montering

DSC02183.jpg

 

DSC02184.jpg

 

DSC02185.jpg

 

DSC02186.jpg

 

DSC02187.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også ble ny motor bestilt....

 

Full specs på motoren er:

Større ventiler (27/23mm)

Kvassere NBR Racing kam

Høykomp stempel (56mm borring / 57mm slaglengde)

Balansert og polert veiv

Mikuni 26mm gasser

14000 RPM CDI

Earl's oljekjøler

Fem plata clutch med forsterkede fjærer

 

Bremset 16.8 hk og 10.5Nm @ 6500 RPM

 

DSC02199.jpg

 

DSC02200.jpg

 

På plass!

DSC02204.jpg

 

DSC02205.jpg

 

DSC02208.jpg

 

Original bremsepedal kommer i konflikt med motoren da den er noe større enn original. Må modifisere eller se om jeg får tak i ny bremsepedal som passer.

DSC02209.jpg

 

 

Og det løste jeg så her:

Bestilte et backstep kit istedenfor. Flytter fothvilerene fra original plass under motor og bakover ca. 10 cm.

Skikkelig R-sykkel stil da ;)

gcraft%2062012.jpg

 

Også kom det enda en bestilling fra Summit Racing, i USA...

DSC02238.jpg

 

Nye bremseslanger!

DSC02239.jpg

 

Earl's koblinger

DSC02241.jpg

 

Søt liten oljekjøler

DSC02242.jpg

 

DSC02243.jpg

 

DSC02244.jpg

 

10 fot med stålspunnet slange

DSC02245.jpg

 

Også ble det skrudd litt mer....

 

Fant en fin plassering til oljekjøleren....

DSC02253.jpg

 

Begynner å dra seg til, men fortsatt en del småtteri igjen... :)

DSC02255.jpg

 

ROCK ON!

DSC02258.jpg

 

DSC02259.jpg

 

DSC02265.jpg

 

Nye Earl's bremseslanger

DSC02267.jpg

 

Hadde gjort seg med et eksosanlegg her...

DSC02269.jpg

 

Coilen på plass

DSC02270.jpg

 

Tilfeldige bilder....

DSC02273.jpg

 

DSC02274.jpg

 

DSC02277.jpg

 

Var nede på jobben i dag og lagde en kjapp festeordning til kjøleren istedenfor vridde strips. Et par rørbiter, bolter og hettemuttere så ble det omtrent sånn. Må bare stramme til den ene bakerste bolten der ser jeg, for den er skakk. Fort gjort :)

DSC02279.jpg

 

Mer kommer...

Lenke til kommentar

Deretter lette jeg internett rundt etter riktige Earl's koblinger jeg kunne bruke ut fra motoren.

Disse er spesielle med M12 x 1.50 gjenger i ene enden og AN-6 i andre...

 

DSC02295.jpg

 

DSC02301.jpg

 

140 km/t speedo

DSC02292.jpg

 

DSC02293.jpg

 

Ny eksos på plass

DSC02299.jpg

 

DSC02300.jpg

 

Oljeslanger ble lagd..

DSC02302.jpg

 

DSC02304.jpg

 

DSC02308.jpg

 

Og sånn står den nå:

 

DSC02319.jpg

 

DSC02311.jpg

 

DSC02313.jpg

 

DSC02317.jpg

 

DSC02315.jpg

Lenke til kommentar

Det eneste som er igjen fra den originale Monkey'n er ramma og bensintanken.

Ramma kommer til å bli bytta ut med en CNC frest alu-ramme etterhvert.

Full specs på sykkelen for de interesserte er som følger:

 

Motor:

140ccm med følgende Specs:

Større ventiler (27/23mm)

Kvassere NBR Racing kam

Høykomp stempel (56mm borring / 57mm slaglengde)

Balansert og polert veiv

Mikuni 26mm gasser m/ konfilter

14000 RPM CDI

Earl's oljekjøler

Forsterket clutch

 

Bremset 16.8 hk og 10.5Nm @ 6500 RPM (Og det er mer å gå på)

 

Bremser:

Oversized bremser forran

Skivebremser bak

Brembo bremsesylinder forran og bak

Earl's Stålspunnede bremseslanger

 

Suspension:

+10cm lengre svingarm

USD gaffel kortet ned til 600mm

310mm justerbare dempere bak

Styredemper

 

Dekk og felg:

3,5 x 10" felg forran

4 x 10" felg bak

120/70-10 Continental dekk forran

130/70-10 Continental dekk bak

 

Diverse:

Backstep kit

R-design sete

Ny baklykt type G-craft

Fjernet blinkers

Nye brems- og clutch hendler

Alt av slanger i Earl's stålspunnede slanger m/ Earl's AN-koblinger (Rød og blå)

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for positive kommentarer :)

 

Faen så tøft!! :D

 

30 dager på vann og brød, hvor fort kjørte du - om jeg får spørre?

Problemet var vel ikke hvor fort, men hvor mange ganger :whistle:

kjendis.jpg

 

Sykt tøft prosjekt! Bra du endte opp med å bruke penger på den likevel ;) Mye har du brukt på sykkelen? Kan ikke være rent lite?

Huff, hehe... hvor mye jeg har brukt på den vet jeg ikke helt nøyaktig. Men jeg kunne jo omtrent gått i butikken og kjøpt meg en ny motorsykkel. :roll:

 

Tipper at totalen på denne sykkelen ligger på samme nivå som nyprisen på en MV Augusta! Helt sykt! Og ikke minst, skikkelig gjort!

Takk for det :)

 

Et av de tøffeste prosjektene her inne.

 

Prosjektet er også veldig forseggjort :yes: , og du har greie på tingene du driver med- ser det ut som ;)

Takk igjen :)

 

Jeg vil ha mer bilder av M3-en, og gi den skikkelige speil. :p

Speilene skal kastes langt, langt vekk... tro meg!

M3 Sport Evo III speil er bestilt! (Originale BMW)

Bilen er for tiden under bygging. Rivd ut motor, lakkert motorrom, frontfanger og forskjermer, en del skal gjøres. Og de stygge hjemmelagde netting-nyrene ligger i søpla for lengst!!

 

DSC01990.jpg

 

DSC02003.jpg

 

DSC02005.jpg

 

Hva var grunnen til at du fikk så hard straff da?

Se over :)

 

Hva slags motor er du har? Hvilken merke?

 

For et tøft prosjekt .. Tør jeg å spørre hva du brukt så langt ?

Motoren er håndbygget hos OORacing i England, spesialister på Monkeybike og Pitbike.

Liker ikke å snakke om priser og slikt, men totalen har vel havnet oppimot 60.000,- som den står nå. :blush:

Lenke til kommentar

knalltøff sykkel....

 

går utifra at du legger så mye tid og energi i denne sykkelen pga av det er den du må bruke for og kommer deg fra A til B den neste 12mnd eller noe sånt ;)

 

hva med lystgass, finnes endel forskjellige anlegg til monkeybikes :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...