Gå til innhold

Hva er det råeste Pentium systemet?


Anbefalte innlegg

Hva er den råeste Pentium 4systemet man får i dag?

Jeg mener kombinasjon av RAM, CPU og Hovedkort.

 

Jeg mener ikke dual P4 2,5 med 3534432 MB RAM, men noe til en ikke altfor stiv Prislapp, som egner seg til videoredigering og spill.

 

Jeg er ikke interressert i å høre om AMD eller noe slikt.

 

Trenger bare forslag på oppsett. Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele plottet med P4 er Rambus, så hold deg borte fra DDR og SDRAM hovedkort til P4.

Abit Th7-II kortene skal være blant de beste for overklokking, og er veldig stabile. Så det er egentlig prisen som avgjør hvilken CPU du har råd til. Skjermkort må bli Geforce 3 eller ATI 8500 hvis du får tak i det.

Lenke til kommentar

Asus sitt i845DDR kort er et meget godt kort. Asus er jo kjent for å lage stabile kort, og med et så gjennomtestet chipsett som det i845DDR er, så kan det ikke gå feil. Vil anbefalle deg å kjøpe merkeram, som TwinMos eller Apacer (DDR PC2100).

 

Kortet er også meget bra til å overklokke med..

 

i845DDR og DDR Ram kommer til å bli det nye "mainstream" produktet til Intel, selv om det ikke skiller så mye i pris mellom RD og DDR nå. Det kommer forøvrig en ny type RDRam til sommern, så da får du ikke brukt den RD'en du kjøper nå. DDR minnet kan du bruke neste gang du oppgraderer, mest sannsynlig, fordi neste generasjons DDR kort (De med AGP 8x og Dual memory greie) har støtte for det!

 

Dessuten så er i845 mere gjennomtestet enn i850 (i845 er en videreutvikling av det legendariske i440BX som her vært på markedet i flere år).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-13 23:41, The Pirate skrev:

OK, takk for svar. Kan dere fåreslå hovedkort? Helst ikke Abit, har litt dårlig erfaring med dem.


Trodde det varlitt poeng å gå rdram nå siden ddr er så dyrt men....


hvilket chipsett har høyest ytelse?

takk



 

Kjør RAMBUS.. Ikke så stor forskjell i pris lenger, og way bedre ytelse.. Eneste grunnen til å velge P4 er RAMBUS, og da er det ikke mye vits å kjøpe et DDR hovedkort. Asus P4T-E eller MSI 850-PRO5 er gode hovedkort hvis du ikke vil ha Abit.

Lenke til kommentar

Nei, kjøp DDR. Tomshardware anbefaler t.o.m ddr foran rambus..

 

"

Some final thoughts on investment safety: in a few months, Intel will introduce the P4 with 133 MHz FSB. In addition, there will be 533 MHz Rambus memory. It is impossible to upgrade a current system that is built on the Pentium 4 Northwood with 133 MHz. Current motherboards only support 100 MHz FSB, even though the BIOS might indicate the contrary. Furthermore, 533 MHz RDRAM modules are expected to be twice the price of conventional PC800 modules. In this case, it might well be better to wait a while, or to choose a P4-chipset with DDR SDRAM support in the first place. "

 

Og det er ikke så mye ytelsesforskjell..

Les denne omfatende testen her på gamepc.com

 

http://www.gamepc.com/reviews/hardware_rev...13&mscssid=&tp=

 

"Great stability, very good performance, and a decent price tag. Intel’s 845-D truly has the potential to be a next-generation BX. "

Lenke til kommentar

Tror egentlig diskusjonen om hvorvidt det går an å bruke RAM'en ved neste oppgradering er irrelevant. Utviklingen går stadig fortere og mest sannsynlig vil du trenge neste generasjons DDR-RAM(333) ved neste oppgradering. Så om man kjøper RD-RAM eller DDR-RAM som man ikke kan bruke ved neste oppgradering er vel egentlig ett fett. Hadde også satset RD-RAM i dag ved kjøp av P4 system.

 

P4 1,6 GHz er vel ikke Northwood?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Du sier at du vil ha et rått P4 system som ikke koster for mye. Vet at du skrev at du ikke ville ha noen AMD forslag, men spyr på litt AMD propoganda jeg !

