Gå til innhold

Fallout 1 - What's the big deal?


Anbefalte innlegg

Har merket meg at veldig mange mener dette er et av tidenes spill mens Fallout 3 har blitt annonsert og omtalt flere steder, og det har vært et spill jeg tidligere aldri hadde tenkt over å prøve engang. Folks dyrking av spillet gjorde meg derimot nysgjerrig, og jeg måtte nesten prøve det selv for å se om denne dyrkingen fra spillets fans var godt begrunnet. Tross alt liker jeg sjangeren godt, og lovnaden om et komplisert og fengende RPG-spill med en original og god historie klinger virkelig godt i ørene mine.

 

Og det er godt mulig de store forventningene jeg hadde bidro sterkt til nedturen, men etter å ha spilt gjennom Fallout i kanskje 8-9 timer (på langt nær i strekk) kjedet jeg meg faktisk virkelig. Hovedhistorien er forsåvidt grei nok, character- og leveling-systemet er flott, og jeg digger tross alt Mad Max-stemningen i spillet. Blant annet spillbarheten og grensesnittet derimot er rett og slett dårlig spør du meg. Nesten uansett hva du ønsker å gjøre i spillet er det tungvint trykke seg fram til riktig valg, bare når du skal dirke opp en dør eller reparere en datamaskin for eksempel. I tillegg fungerer lagkameratene du kan få underveis helt elendig. De har null intelligens, skyter deg gang på gang i ryggen om du står mellom dem og en fiende, og steller seg ofte i døråpninger og lignende når du gjerne vil ut, noe som da blir umulig. Og dette er bare noen få av tingene jeg mener er helt elendig med håndteringen av NPC'ene. I tillegg er spillet fullt av irriterende bugs, som gjør at man må starte på saver langt tilbake i tid enkelte ganger. Har flere eksempler på dette, og normalt gjør slike ting at jeg avslutter mitt forhold til et spill på flekken.

 

Lurer derfor fælt på hva folk virkelig ser i dette spillet. Hvordan det kan ha fått den enorme statusen og kredibiliteten det har skjønner jeg virkelig ikke, spesielt i og med at jeg har stor sans for alle andre gamle rpg-spill der ute med omtrent tilsvarende status blant gamere. Mulig tidens tann har vært slem med produktet, og at jeg er 10 år for sent ute med å teste det ut, men det mener jeg virkelig en klassiker bør tåle. Spent på å høre Fallout-fansens reaksjoner og forklaring på hvorfor dette spillet skal være så bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har merket meg at veldig mange mener dette er et av tidenes spill mens Fallout 3 har blitt annonsert og omtalt flere steder, og det har vært et spill jeg tidligere aldri hadde tenkt over å prøve engang. Folks dyrking av spillet gjorde meg derimot nysgjerrig, og jeg måtte nesten prøve det selv for å se om denne dyrkingen fra spillets fans var godt begrunnet. Tross alt liker jeg sjangeren godt, og lovnaden om et komplisert og fengende RPG-spill med en original og god historie klinger virkelig godt i ørene mine.

 

Og det er godt mulig de store forventningene jeg hadde bidro sterkt til nedturen, men etter å ha spilt gjennom Fallout i kanskje 8-9 timer (på langt nær i strekk) kjedet jeg meg faktisk virkelig. Hovedhistorien er forsåvidt grei nok, character- og leveling-systemet er flott, og jeg digger tross alt Mad Max-stemningen i spillet. Blant annet spillbarheten og grensesnittet derimot er rett og slett dårlig spør du meg. Nesten uansett hva du ønsker å gjøre i spillet er det tungvint trykke seg fram til riktig valg, bare når du skal dirke opp en dør eller reparere en datamaskin for eksempel. I tillegg fungerer lagkameratene du kan få underveis helt elendig. De har null intelligens, skyter deg gang på gang i ryggen om du står mellom dem og en fiende, og steller seg ofte i døråpninger og lignende når du gjerne vil ut, noe som da blir umulig. Og dette er bare noen få av tingene jeg mener er helt elendig med håndteringen av NPC'ene. I tillegg er spillet fullt av irriterende bugs, som gjør at man må starte på saver langt tilbake i tid enkelte ganger. Har flere eksempler på dette, og normalt gjør slike ting at jeg avslutter mitt forhold til et spill på flekken.

