Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subaru Legacy Boxer Diesel og nybilkjøp


Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg vurderer å bytte ut Focusen med en nyere bil har jeg prøvekjørt Subaru Legacy med dieselmotoren. Og hvilken motor! Det var drag så det holder fra ca 1500 omdreinger og oppover. Skikkelig bra trøkk. Jeg prøvde Ford Kuga rett etterpå, og for å si det pent gikk den som et dass i forhold.

 

Legacyen var rimelig stillegående, usedvanlig lite vindstøy selv i hastigheter opp mot 120(motorvei, Finland), noe dekkstøy var det men merkbart mindre enn det som var i Ford Kuga. Nå stiller Kugaen i SUV segmentet så det er kanskje ikke helt fair å sammenligne den, men i og med at jeg ønsker 4x4 på min neste bil og i tillegg liker Ford ble det slik.

 

Eneste aberet med Subaru er vel det begrensede ustyrsvalget man har. Classic har riktignok Xenon, el.sete, klima og cruise. Dette er etter min mening ikke mer enn hva man må ha på en bil i dag. Focusen jeg kjører i dag har riktignok el.sete og Xenon, men klima, cruise, regnsensor og aut.nedblendbart speil er ekstrautstyr jeg setter stor pris på. Litt kjipt at Subaru ikke leverer dette som alternativ engang.

 

Noen som har kommentarer til dette, eller forslag til andre nybiler med diesel og 4x4 til rundt 400k så bare kom med forslag!

 

Mvh

Raimo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen spess grunn til at du vil ha diesel ? Det er jo dyrere nå og kommer vel til å være det en god stund fremover.

 

Subaru med diesel er rimeligere i innkjøp enn med bensin. Bensinern er en rimelig dau sak på 173HK med 227NM parret med en daff 4 trinns automat.. Prøvde en sånn og den gikk som et dass, blandet forbruk er 0,87 på denne.

 

Dieselen gikk som et olja lyn, og med et snittforbruk på 0,59 er den rimelig i drift. Selv om dieselen er pittelitt dyrere enn bensin vil diesel uansett være rimeligere. Diesel skal være bra mye dyrere før det ikke lønner seg.

 

Dieselmotoren til Subaru er såpass fin at den kan sammenlignes med en bensiner i komfort. Det finnes ikke vibrasjoner på tomgang, og den er så stillegående i kupeen at du omtrent ikke hører den.

 

Som postern overfor sier, 4x4, 350NM og 0,59 pr mil blandet er vel grunn nok til å velge Subaru.

Endret av Raimop
Lenke til kommentar
En ny Volkswagen Passat 2.0 TDI 4x4 koster fra 388 tusen. Tror jeg heller ville valgt en slik.

 

Hovedsakelig fordi jeg syns Subaruen ser gammeldags ut. Gammeldags i dag, men hva om ti år?

 

Har sånn halvveis tenkt tanken på Passat med 4x4 eller kanskje til og med Audi A4, men slo den fort fra meg. Greit nok at du har 3 års garanti, men Møller er ikke akkurat kjent for å være velvillig etter den tid. Ser for meg store vedlikeholdskostnader når bilen har rullet noen km. Det er mulig det er ubegrunnet frykt, men det er engang slik jeg føler det. Med litt utstyr havner prisen uansett langt over 400t med levering og vinterdekk.

Lenke til kommentar

trooor ikke det er så lenge til Legacy kommer i Premium utgave, regn med måneder!

sjekk lista til Outback Premium, så ser du hva du har å se fram til! så og si alt inkludert, til en pris på knappe 430 000!

og dette er utstyr som koster i dyre dommer på alle tyskere!

 

pappa prøvde Outback Premium, og var helt lamslått av draget i dieselmotoren, det er jo tross alt bare en 2,0 liter...

forhandleren hadde visstnok allerede solgt alt de forventet å selge i løpet av hele året av Legacy/Outback med diesel.

 

ny, 6-trinns automat for dieselen kommer rundt årsskiftet/til vinteren. verdt å vente til den tid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...