 

La oss si at du kjøper P4: (alle priser er ca.)

Intel Pentium 4 1.8 GHz 2800,-

Abit TH7 II-RAID Hovedkort 2200,- (BRA H-kort,raid osv.)

Rambus PC800 512MB orginal 2000,-

Asus V8200 GeForce3 Ti500 4000,-

 

Til sammen Ca.11000,-

(og det er uten HD)

 

La oss si at du kjøper AMD: (alle priser er ca.)

AMD Athlon XP1800 1.53 GHz 2100,-

Aopen AK77 Plus(A) 1400,- (Bra H-Kort,raid+osv.)

DDR PC2100 512MB 1500,-

Asus V8200 GeForce3 Ti500 4000,-

 

Til sammen Ca.9000,-

 

For de 2000,- du sparer kan du kjøpe en HD på 80 GB eller 512 DDR Ram.

Den AMD maskinen jeg mekket sammen der ligner på min maskin og den får bedre benchmarks resultat enn enkelte av vennene mine som har P4 system.

 

Men du får se selv. Men det er dyre penger for lite forskjell på ytelse. + At ( :roll: no offence :roll: ) men du virker ikke akkurat som en skikkelig "power" bruker siden du ikke har så mye peiling på hardwear at du kan lage en maskin selv. ( :roll: no offence :roll: ) Så du vil neppe merke de små fordelene med å kjøpe P4.

 

Mvh. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-14 01:26, Gega skrev:

Det var vel for mye forlangt at det ikke skulle komme inn et par AMD freaker å foreslå AMD når man diskuterer INTEL...

Begynner å bli rimelig lei av at det ikke går an å diskutere noe seriøst uten at er det noen som absolutt må skryte av det de har.....


 

sinna man slo ut en tann eller to :razz:

Lenke til kommentar

her prøver pirate kun å få INTEL informasjon! ikke noe galt ved det vel? Dessuten er Intel fortsatt det mest stabile og det _tryggeste_ valget en kan ta.

Hverken Intel eller AMD suger, det kommer an på hva man prioriterer. Hadde jeg hatt penger nok ville jeg heller gått for NW2200 istedetfor XP2000+

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser det nå, min feil. Jeg har bare sett 2.0 og 2.2 versjonen i tester o.l.

 

Motstykket til P4 kortet ditt heter vel Abit KR7A-RAID(~1900-), men også her får du med ett VIA chipsett som er billigere enn Intel chipsett. Du får også P4 hovedkort for DDR til ~1400 med SIS chipsett.

 

Dersom man ikke har tenkt å overklokke ville jeg satset på Intel hovedkort også, de er av egen erfaringen meget bra og stabile. Ser at Flexi data har ett som heter "Intel D850MVL", det har ikke RAID, men RAID er etter min mening for spesielt interesserte.

 

Dersom man kjøper boxed P4 slipper man dessuten viftegreier, noe som fort beløper seg opp mot 200.- utover den oppgitte CPU prisen. Og av egen erfaring må også all varmen fra Athlonen av kabinettet, dvs mer cash til vifter + at man får masse støy("lydløse" vifter er enda dyrere). Dvs den reelle forskjellen i pris når man tar med ALLE utgiftene er faktisk ikke så stor. Jeg vet at jeg skal betale forskjellen neste gang med glede, uten å si noe mer enn at man får det man betaler for.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-14 01:43, Psyc0re skrev:

Hei!


Du sier at du vil ha et rått P4 system som ikke koster for mye. Vet at du skrev at du ikke ville ha noen AMD forslag, men spyr på litt AMD propoganda jeg !


La oss si at du kjøper P4: (alle priser er ca.)

Intel Pentium 4 1.8 GHz 2800,-

Abit TH7 II-RAID Hovedkort 2200,- (BRA H-kort,raid osv.)

Rambus PC800 512MB orginal 2000,-

Asus V8200 GeForce3 Ti500 4000,-


Til sammen Ca.11000,-

(og det er uten HD)


La oss si at du kjøper AMD: (alle priser er ca.)

AMD Athlon XP1800 1.53 GHz 2100,-

Aopen AK77 Plus(A) 1400,- (Bra H-Kort,raid+osv.)