 

Lurer derfor fælt på hva folk virkelig ser i dette spillet. Hvordan det kan ha fått den enorme statusen og kredibiliteten det har skjønner jeg virkelig ikke, spesielt i og med at jeg har stor sans for alle andre gamle rpg-spill der ute med omtrent tilsvarende status blant gamere. Mulig tidens tann har vært slem med produktet, og at jeg er 10 år for sent ute med å teste det ut, men det mener jeg virkelig en klassiker bør tåle. Spent på å høre Fallout-fansens reaksjoner og forklaring på hvorfor dette spillet skal være så bra.

 

det kan jog godt være at folkene liker spillet fordi det var nyskapende da det kom på markedet?

 

Jeg skal ikke uttale meg om dette selv fordi jeg har så vidt vært borti spillet:P

Lenke til kommentar
Har merket meg at veldig mange mener dette er et av tidenes spill mens Fallout 3 har blitt annonsert og omtalt flere steder, og det har vært et spill jeg tidligere aldri hadde tenkt over å prøve engang. Folks dyrking av spillet gjorde meg derimot nysgjerrig, og jeg måtte nesten prøve det selv for å se om denne dyrkingen fra spillets fans var godt begrunnet. Tross alt liker jeg sjangeren godt, og lovnaden om et komplisert og fengende RPG-spill med en original og god historie klinger virkelig godt i ørene mine.

 

Og det er godt mulig de store forventningene jeg hadde bidro sterkt til nedturen, men etter å ha spilt gjennom Fallout i kanskje 8-9 timer (på langt nær i strekk) kjedet jeg meg faktisk virkelig. Hovedhistorien er forsåvidt grei nok, character- og leveling-systemet er flott, og jeg digger tross alt Mad Max-stemningen i spillet. Blant annet spillbarheten og grensesnittet derimot er rett og slett dårlig spør du meg. Nesten uansett hva du ønsker å gjøre i spillet er det tungvint trykke seg fram til riktig valg, bare når du skal dirke opp en dør eller reparere en datamaskin for eksempel. I tillegg fungerer lagkameratene du kan få underveis helt elendig. De har null intelligens, skyter deg gang på gang i ryggen om du står mellom dem og en fiende, og steller seg ofte i døråpninger og lignende når du gjerne vil ut, noe som da blir umulig. Og dette er bare noen få av tingene jeg mener er helt elendig med håndteringen av NPC'ene. I tillegg er spillet fullt av irriterende bugs, som gjør at man må starte på saver langt tilbake i tid enkelte ganger. Har flere eksempler på dette, og normalt gjør slike ting at jeg avslutter mitt forhold til et spill på flekken.

 

Lurer derfor fælt på hva folk virkelig ser i dette spillet. Hvordan det kan ha fått den enorme statusen og kredibiliteten det har skjønner jeg virkelig ikke, spesielt i og med at jeg har stor sans for alle andre gamle rpg-spill der ute med omtrent tilsvarende status blant gamere. Mulig tidens tann har vært slem med produktet, og at jeg er 10 år for sent ute med å teste det ut, men det mener jeg virkelig en klassiker bør tåle. Spent på å høre Fallout-fansens reaksjoner og forklaring på hvorfor dette spillet skal være så bra.

 

 

Fallout er gammalt. Hadde det vorte utgitt per i dag, akkurat som det var då det kom originalt, ville det fått mykje dårligare omtale. Du må sjå spelet i perspektiv. Samanlikne spelet med andre som kom i det året. AI'en har utvikla seg enormt sidan då. Grafikken også. Sei seg sjølv :p

 

Rådar deg forresten å spele baldurs gate 2.

Lenke til kommentar

Har spilt Baldur's gate 2. Eneren også. Kongespill som virkelig fortsetter å fenge og imponere til tross for tiden som har gått siden de kom ut. Det er noe av det som virkelig setter standarden for hva som er klassikere. Jeg er klar over at ting har utviklet seg enormt siden slutten av 90-tallet, men virkelig gode spill bør etter min mening holde seg i ganske lang tid.

Lenke til kommentar

Ja du er nok 10 år for sent ute.

 

Spilte selv igjennom både eneren for første gang for rundt et år siden og jeg må si meg fornøyd. Såklart var der noen mangler som man i dagens spill tar som en selvfølge når det kommer til for eks grensesnitt, men det må man nesten bare leve med. Når det kommer til NPCs så er det jo bare å dumpe dem, eller prøve å ikke stille seg i veien for dem :p.

 

Ellers så er jo humoren mye av det som gjør Fallout genialt, så har du jo selvsagt valgfriheten.

Lenke til kommentar

Gameplayet var en ting som gjorde det stort i gamle dager, men det alene var ikke nok til å gi det kult-status. Det var kombinasjonen av uventet bra gameplay, gjennomført god historie med ting som bruskorker som mynt-enhet og interessante våpen, en mørk men ofte parodierende humor som oppfordrer til utforskning, kuer med to hoder (verdens mest ubrukelige mutasjon) og siste men ikke minst det at man egentlig ikke er definert verken som 'good' eller 'bad' guy.

