Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov om bilder på offentlig plass


Cashmere

Anbefalte innlegg

Hei! Er det ikke en lov som sier at et bilde som er tatt på offentlig plass kan brukes til hva som helst? Jeg har tatt et bilde av en kamerat som er på en offentlig lekeplass, og han lar meg ikke vise det til noen fordi han mener bilde er av ham, og derfor kan jeg ikke bruke det?

 

Hvis det ikke er slik, hvordan er det? Og vær snill og send link til lovdata :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovdatalink orker jeg ikke akkurat nå, men du er så heldig å få min vurdering fra hukommelsen. :p

 

Bilder av folkemengder som har annen nyhets/publisringsverdi (en demonstrasjon der man kan se ansiktet til kompisen din sammen med mange andre, og det er demonstrasjonen og ikke han som er motivet), er greit. Slik du beskriver det, er det ikke greit. Du kan hverken publisere eller vise det frem uten hans samtykke. Noen mener vel at dette også betyr at du ikke kan vise det til f.eks. en kompis som er på besøk, mens andre mener at det er en vel streng tolkning. Hva rettspraksis på området er, vet jeg ikke

Lenke til kommentar
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

 

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

 

 

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

 

Du kan jo f.eks hevdre b eller c... Spørs litt hvordan bildet er.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Loven er en ting.

En annen ting er om du er så råtten at du går imot hans ønske og legger et latterliggjørende bilde på FaceBook eller liknende. At du synes det er et morsomt bilde, betyr ikke at han er enig.

Du kan ikke fotografere HVA SOM HELST bare fordi det skjer på en offentlig plass, og tro at det er OK å publisere bildet etterpå...

 

Hvis hans rolle i bildet ikke er viktig, kan du klippe bort den delen av bildet hvor han er. Publiser den andre halvdelen av bildet, uten henvisning til kompisen.

 

Hvis hans rolle i bildet ER viktig, så kræsjer det jo med en tidligere nevnt lov, og du kan altså ikke publisere det.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...