ps3nerd45 Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 Hei Jeg er ganske ny på dette stedet så det er mulig det blir litt kludder i innlegget. Uansett skal har jeg tenkt å bygge PC for første gang nå, men jeg er litt usikker på om delene jeg har plukket ut virker sammen. Det hadde vært JÆVLIG kjipt om man kjøpte deler til 10.000 kr (som jeg har gjort) og så virker de ikke. Jeg kommer til å oppgi produktene med navn, linker og detaljer (er så lei av folk som bare skriver navnet på delen og ikke noe mer) ALLE DELENE ER KJØPT HOS KOMPLET UANSETT: HOVEDKORT: Asus Maximus Extreme X38, Socket 775, DDR3 Dette kortet valgte jeg først og fremst ut fordi jeg ønsked en kraftig intelprosessor og som samtidig støttet DDR3 minne som er raskere enn DDR2. Det har gode muligheter for flere PCIe-kort og vanlige PCI-kort. Kortet har også en max Bushastighet på 1600 Mhz. Mer om det er det vel ikke annet å si enn at det er AMI bios på den, flere vifter, FireWire og USB og så videre. Link: http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=343386&...led#ProductTabs PROSESSOR: Intel Core 2 Duo, 3Ghz, 1333 Mhz i Bushastighet og til en 775 socket såklart. Tja, ikke så ,mye å si. Den følger med en vifte som jeg vet passer til kortet. Den har 64-Bit system kompitablitet (bruker 32-bit uansett så) Link: http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=338084 SKJERMKORT: Sapphire Radeon HD 2900 PRO 512MB GDDR3, PCI-Express Et kort med DDR3 minne som passer til hovedkortets PCI Ex16 kontakt. SPØRSMÅL: Dette kortet har en ekstern strømkontakt. Må jeg ha på den eller er det bare for å få max ytelse? Jeg har en kontakt på PSU som passer der, men vet ikke om det er nødvendig. Link: http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=343486 MINNEBRIKKER: Corsair DDR3 4GB (2x2GB) med en klokkehastighet på 1600 MHz (som jeg håper er det ultimate for hovedkortet) og en klokkehastighet på 9! Link: http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=347715 HARDDISK: Western Digital Caviar 1 TB (1000GB) SATA2, 7200RPM. Harddisken er 3,5" og jeg valgte den så stor fordi det er ikke noe poeng med to stykker så jeg tok en gigantisk. Link: http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=340274 DVD-BRENNER: NEC DVD-brenner AD-7200S Black OEM SATA Valgte en enkel brenner med SATA tilkobling såklart så den skulle passe med harddisken. Link: http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=344274 OS: Windows Vista Ultimate 32-bit. Ville ha Vista Ultimate pga spill og sånt og JA: Jeg har tatt hensyn til minnebrikkene og VET at det er 4 gB som er maks. Link: http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=330705 PSU: Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL Jaja...masse strømkontakter til alle PCI kortene mine. Link: http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=339898 Produsentlink (best beskrevet): http://www.corsair.com/products/vx.aspx Kabinett og kjølepasta er også tatt med så ikke tenk på det. Så kommer spørsmålet: PASSER DISSE SAMMEN? Vil de virke uten at det kræsjer eller nekter å boote? Takker for alle svar.... PS: Første oppstarten, skal skjermen være koblet på skjermkortet eller på den DVI utgangen som sitter på hovedkortet?
