Gå til innhold

Tele til Pentax


Anbefalte innlegg

Lurer litt på å kjøpe et objektiv som dekker et stort zoom område, lurer derfor på hva dere ville gått for

1.Sigma Objektiv Zoom Af 28-300/3,5-6,3 IF DG Macro til Pentax til 2395,-

eller

2.Pentax Objektiv DA 18-250/ 3,5 -6,3 ED AL IF til kr.3995,-

 

Har original objektiv 18-55 og 50-200 fra før, men er lei av å bytte hele tiden, tenkte ett objektiv med stor spennvidde hadde passet meg fint.

 

Senere kunne jeg tenke meg en vidvinkel alla 10-20 fra Sigma.

 

Noen som har råd eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax 18-250 er en forbedret Tamron 18-250, som regnes som den optisk beste av tredjeparts-produsentenes superzoomer, så det valget er enkelt. Vi har seriøse forummedlemmer (i alle fall et) som har god erfaring med nettopp den zoomen. Kjøp den originale fra Pentax. Den er nok bedre på alle områder rent optisk, og har med vidvinkel også. 28mm fungerer greit for meg som laveste brennvidde, men det blir litt meningsløst å ofre små 50mm i den lengste ende enn hele 10mm i den videste. Det er nemlig veldig liten forskjell på 250 og 300mm, men enorm forskjell på 18 og 28mm.

Lenke til kommentar
Lurer litt på å kjøpe et objektiv som dekker et stort zoom område, lurer derfor på hva dere ville gått for

1.Sigma Objektiv Zoom Af 28-300/3,5-6,3 IF DG Macro til Pentax til 2395,-

eller

2.Pentax Objektiv DA 18-250/ 3,5 -6,3 ED AL IF til kr.3995,-

 

Har original objektiv 18-55 og 50-200 fra før, men er lei av å bytte hele tiden, tenkte ett objektiv med stor spennvidde hadde passet meg fint.

 

Senere kunne jeg tenke meg en vidvinkel alla 10-20 fra Sigma.

 

Noen som har råd eller erfaringer?

Her kan du se noen DA 18-250mm eksempelbilder hvor det samme motivet er foreviget på både vidvinkel og tele.

http://www.amateurphotographer.co.uk/forum...0/page/0#632068

Lenke til kommentar

Har brukt Pentax 18-250 på ca 600 bilder på ferie i USA, tatt i RAW, og har derfor også fått god anledning til å studere hvordan det fungerer på bildene.

 

1: Overraskende skarpt, iallefall på de fleste bildene.

2: Ikke altfor lyssterk, men var igrunn ett lite problem på en USA tur, da de fleste bildene uansett taes i dagslys, og i mørke så må en uansett støtte seg mot noe.

3: Forvrenger noe på vidvinel, men kjøpte meg akkurat PTLens, som retter opp dette. Og skyskraperene gikk fra banan til rette igjen..!

 

Så løp og kjøp, jeg forventet ett middels objektiv som var praktisk med tanke på brennvidde, og som også gav ok feriebilder, og fikk ett som gav bra bilder, spes etter oppretting, på tross av brennvidden.

 

Ett eksempel her:

http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bi...manbefalinger=1

Endret av trulsant
Lenke til kommentar

"Forvrenger noe på vidvinel, men kjøpte meg akkurat PTLens, som retter opp dette. Og skyskraperene gikk fra banan til rette igjen..!"

 

Hei!

kan du beskrive nøyaktig hva det var du kjøpte for å oppnå dette (er ute etter det samme selv)...

Lenke til kommentar

Det programmet ja.

Det retter opp tønne/puteforvrengning, basert på brennvidde og kamera/objektiv-kombinasjon. Men sjekk at det har ditt kamera/objektiv.

Det installerer seg som en plug-in i PS eller Elements, og er enkelt tilgjengelig derfra.

Rett og slett bare ett ekstra punkt i arbeidsflyten den plug-in'en.

 

DxO Optics skal visst også ha mulighet for å rette opp tønne-forvrengning, men ikke for min linse/kamera-kombinasjon, det hadde PTLens. Så da ble det 75 kroner der etter å ha testet det på 2-3 bilder, og sett hvor kjapt det gikk, i forhold til å manuelt justere i "Lens correction" i PS.

Endret av trulsant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...