Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC slått seg vrang. Ikke noe liv. Starter ikke opp. Need Help! *Løst*


Anbefalte innlegg

Par ting du bør prøve :

 

Disse delene bør testes hver for seg i en annen pc (1 av gangen).

 

Cpu.

Minne.

Skjermkort.

Psu.

 

Du kan også prøve å starte pcen i en annen stikkontakt, og helst på en annen krets enn den du er koblet på nå.

 

Om du ikke har tilgang til en annen pc (venn) så kan du jo prøve å feilsøke enda litt mer :

 

Koble ut absolutt alt utenom skjermkort (og skjerm) og cpu og prøv å start opp reagerer den da og gir deg feilmelding så bør du plugge i en og en enhet i denne rekkefølgen :

 

1 minnebrikke i et vilkårlig spor, fungerer det ikke så bytt til neste spor. (stopper den her så er problemet minnet).

2 1 harddisk (os disk)

3 Tastatur via ps2 eller usb.

 

Om du får dette til å fungere så kjører du en memtest86 for å være sikker, deretter så plugger du inn 1 og 1 enhet til du får problemet (feks, mus på usb port = reboot).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Par ting du bør prøve :

 

Disse delene bør testes hver for seg i en annen pc (1 av gangen).

 

Cpu.

Minne.

Skjermkort.

Psu.

 

Du kan også prøve å starte pcen i en annen stikkontakt, og helst på en annen krets enn den du er koblet på nå.

 

Om du ikke har tilgang til en annen pc (venn) så kan du jo prøve å feilsøke enda litt mer :

 

Koble ut absolutt alt utenom skjermkort (og skjerm) og cpu og prøv å start opp reagerer den da og gir deg feilmelding så bør du plugge i en og en enhet i denne rekkefølgen :

 

1 minnebrikke i et vilkårlig spor, fungerer det ikke så bytt til neste spor. (stopper den her så er problemet minnet).

2 1 harddisk (os disk)

3 Tastatur via ps2 eller usb.

 

Om du får dette til å fungere så kjører du en memtest86 for å være sikker, deretter så plugger du inn 1 og 1 enhet til du får problemet (feks, mus på usb port = reboot).

Jauda. Takk for tipsne. Men har dessverre ingen annen PC som tar minnebrikkene (PC6400).. heller ingen annen PC som tar CPUen (AM2).. og skjermkortet og PSU har jeg allerede funnet ut at det ikke er :roll:

 

Men takk for gode råd!

Lenke til kommentar

Dette har du nok allerede forsøkt, men alikevell.... Reset din BIOS, men jeg kan garantere deg at det ikke er batteriet, er det flatt så skjer det ikke noe som helts om du trykker på power knappen, en data med flatt batteri gidder ikke boote opp til BIOS engang... Et batteri skulle holde i et par år hvertfall. Jeg tenker tilbake på min 386 som stod stille i flere år... Men det skader ikke å sette i nytt batteri før du anskafer deg nye komponenter...

 

Er det feil på minne ender en som regel opp med Blåskjerm, er det skjermkort vil nok dataen din lage masse lyd osv.... så jeg tipper nok at det er Hovedkortet som har tatt kvelden... Lykke til hvertfall...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var hovedkortet. Satt i nytt for en god stund sida.. Glemte å si ifra.. Nå går det som ei klokke her. Kjøpte med vannkjøling samtidig så CPU tempen sank drastisk. Maskina har fått ny giv :)

 

Takk til alle som kom med råd!

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Hadde du sjekket den gamle cpu kjølern før du kjøpte vannkjøling? Jeg ville tro at det var det som var problemet, at cpuen blir overheat. Er nesten sikker på det.

Hmm.. nei sjekket ikke den.. men tviler på det der jeg da men.. Den lå jo rundt 35 - 40 grader.. det skulle den jo klart. Den har i alle fall tålt det i 2 år, så hvorfor skulle den begynne å tåle mindre varme nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...