Syar-2003 Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 (endret) Ja alt "passer sammen" . Men jeg har et par ting jeg ville ha rettet på om jeg var deg mht til produkt valg. Skjermkort: Gå for et HD4850 , har myyye bedre ytelse enn HD2900 , og koster ikke så mye mere. Hva slags GDDR minne det er på skjermkortet har ingen sammenheng med hovedkort og system minne. http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=354962 Operativ system: Gå for 64 Bit versjonen av Vista , da får du utnytte alle 4GB system minnet . Med 32 bit får du utnyttet noe mellom 2.7-3.2MB avhengig av hvor mye minne det er på skjermkort du benytter. http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=331601 Ellers ser det veldig bra ut IMHO . Edit: En annen ting er at DDR3 er "litt" dyrt i forhold til DDR2. Så du kan spare litt med å velge et X38 basert kort med DDR2 ram støtte samt tilsvarende 4GB kit PC28000/PC28500 brikker (DDR2). I praktisk ytelse vil du ikke merke noe forskjell annet enn kanskje i benchmark programmer. Den PSUen du har satt opp har alle nødvendige ekstra PCI-Ex power tilkoplinger til skjermkort , og ja - du må tilkople de. Endret 16. juli 2008 av syar2003
Syar-2003 Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 Med å bytte litt på disse tingene : Hoedkort - Minne - Skjermkort Får du bedre ytelse og til nesten 1000,- kroner mindre Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16 1395,- http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=352402 Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2,2x2GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T 899,- http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=360396 Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP, Lite-R 1249,- http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=354624 _______________________ 3543,- vs 4427,- _______________________
ps3nerd45 Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Skrevet 16. juli 2008 Ja alt "passer sammen" . Men jeg har et par ting jeg ville ha rettet på om jeg var deg mht til produkt valg. Skjermkort: Gå for et HD4850 , har myyye bedre ytelse enn HD2900 , og koster ikke så mye mere. Hva slags GDDR minne det er på skjermkortet har ingen sammenheng med hovedkort og system minne. http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=354962 Operativ system: Gå for 64 Bit versjonen av Vista , da får du utnytte alle 4GB system minnet . Med 32 bit får du utnyttet noe mellom 2.7-3.2MB avhengig av hvor mye minne det er på skjermkort du benytter. http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=331601 Ellers ser det veldig bra ut IMHO . Edit: En annen ting er at DDR3 er "litt" dyrt i forhold til DDR2. Så du kan spare litt med å velge et X38 basert kort med DDR2 ram støtte samt tilsvarende 4GB kit PC28000/PC28500 brikker (DDR2). I praktisk ytelse vil du ikke merke noe forskjell annet enn kanskje i benchmark programmer. Den PSUen du har satt opp har alle nødvendige ekstra PCI-Ex power tilkoplinger til skjermkort , og ja - du må tilkople de. Ok, tusen takk Jeg var ganske sikker på at disse delene ville virke, men jeg måtte bare vite det helt sikkert. Uansett så tror jeg ikke at jeg gidder å bytte til et 64-bit system. Det skal vistnok være masse kompitablitets feil med software og hardware på et 64 så et 32 er mye tryggere. Og det du sier om den lille forskjellen på DDR3 og DDR2 tror jeg er veldig liten som du sier. Uansett er DDR3 "Morgendagens teknologi" så jeg har bestemt meg for å ha det hovedkortet. Setter pris på at du i det hele tatt gidder å ta deg tid. Men jeg skjønner ikke helt det med skjermkortet. For meg er den eneste forskjellen PCIe 2.0 og ikke PCIe. Så jeg tror ikke det er lønnsomt. Men takk i alle fall. Nå føler jeg meg trygg på å bygge. Men hvor skal skjermen kobles på første gangen man booter pc'en? er det på skjermkortet eller er det direkte på hovedkortet?
