Gå til innhold

Bensin forbruk Skjærgårdsjeep 18fot m 115hk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

jeg kar tenkt til å kjøpe ny båt, men lurer på hva bensinforbruket vil ligge på.

 

tenkt på å kjøpe en Skjærgårdsjeep 18fot med 115hk 2t

noen som har noen erfaringer med denne typen båter?

 

mvh aleksander :)

Er mange forskjellige skjergårdsjeeper, noen går bedre i vannet enn andre. Men et snitt forbruk per time, finner du hos den enkelte motorprodusent. Men er lavt drivsoff forbruk viktig, er det kanskje lurt å vurdere 4T

Lenke til kommentar
Hei!

jeg kar tenkt til å kjøpe ny båt, men lurer på hva bensinforbruket vil ligge på.

 

tenkt på å kjøpe en Skjærgårdsjeep 18fot med 115hk 2t

noen som har noen erfaringer med denne typen båter?

 

mvh aleksander :)

 

Hei !

 

Skjærgårdsjeep er ingen dom båt. De er kjent for og være en meget sjø dyktig båt .

Har en kompis son har hatt en slik båt , og han er meget fornøyd.

Bensinforbruket på en 2takts 115hk vill ligge på ca 30-35 Liter i Timen på full gass.

Anbefaler da en 4takts motor , da du reduserer forbuket KRAFTIG !

Lykke til :)

 

Mvh Daniel :)

Lenke til kommentar
*snip*

Men er lavt drivsoff forbruk viktig, er det kanskje lurt å vurdere 4T

*snip*

Anbefaler da en 4takts motor , da du reduserer forbuket KRAFTIG !

Kan dere vennligst komme med fakta som beviser dette, før dere slipper slike uttalelser!

 

Er enig i standard gammeldags 2-takter med forgasser VS 4-takter.

Innsprøytnings 2-takter VS 4-takter derimot.

 

Til trådstarter.

 

Har selv hatt skjærgårdsjeep 17 fot med 90hk.

Er du alene (uten barn og fru) og kjøre bare når det er knall fint vær, så er det ok båttype.

Skjærgårdsjeep er en egoistbåt, med dekkning/beskyttelse kun for 1-2 personer for alt vær som ikke er knall fint vær.

 

Men vår bruksmåte, med gammelbåten, også den vi har nå. Vi kjørte, og kjører mye.

Men den gang da.. så var vårt moto: det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær.

 

Ref (litt opp) hvilken type motor tenker du på med 2-takter? Forgasser eller innsprøytning?

Hvilken pris og årstall motor og båt skal du opp i?

og

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Hei !

 

Skjærgårdsjeep er ingen dom båt. De er kjent for og være en meget sjø dyktig båt .

Har en kompis son har hatt en slik båt , og han er meget fornøyd.

Bensinforbruket på en 2takts 115hk vill ligge på ca 30-35 Liter i Timen på full gass.

Anbefaler da en 4takts motor , da du reduserer forbuket KRAFTIG !

Lykke til :)

 

Mvh Daniel :)

 

Tror du bør friske opp litt på motorteknologi. Mercury Optimax motorene bruker meget lite bensin, faktisk mindre enn 4 taktere har det vist seg i tester. Båtmagasinet (www.baatmagasinet) har tester liggende ute på nettsiden sin. Sist de testet 70-80hk viste det seg at Mercury Optimax 75hk hadde lavere forbrukt (liter per time) ved -1000 og -1500 rpm enn Yamaha F80 80hk 4-takt. Ved l/per natuisk mil lå Yamaha'en et lite hode foran ved 30 knop og 25 knop, men bak ved 20 knop.

 

Personlig ville jeg nok kjøpt en 4-t da de har hentet inn endel på fart/aks/vekt mot 2-t.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vanlig "gammeldags" totakter på full gass, maks (korrekt) turtall, bruker ca. 0,5 liter per hest per time.

 

115 x 0,5 = ca 55 liter per time. (50-60)

 

De som får mye lavere forbruk har rett og slett ikke hestene heller, ofte en motor gir for lite, f.eks med feil propell.

 

Firetakt og de mest moderne totakterne bruker ca 30% mindre.

 

Så kan en diskutere fram og tilbake med "fakta" og tester i det uendelige, pluss at dette er "religion" for mange, men hvis noe skal sies så enkelt som mulig så er det omtrent som det jeg skrev over.

Lenke til kommentar

Med moderne bensinmotor regner man 300-350 gram bensin / hk / time, så er det bare å regne selv hvor mye man kommer til å bruke med full gass på diverse motorstørrelser. Man ser også fort at det er mye å spare på å ikke gi full gass hele tiden. Hvis båten f.eks. planer i 20 knop med halv gass kan det tenkes at full gass bare gir 25-30 knop, og at man derfor bør ta rene transportetapper i 20 knop. Halvert forbruk på bare 50% mer tid på samme strekning.

 

Til sammenligning kan nevnes at moderne små dieselmotorer ligger på rundt 200 gram diesel / hk / time, kanskje en liten daycruiser med innenbords diesel hadde vært å foretrekke?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en 18" skjærgårdsjeep med 55hk Yamaha 2t i noen år, men skal bytte til en lukket båt nå. En åpen jeep fungerer rett og slett ikke på vestlandet. Forhåpentligvis blir båten mer brukt da.

 

Jeg har en 1995 mod totakter og ligger ca på 1,1l pr nautisk mil.

 

Når det gjelder valg av motor er vel valg av 2T/4T kun snakk om hva båten skal brukes til, da forbruket er tilnærmet likt på nye motorer.

 

Jeg vil foretrekke 4T pga endel dorging, og 4T går noe stillere og "penere" på tomgang enn 2T. Skulle jeg drevet mye med vannsport ville jeg sannsynligvis vurdert 2T som et godt alternativ da de nok fortsatt er noe kjappere fra 0-max.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...