 

Det gikk mye på følelsen av valgfrihet, troverdige folk å prate med og påske egg jakt.

 

Jeg har ikke satt meg inn i Fallout 3 og det er nettopp fordi det tidlig ble annonsert at de ikke ville blande inn humor i det. Da er halve vitsen med Fallout borte spør du meg. Til og med Fallout Tactics som hadde kjempebugs og var en halvhjerta UFO Defense/Jagged Alliance rip-off var underholdene pga humoren, som startet allerede i introfilmen.

Lenke til kommentar

Man må nok se litt tilbake i tid å se på hva som var banebrytende på den tiden i forhold til nå. Hadde Fallout blitt utgitt den dag idag ville det garantert ikke blitt like godt motatt som det ble. Men Fallout har vært et veldig godt forbilde for andre nyere spill som har "stjelt" ting fra spillet og dets gameplay.

Selv likte jeg aldri helt spillet før jeg hadde spilt det litt av og på en god stund, men da jeg først fikk opp øynene var jeg frelst ;)

 

Kan også anbefale Fallout 2, som etter min mening er bedre enn F1. Fallout Tactics er også et bra spill om man liker taktiske skytere (forfaren til Rainbow six spillene? :p)

 

Å klage på at medhjelperen din skyter deg er litt merkelig å klage på men, å stille seg i skuddlinjen til noen er ikke akkurat det smarteste man kan gjøre :p

 

 

Men som dere også sier, Baldurs gate serien er og blir min spill favoritt gjennom tidene ;)

Lenke til kommentar
Man må nok se litt tilbake i tid å se på hva som var banebrytende på den tiden i forhold til nå. Hadde Fallout blitt utgitt den dag idag ville det garantert ikke blitt like godt motatt som det ble. Men Fallout har vært et veldig godt forbilde for andre nyere spill som har "stjelt" ting fra spillet og dets gameplay.

Selv likte jeg aldri helt spillet før jeg hadde spilt det litt av og på en god stund, men da jeg først fikk opp øynene var jeg frelst ;)

 

Dette er nytt for meg. Har du noen eksempler på hvilke områder i gameplayet Falloututviklerne er pionerer?

 

Å klage på at medhjelperen din skyter deg er litt merkelig å klage på

 

Jaså? Tror det er svært mange som ville irritert seg over dette.

 

å stille seg i skuddlinjen til noen er ikke akkurat det smarteste man kan gjøre

 

Om jeg hadde løpt rett i skuddlinjen til kompisen min så hadde det vel vært noe annet (selv om det fortsatt ville bety at NPC'en var en treskalle), men spillet er jo turbasert når en kamp begynner, og før jeg overhodet får sjansen til å flytte på meg blir jeg skutt i ryggen.

Lenke til kommentar

Jeg føler det akkurat motsatte av det noen av dere her.

Jeg har hørt så mye bra om B.G. serien, så kjøpte meg alle sammen for noen mnd. siden.. Det syntes jeg var skikkelig kjedelig rett og slett, og fenget ikke i det hele tatt.

 

Jeg er stor fan av Fallout 1+2 og har spillt det ihjel når det kom ut, og i senere tid. Syntes fortsatt det er like morro, og alltid noe nytt å finne ut og teste.

 

Lurer på om det kan ha noe med nostalgi følelsen å gjøre.. at man spillte det for 10 år siden og husker tilbake til da. Hvem vet, kanskje jeg hadde syntes fallout var crap hvis det kom i dag..

 

Edit: Du kan få NPC`er til å flytte seg(hvis de blokker dører osv) ved å klikke på de og velge move.

Endret av Viking45
Lenke til kommentar

du trenger ikke klikke deg fram for å bruke skillsene dine, bare bruk den talltasten som korresponderer med skillen du ønsker å velge.

pass dessuten på at du gir npc-ene dine riktige våpen, gjerne uten burstmodus. du endrer npc-enes inventory ved å stjele (3) fra dem.

 

fallout er et fantastisk spill, men jeg synes faktisk toeren er enda bedre. treeren suger, ser det ut som.

Lenke til kommentar

Stor fan av F1-F2 her, hatt så mye tidløs morro med de :D. Men det beste med Fallout var de minneverdige karakterene. "May the fat bastard rest in pieces" :D

 

Litt skeptisk till fallout 3, ser ut som En Fps-rpg. Men jeg tror nok det kan bli morro selvom, det som jeg har sett av spillet til nå virker underholdende.