Tosha0007 Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 (endret) Etter mine erfaringar er 32 vista meir ustabilt enn 64 bit. Iallfall har eg sjølv opplevd langt færre blåskjermar etter eg bytta. I tillegg har eg enno ikkje møtt på særleg mange program som skapar problem i 64 bits vista. Ja, det var ein del problem i byrjinga. I den seinare tid har eg opplevd vista som eit stabilt OS som har fått ufortent mykje pepper for korleis det var med lansering. Skilnaden på pcie 2.0 og pcie er at pcie 2.0 har ein teoretisk sjanse til høgare båndbredde, noko som per dags dato ikkje har noko å sei for ytelsen. Kan eg spør kor du har fått for deg at rammen har ein klokkhastighet på 9? Er det latencyen du nemnar? Som alle andre har sagt før meg, gå for 4850, 4870 viss du har råd/lyst. Endret 16. juli 2008 av tosha0007
Syar-2003 Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 (endret) Tro meg. HD2900 er to generasjoner gammelt , og er et dårlig valg idag. Dagen gen. 48XX. Forrige gen 38XX. Deretter gen 29XX. Har du planer om å spille på denne PCn vil du få flerfoldige ganger ytelses forbedring med 48XX serien til ATI vs 29XX. Det har ikke "så mye" med PCI-Ex rev-2.0 eller rev-1.0 å gjøre , men med grafikk prosessorens og kortets arkitektur å gjøre. Vær også obs på at med 32biters Vista får du ikke utnyttet alle 4GB ram til minne , du vi "miste" ca 1GB. Endret 16. juli 2008 av syar2003
Anv Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 Bytt CPU'en med denne, den er en generasjon nyere enn den du har valgt Link til E8400
ps3nerd45 Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Skrevet 16. juli 2008 Tro meg.HD2900 er to generasjoner gammelt , og er et dårlig valg idag. Dagen gen. 48XX. Forrige gen 38XX. Deretter gen 29XX. Har du planer om å spille på denne PCn vil du få flerfoldige ganger ytelses forbedring med 48XX serien til ATI vs 29XX. Det har ikke "så mye" med PCI-Ex rev-2.0 eller rev-1.0 å gjøre , men med grafikk prosessorens og kortets arkitektur å gjøre. Vær også obs på at med 32biters Vista får du ikke utnyttet alle 4GB ram til minne , du vi "miste" ca 1GB. Ja dette med å "miste" 1 GB ram har jeg hørt mye om, selv fra Microsoft selv, men sannheten er at man FÅR 4Gb minne. Det er bare det at i et 32-bit system så er det bare 3 som blir vist i "systemegenskaper" eller hva man har. Uansett vil man finne det egentlige svaret om man tar en liten titt i noe som kalles BIOS. (jaja, jeg vet hva det er. Skulle bare få det til å høre innlysende ut) I BIOS'en står det korrekt antall mb minne. Bytt CPU'en med denne, den er en generasjon nyere enn den du har valgtLink til E8400 Ok, takk. Jeg er liksom ikke så jævli flink på sånn "generasjons"-deler som dere kaller det, men dere vet tydeligvis best. Takker igjen til alle som svarer eller legger innlegg.
Anv Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 (endret) Hvis du installerer 4GB får du 4GB, det er selvsagt. Men, du får ikke utnyttet 4GB i Windows x32. Av de 4GB reserveres en variabel mengde til minne mapping av enheter i maskinen som f.eks skjermkort. Hva du kan utnytte varierer avhengig av hvilke komponenter du velger men som regel sitter du igjen med mellom 3.0 - 3.5GB Skal du utnytte alle 4GB må du bruke 64bits operativsystem. Endret 16. juli 2008 av Anvil
ps3nerd45 Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Skrevet 16. juli 2008 Huff! Ser vist ut som om det er mye jeg ikke har fått med meg. Jeg planlegger å bruke denne til litt spilling som Crysis og andre FPS spill. (Når jeg spilte det på min maskin så lagget det som en cd-plate du hadde slept gjennom grus og sand i en uke!!!) men jeg er ikke så sikker på om jeg er villig til å gå opp så mange tusenlapper bare fordi man får **litt** bedre ytelse. Har ennå ikke fått svar på hvor man skal koble skjermen på første oppstart, hovedkortet eller skjermortet? Takk for alle svar
bjornawarjar Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 (endret) Ja dette med å "miste" 1 GB ram har jeg hørt mye om, selv fra Microsoft selv, men sannheten er at man FÅR 4Gb minne. Det er bare det at i et 32-bit system så er det bare 3 som blir vist i "systemegenskaper" eller hva man har. Uansett vil man finne det egentlige svaret om man tar en liten titt i noe som kalles BIOS. (jaja, jeg vet hva det er. Skulle bare få det til å høre innlysende ut)I BIOS'en står det korrekt antall mb minne. At bios finner 4GB ram betyr ikke at Windows(32-bit) klarer å nyttiggjøre seg alle 4GB. Et 32-bits OS kan teoretisk allokere 2^32 minneadresser = 4294967296 bits/1024/1024 = 4096MB/1024 = 4GB I realiteten er dette noe mindre, ca 3-3,5GB. Hvorfor det ikke tar alle 4GB er jeg ikke sikker på, mulig det bruker noen bits til andre adresseallokeringer. Et 64-bit OS kan allokere 2^64 minneadresser = 18446744073709551616 bits/1024/1024/1024 = 17179869184 GB Grovt regnet 17 mrd GB. Edit: Fant en skriveleif Endret 16. juli 2008 av bjornawarjar
Anv Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 Skjermkortet monteres på hovedkortet. Skjermen kopler du til skjermkortet. Du finner lett ut av slike ting når du begynner å montere, det går helt sikkert greit!
