Gå til innhold

Tower of London


Anbefalte innlegg

Jeg drister meg til å legge ut to bilder fra forrige Londontur.

 

Begge fra Tower of London. Bildene er "forsiktig" redigert i Lightroom/Photoshop. Har lagt meg til vane å ta bilder fra bygninger i dette perspektivet. Synspunkter?

post-51408-1216235520_thumb.jpg

post-51408-1216235546_thumb.jpg

Endret av erlingj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe. Forsiktig redigert. Fikk meg til å dra på smilebåndet.

 

Ser du de to "snuttene"? ;-)

 

Ja, jeg ser også spørsmålstegnet :)

 

Ligger i sofaen og skriver med PCen på magen... (skal rette opp feilen nå).

Endret av erlingj
Lenke til kommentar

De er fine begge to, men det første er litt for utstudert. Himmelen har utbrente skyer, men det er ikke særlig tydelig med den sepiatonen. Det får meg til å undre på om ikke det ligger litt motiv der for å ta bildet på nye i Photoshop. Nesten litt filmatisk. Greit nok, men ikke helt der.

 

I det andre bildet får vi på ny en utblåst sky i trynet, og da i fri dressur. Det gjør likevel ikke noe. Bildet er stramt og flott, fine mønstre og flotte figurer. Fargene er det heller ikke noe å si på. Det er utvilsomt det beste av dem.

Lenke til kommentar

Dette er spennende perspektiver. Her har du tilgang på ganske mange motiver som ikke vanligvis blir foreviget med dette utgangspunktet. Et uvanlig prosjekt som jeg synes du skal fortsette å utforske.

 

Etter-redigereingen blir en del av komposisjonen her, og jeg synes det fungerer ganske greit på disse to eksemplene i alle fall. Du bør nok ikke ta i mer enn dette heller, før teknikkene er utforsket skikkelig. Som PM er inne på mister du en del tegning i de lyseste partiene. Jeg merket meg spesielt enkelte partier på veggen på bilde 1 som ble litt vel glorete for meg.

 

Når det gjelder komposisjonen synes jeg du har en tendens til å kutte litt tilsynelatende umotivert enkelte steder. På bilde 1 mangler det ganske lite for at hele tårnet skal være med, men kanskje nok til at det fungerer likevel. På bilde 2 er det litt for mange småkuttinger til at jeg synes det er fint. Både vinduet, to av skyteskårene (eller hva det er) og skyen (som ellers er flott) mangler veldig lite før hele er med. Jeg mistenker at det er tilfeldig/ubevisst, og da ber jeg deg tenke litt ekstra på hvor du legger bilderuten. Hvis det var bevisst, så skal du ha kred for forsøket, men i så tilfelle vil jeg si at det ikke fungerte helt for meg. Til tross for det er dette andre bildet min klare favoritt, da mest grunnet motiv/komposisjon.

 

En ting til: Du bør absolutt skalere ned bildene før du legger dem ut. Ca 1000-1200 piksler i bredden og 800-1000 i høyden er nok for diskusjon i Bildekritikken. MS Explorer skalerer ned automatisk, men skaleringsalgoritmene er ikke veldig gode og gir ganske dårlig resultat til tider. Les for øvrig de oppdaterte Retningslinjene som er sticky her i Bildekritikken.

 

Lykke til videre med prosjektet!

 

- Rams

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...