Men innerst inne skulle jeg ønske de følgte Fallout 1-2 , God gammal 3rd person hadde gjort seg. tur basert hadde vert en fryd! Et skikkelig friskt pust i den grå spill hverdagen.

Lenke til kommentar
Jeg synes også Baldur's Gate-serien er fantastisk, to veldig mye bedre spill enn Fallout etter min mening. Shadows of Amn/Throne of Bhaal er vel det desidert beste RPG-sjangeren har å by på.

Helt enig her. BG spillene vil alltid være geniale. Fallout er bra, men går ikke i den episke sjangenren imo.

Lenke til kommentar
Gameplayet var en ting som gjorde det stort i gamle dager, men det alene var ikke nok til å gi det kult-status. Det var kombinasjonen av uventet bra gameplay, gjennomført god historie med ting som bruskorker som mynt-enhet og interessante våpen, en mørk men ofte parodierende humor som oppfordrer til utforskning, kuer med to hoder (verdens mest ubrukelige mutasjon) og siste men ikke minst det at man egentlig ikke er definert verken som 'good' eller 'bad' guy.

 

Det gikk mye på følelsen av valgfrihet, troverdige folk å prate med og påske egg jakt.

 

Jeg har ikke satt meg inn i Fallout 3 og det er nettopp fordi det tidlig ble annonsert at de ikke ville blande inn humor i det. Da er halve vitsen med Fallout borte spør du meg. Til og med Fallout Tactics som hadde kjempebugs og var en halvhjerta UFO Defense/Jagged Alliance rip-off var underholdene pga humoren, som startet allerede i introfilmen.

 

Her syntes jeg det ble oppsummert veldig bra. Fallout serien, både 1 og 2, hadde jo egentlig ganske mange bugs og var på langt nær perfekte rent tekninsk. Det var stemningen, dybden og mystikken som gjorde det så bra. Man følte hele tiden at det var noe som lå under overflaten. Fallout 2 spesielt har en helt fortreffelig humor og leverer lag på lag med populærkulturelle referanser til stor glede for de som kjenner de igjen. Jeg mener Fallout 2 representerer noe av det beste som finnes innen spillsjangeren når det gjelder å skape et unikt univers og virkelig utnytte det for alt det er verdt. En mer gjennomført spillserie skal man lete lenge etter. Baldurs Gate serien er antageligvis den beste RPG serien noensinne, men Fallout er helt unikt og har en dybde som ingen andre spill kan matche.

Endret av sp0ck
Lenke til kommentar

Fallout har fantastisk grafikk, og brukergrensesnitt med tanke på alderen, ved dagens standard er det møkk.

 

Pleier å starte Fallout på nytt igjen ca. annethvert år, dette kommer ikke av grafikken..

Det er litt bugs avogtil, hovedsaklig fordi at nyere operativsystem-oppdateringer ikke har vært snill med spillet.

 

Det at NPC'er skader deg, hvis du står mellom fienden og en NPC'en med minigunneren, kommer ikke av dårlig AI, det er mere dårlig HI (Human Intelligence).

Naturligvis så prioriterer AI'ene sitt eget liv foran ditt, og det er noe av det som gjør Fallout artig, du må bruke litt taktikk.

Det er ikke slik at dem sikter på deg, men om du er smart nok til å stille deg midt i skuddlinjen til en NPC med digre våpen, og en fiende, bør du være veldig oppmerksom på hvor god NPC'en med minigunneren er.

 

Level-systemet, med perks, og skillsets du kan forbedre ved å lese bøker, o.l. er mye bedre i Fallout enn alle dagens spill, spessielt i Fallout Tactics er dette tatt veldig langt.

 

Mener å huske at 2'eren er det beste Fallout, ikke like godt på kamp, skills og levelleing som F:T, men bedre på historie.

Og bedre på skills og perks en eneren.

 

Det var også i 2'eren bil ble introdusert, noe som var kjekt pga. at du kunne lagre veldig masse i bagasjerommet, og du kunne reiise mye raskere over kartet.

 

Anbefaler deg til å prøve resten av Fallout-spillene hvis du likte eneren. :)

Lenke til kommentar
Bør man spille fallout 1 før man spiller fallout 2? Hvis oppfølgeren er så mye bedre, og eneren begynner å bli gammel, hadde det vært bedre å hoppe rett på toeren og ikke bli skuffet?

de fleste synes nok eneren er best. spillene bruker uansett samme motor, så de er ikke så veldig forskjellige. spill eneren først du, så får du historien i riktig rekkefølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...