Syar-2003 Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 (endret) Vær også obs på at med 32biters Vista får du ikke utnyttet alle 4GB ram til minne , du vi "miste" ca 1GB. Ja dette med å "miste" 1 GB ram har jeg hørt mye om, selv fra Microsoft selv, men sannheten er at man FÅR 4Gb minne. Det er bare det at i et 32-bit system så er det bare 3 som blir vist i "systemegenskaper" eller hva man har. Uansett vil man finne det egentlige svaret om man tar en liten titt i noe som kalles BIOS. (jaja, jeg vet hva det er. Skulle bare få det til å høre innlysende ut) I BIOS'en står det korrekt antall mb minne. Sannheten er at Vista etter SP1 viser i egenskaper "installert minne" , det er forskjell på dette og "physical ram availible" til OS (system minne). Når det gjelder hva som blir tilgjengelig "for å bruke som system minne" er historien følgende: OS på 32bits har en adresse space som tilsvarer 4GB (4096MB)i 32bits ord. På elle hovedkort med alle dets enheter (lyd/pci-bridge/disk kontrollere/USB/osv) samt installert grafikk kort - bruker CPU noe som heter I/O for å kommunisere med disse enhetene. I et 32 bits system benytter disse I/O adresser som overlapper adressene til det fysiske minnet. Det beslaglegger som default en mengde adresser fra 4096 og nedover avhengig av mengde PCI/gfx enheter som er installert. Dette medfører en mengde I/O adresser (såkalt MMIO - Memory Mapped IO) brukt av CPU ikke kan benyttes av RAM til "vanlig" minnebruk (de blir ekskludert av OS) Så hvordan fikses dette: Ordentlig fix er et 64bit OS som benytter 64bits adresser (ord). Samtidig må disse MMIO adressene som blir beslaglagt av hovedkort/os i området 4096MB og nedover remappes til et annet område <8GB. Hovedkorte må da supportere 8GB address space "minimum" OG må ha BIOS opsjon for remapping av MMIO. (Asus kort har dette) De reserverte adressene for IO i omreådet 4096 og nedover blir da "frigitt" og man får de tilgjengelig å benytte som normal ram (blir ikke ekskludert). Jeg sitter selv på en Vista64Bit installasjon med 4GB ram installert , men har faktisk kun 3.25GB tilgjengelig for RAM for det forpulte hovedkortet ikke kan remappe MMIO. Endret 16. juli 2008 av syar2003
Anv Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 syar2003, du finner lett et hovedkort som støtter MMIO. Hva er det du har?
Syar-2003 Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 Abit IP35Pro. Og har nettopp kjøpt det , så å bytte er mere eller mindre uaktuellt "for now". Trodde virkelig abit hadde manuell entry i BIOS for remapping , men neida. Har akseptert det .
