Gå til innhold

Et CA problem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

God kveld.

Var ute og testa det nye utstyret mitt i sola i dag og fant dette da jeg kom hjem:

post-49066-1215731850_thumb.jpg

Var ikke det litt vel mye?

Exif er 5D + 85mm 1.2L II + ISO 50 + f/1.2 + 1/8000

Endret av Jurgis
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det er -litt- for mye CA i bildet. Visste ikke at CA egenskapene til 85/1.2 II var så dårlige - eller det er første gang jeg har sett et bilde med så mye CA hvor den har blitt brukt.

Ahh.. glemte å se på blender.

Endret av gorpium
Skrevet

Under de forholdene der, men f/1.2, bør en kunne forvente CA.

Og hvorfor følte du behov for f/1.2? Tar jeg ikke helt feil er vel laveste kalibrerte ISO-verdi på et 5D 200 (og jeg kan meget vel ta feil)?

Så du kunne blendet ned til f/2.0 og benyttet ISO200, hvorfor ikke?

Nå er vel f/1.2 også noe man heller bruker til portretter og arbeid der man vil ha veldig tynt fokusplan, ikke så mye i slike situasjoner.

Smak og behag, men still.

Skrevet

My bad. Men anyhoo, jeg ser poenget ditt. Men man kan alltid teste et objektiv på de forskjelligste måter, men 85/1.2 er vel primært ment for portretter på f/1.2, og da er jo ikke CA lenger et så stort problem.

Det blir som med biler. En BMW M3 skal kjøres til dekkene brenner opp på bane, på offentlig vei er det ikke å anbefale.

:p

Skrevet

Klarer ikke å la være:

Du får håpe Canon lanserer et nytt kamera med en like god CA fjerning i kamera som Nikon har på D300/D700/D3 :D

Da tenker jeg det blir bra.

Eller som andre sier, på slike motiver med store kontrastområder så må du rett og slett bruke en mindre blenderåpning.

Skrevet
Klarer ikke å la være:

Du får håpe Canon lanserer et nytt kamera med en like god CA fjerning i kamera som Nikon har på D300/D700/D3 :D

Da tenker jeg det blir bra.

Eller som andre sier, på slike motiver med store kontrastområder så må du rett og slett bruke en mindre blenderåpning.

Klarer ikke å la være:

Du får håpe at Canon/Nikon begynner å produsere optikk som ikke sliter med CA.

:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...