DDR PC2100 512MB 1500,-

Asus V8200 GeForce3 Ti500 4000,-


Til sammen Ca.9000,-


For de 2000,- du sparer kan du kjøpe en HD på 80 GB eller 512 DDR Ram.

Den AMD maskinen jeg mekket sammen der ligner på min maskin og den får bedre benchmarks resultat enn enkelte av vennene mine som har P4 system.


Men du får se selv. Men det er dyre penger for lite forskjell på ytelse. + At (
:roll:
no offence
:roll:
) men du virker ikke akkurat som en skikkelig "power" bruker siden du ikke har så mye peiling på hardwear at du kan lage en maskin selv. (
:roll:
no offence
:roll:
) Så du vil neppe merke de små fordelene med å kjøpe P4.


Mvh. :wink:


 

Nuvel...nå er vel ikke situasjonen nødvendigvis slik du beskriver på prisfronten.

Prossesor gidder jeg ikke skjekke, går utifra det var sånn høvelig rett.

Men det var hovedkortet jeg reagerte mest på.

Du trenger da ikke dra fram en slik stor prisforskjell, når "gjennomsnittskortet" koster like mye Intel vs AMD. (kanskje en hundrelapp fordel for AMD, men noe mer klarer du neppe å rote fram)

En annen ting jeg kan trekke fram (på f***skap) er hvis man var så fattig, hva skal man med RAID når du bare har råd til en HD? :wink:

Så til RAM, her kan vi jo greit bruke akkurat det samme. Altså lik pris.

Skjermkort, greit.

 

Nytt regnestykke:

 

La oss si at du kjøper P4: (alle priser er ca.)

Intel Pentium 4 1.8 GHz 2800,-

Hovedkort merke XXXXXXX 1900,-

DDR PC2100 512MB 1500,-

Asus V8200 GeForce3 Ti500 4000,-

 

Til sammen: 10200,-

 

 

Så var det AMD....

AMD Athlon XP1800 1.53 GHz 2100,-

Hovedkort merke XXXXXXX 1900,-

DDR PC2100 512MB 1500,-

Asus V8200 GeForce3 Ti500 4000,-

Vifte 300,-

Lydemping, valgbart XXX(X),-

 

Til sammen 9800,-(+)

 

Da har vi plutselig en stabilitetsfors...eh lydforskje.....eh.. prisFORSKJELL var det ja :wink: på hele 400,-

Ååååå gid...

Benchmark forskjellene kan du printe ut, og bruke som kleenex når du er forkjølt...

Lenke til kommentar

det hele var jo ikke "live" eksempler men var heller for å statuere et eksempel på at intel er dyrer. Dvs. man betaler mere for den ytelsen man faktisk får. Ergo : har man lite penger og er ute etter ytelse så kjøper man AMD.

 

Det med RAID var for å ta to gode hovedkort som har nogelunde samme muligheter. Og P4 hovedkortet skulle ha støtte til for RAMbus etter som jeg så hva de andre anbefalt. Og du finner neppe et stort billigre hovedkort til P4 som har Rambus støtte og RAID kontroller intigrert.

 

Men kan gå tilbake på hovedkort. Men du får ikke P4 hovedkort for stort mindre enn 1700,- ( uten RAID men med RAMbus ) Men Socket A hovedkort med DDR støtte vil du få på rundt regnet 1300,- +/-

 

Men øye som ser og fua som fiser :razz:

Lenke til kommentar

Jada vi vet at Intel er litt dyrere. Men tror du virkelig at de som skal kjøpe noe til rundt 10000,- ikke vet hva det tallet innebærer?

Folk som har råd til noe litt dyrere, trenger ikke å få gode "råd" fra de som ikke har det.

Dessuten så det jo meningsløst å diskutere pris.

Dette dreier seg jo ikke om det!

Du driter vel i hvor mye penger en vilt fremmend person har, og hva han bruker de på?

Men dette dreier seg om å verve medlemmer til "sitt lag", ikke sant?

Bare innrømm det :wink:

Når en person ber om tips på et Intel system, så har han ingen nytte av og vite noe om AMD. Spesielt ikke når han spesifiserer det!

Og er det bare pris som er viktig, så ligger de jo rundt oss på alle kanter...

 

Peace

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...