ps3nerd45 Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Skrevet 16. juli 2008 Vær også obs på at med 32biters Vista får du ikke utnyttet alle 4GB ram til minne , du vi "miste" ca 1GB. Ja dette med å "miste" 1 GB ram har jeg hørt mye om, selv fra Microsoft selv, men sannheten er at man FÅR 4Gb minne. Det er bare det at i et 32-bit system så er det bare 3 som blir vist i "systemegenskaper" eller hva man har. Uansett vil man finne det egentlige svaret om man tar en liten titt i noe som kalles BIOS. (jaja, jeg vet hva det er. Skulle bare få det til å høre innlysende ut) I BIOS'en står det korrekt antall mb minne. Sannheten er at Vista etter SP1 viser i egenskaper "installert minne" , det er forskjell på dette og "physical ram availible" til OS (system minne). Når det gjelder hva som blir tilgjengelig "for å bruke som system minne" er historien følgende: OS på 32bits har en adresse space som tilsvarer 4GB (4096MB)i 32bits ord. På elle hovedkort med alle dets enheter (lyd/pci-bridge/disk kontrollere/USB/osv) samt installert grafikk kort - bruker CPU noe som heter I/O for å kommunisere med disse enhetene. I et 32 bits system benytter disse I/O adresser som overlapper adressene til det fysiske minnet. Det beslaglegger som default en mengde adresser fra 4096 og nedover avhengig av mengde PCI/gfx enheter som er installert. Dette medfører en mengde I/O adresser (såkalt MMIO - Memory Mapped IO) brukt av CPU ikke kan benyttes av RAM til "vanlig" minnebruk (de blir ekskludert av OS) Så hvordan fikses dette: Ordentlig fix er et 64bit OS som benytter 64bits adresser (ord). Samtidig må disse MMIO adressene som blir beslaglagt av hovedkort/os i området 4096MB og nedover remappes til et annet område <8GB. Hovedkorte må da supportere 8GB address space "minimum" OG må ha BIOS opsjon for remapping av MMIO. (Asus kort har dette) De reserverte adressene for IO i omreådet 4096 og nedover blir da "frigitt" og man får de tilgjengelig å benytte som normal ram (blir ikke ekskludert). Jeg sitter selv på en Vista64Bit installasjon med 4GB ram installert , men har faktisk kun 3.25GB tilgjengelig for RAM for det forpulte hovedkortet ikke kan remappe MMIO. På norsk er du snill? Vær så snill, jeg fylte nettopp 14. Jeg har da ingen IT utdannelse eller jobber som IKT ansvarlig noe sted...
ps3nerd45 Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Skrevet 16. juli 2008 Ok...alle sammen har sine meninger om ditt og datt og hva som yter best om man bare bytter det og det. Først og fremst så skal jeg nå få dette maskineriet til å starte. Planlegger å putte inn et lekkert lite surround-kort 7,1 Channels og et nettverkskort overføringshastighet på 1000Mb. Så etter dette tviler jeg ikke på at dette virker
Syar-2003 Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 (endret) Siden du tvilte på mitt utsagn om at du vil miste ca 1GB ram med 32bits Vista følte jeg at jeg måtte begrunne mitt utsagn .Prøvde å beskrive det så enkelt jeg kunne. Mhht det siste: Hovedkortet du har sett deg ut har 1000Mbit integrert - så du trenger ikke noe ekstra kort. 7.1 HD-Audio lyd er også integrert på hovedkortet. Asus Maximus Extreme, X38, Socket-775, DDR3,ATX,2xGbLAN,Firew, 3xPCI-Ex(2.0)x16 Lyd Lydutgang Lydkort Signalprosessor SupremeFX II Audio Codec AD1988B Lydmodus 7.1 surround Tilpassede standarder High Definition Audio Telekommunikasjon / Nettverkstilknytning Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet 2.stk Endret 16. juli 2008 av syar2003
ps3nerd45 Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Skrevet 16. juli 2008 Siden du tvilte på mitt utsagn om at du vil miste ca 1GB ram med 32bits Vista følte jeg at jeg måtte begrunne mitt utsagn .Prøvde å beskrive det så enkelt jeg kunne. Mhht det siste: Hovedkortet du har sett deg ut har 1000Mbit integrert - så du trenger ikke noe ekstra kort. 7.1 HD-Audio lyd er også integrert på hovedkortet. Asus Maximus Extreme, X38, Socket-775, DDR3,ATX,2xGbLAN,Firew, 3xPCI-Ex(2.0)x16 Lyd Lydutgang Lydkort Signalprosessor SupremeFX II Audio Codec AD1988B Lydmodus 7.1 surround Tilpassede standarder High Definition Audio Telekommunikasjon / Nettverkstilknytning Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet 2.stk Jeg er så dum!!! Dette er akkurat hvorfor jeg startet et nytt emne i forumet.
Fredrik.B Skrevet 16. juli 2008 Skrevet 16. juli 2008 PCen ser grei ut , men som sagt gå for et 4850 kort. e8400 er knall , jeg personlig hadde ikke kjøpt ddr3 minne nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå